چهارشنبه‌سوری عوارض پیدا و پنهانی دارد / اهمیت رعایت نکات جزئی در پیشگیری از حوادث

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) گفت: حوادث چهارشنبه‌سوری برای سالمندان، بانوان باردار و افراد دارای مشکل قلبی، عوارض غیرمستقیمی به‌همراه دارد که جزو آمار چهارشنبه‌سوری نیز به شمار نمی‌آید، درحالی‌که افراد را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.

علی‌اکبر جنگجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: قبل از چهارشنبه‌سوری، تهیه مواد محترقه در منازل، مغازه‌ها و اماکن مختلفی انجام می‌شود که می‌تواند باعث انفجار شود. آسیب اندام‌های فوقانی، صورت، چشم، پارگی پرده گوش و سوختگی پوست بدن، عوارض مستقیم برای عاملان این حادثه است، اما این اتفاق ناگوار عوارض غیرمستقیمی نیز دارد.

وی افزود: حوادث چهارشنبه‌سوری برای سالمندان، بانوان باردار، افراد دارای مشکل قلبی عوارض غیرمستقیمی به همراه دارد که جزو آمار چهارشنبه‌سوری نیز به شمار نمی‌آید، از سوی دیگر گروه جوان و نوجوانی که سرمایه این جامعه هستند، با بی‌توجهی دچار مشکل می‌شوند و آینده‌شان خدشه‌دار خواهد شد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) با اشاره به حوادثی که برای افراد عابر و رهگذر در چهارشنبه‌سوری رخ می‌دهد، گفت: به علاوه درصد زیادی از افرادی که دچار آسیب شدند، در سن مولد بوده‌اند که می‌توانستند برای جامعه مفید باشند؛ وقتی دستان کسی که آینده‌ساز است و ابتدای جوانی‌اش را می‌گذراند، دچار آسیب شود، عوارض جبران‌ناپذیری برای زندگی او پیش خواهد آمد.

در صورت ایجاد حادثه برای چشم چه باید کرد؟

وی افزود: با یک اقدام ساده می‌توان از عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد، اما اگر اتفاقی رخ داد، نخست باید خونسردی خود را حفظ و ایمنی افراد در محل را تأمین کرد.

جنگجو ادامه داد: اگر در جایی هستید که دود وجود دارد، دستمال خیسی روی دهان بگیرید و فرد را از آن محیط بیرون بیاورید؛ اگر فرد دچار آتش‌گرفتگی شد بدون اینکه بخواهد اقدام به دویدن کند، روی زمین غلت بخورد تا آتش خاموش شود.

وی با بیان اینکه در صورت ایجاد سوختگی، به سرعت لباس‌ها و زیورآلات مصدوم را جدا کنید، تصریح کرد: اگر آسیب به چشم وارد شد، اما جراحتی روی چشم نبود، ۳۰ دقیقه با آب لوله‌کشی و سرد شست‌وشو دهید، سپس یک لیوان کاغذی روی چشم با فاصله قرار دهید تا از چشم حمایت کند و بلافاصله فرد را به مرکز پزشکی ببرید، همچنین از ریختن قطره چشم یا سایر موارد خودداری کنید و تنها مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

کد خبر 647536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.