آخرین آمار عفوشدگان اغتشاشات اخیر

رئیس قوه قضائیه آخرین آمار عفوشدگان اغتشاشات اخیر را تشریح کرد و گفت: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، امروز _دوشنبه بیست‌ودوم اسفندماه_ در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، اظهار کرد: از تمام مسئولان قضائی درخواست می‌کنیم مانند سال گذشته، در همه ایام، به‌ویژه ماه مبارک رمضان در مساجد حضور مستمر داشته باشند و ضمن گفت‌وگوی بدون واسطه با مردم، در حد توان و اختیارات قانونی، نسبت به رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آن‌ها اقدام کنند.

آخرین آمار عفو اخیر

وی با اشاره به آخرین آمار عفو اخیر، افزود: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد؛ از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگان اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند یا قبل از محکومیت، عفو شدند؛ البته تعداد اندکی از این افراد در زندان بودند که یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند یا هنوز رسیدگی به پرونده آن‌ها تکمیل نشده بود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: از سایر محکومان، به جز محکومان اغتشاشات، بیش از ۶۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند یا حکم حبس قطعی‌شده آن‌ها مورد عفو قرار گرفت؛ همچنین احکام ۳۴ هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر تقلیل یافت و محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند.

توجه به حفظ امنیت مردم در روزهای پایانی سال

وی با اشاره به روزهای پایانی سال و تعطیلات پیش‌رو، خاطرنشان کرد: دادستان‌های سراسر کشور با کمک ضابطین و سیستم اطلاعاتی و امنیتی و بسیج، به طور کامل امنیت و آرامش مردم را تأمین و حفظ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بنا بر تجربه، ممکن است کسانی بخواهند از تعطیلات پیش‌رو سوءاستفاده کنند، تعرضاتی به منابع طبیعی داشته باشند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام دهند. در این قبیل موارد نیز مسئولان و مراجع ذی‌صلاح قضائی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، اقدامات پیشگیرانه لازم را ترتیب دهند.

ماجرای مسمومیت در بعضی مدارس

وی با اشاره به ماجراهایی که برای بعضی مدارس پیش آمد، گفت: ماجراهای اخیر بعضی مدارس، اضطراب و دلهره را برای جمعیت زیادی از مردم به خصوص برای خانواده دانش‌آموزان پدید آورد؛ همه مسئولان و بخش‌های ذی‌ربط از همان روزهای نخست تا به این لحظه، تلاش کردند که عوامل این مسئله را شناسایی کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: قضات ذی‌صلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای ذکر شده، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آن‌ها به میزان عمل و دخالت آنها در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود؛ همچنین بر مبنای اجازه‌ای که قانون می‌دهد، نوع فعالیت و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.

وی گفت: شایعات زیادی مطرح است که بعضی از آن‌ها بی‌اساس هستند، اما بر دلهره‌ها می‌افزایند؛ بر همین اساس، باید از شایعه‌سازان، مدارک و مستندات مطالبه کرد و در آنجایی که بر اثر شایعه‌سازی، برای مردم اضطراب ایجاد شده، باید برخورد متناسب قانونی با شایعه‌سازان صورت گیرد.

تلاش برای برقراری عدالت در ۱۴۰۲

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: مسئولان بخش‌های مختلف قضائی از جمله مرکز توسعه حل اختلاف، زمینه مشارکت مردم در امور خیر و احسان از جمله آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را بیش از پیش فراهم سازند.

وی افزود: همه مسئولان قضائی باید تلاش کنیم تا در سال ۱۴۰۲ طعم شیرین عدالت را بیش از پیش بر مردم بچشانیم، به تکریم ارباب رجوع اهتمام مضاعف داشته باشیم و در کنار احکام متقن و مستدلی که صادر می‌کنیم، بر عمل، کلام و ادبیات خود در مواجهه با مراجعان توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه با گرامیداشت بیست‌ودوم اسفند، روز بزرگداشت شهدا، تصریح کرد: برای ارج نهادن به خون پاک شهدا و جان‌فشانی‌های آن‌ها و جانبازان و ایثارگران، باید نسبت به پاسداشت احکام نورانی اسلام، ولایتمداری، زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی اهتمام داشته باشیم و هر چه بیشتر به خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران خدمت کنیم.

کد خبر 647538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.