روند افزایشی حوادث چهارشنبه‌سوری

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) گفت: آمار حوادث و سوانح چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، روند افزایشی داشته است و تنها سال ۱۳۹۸ به دلیل همزمانی با شیوع کرونا، آمار کاهشی بود.

علی‌اکبر جنگجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سنت چهارشنبه‌سوری از گذشتگان به ما رسیده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نزدیک غروب آفتاب که می‌شد، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها آتش مختصری در منزل درست می‌کردند و به فرزندان‌شان می‌گفتند که از روی آتش بپرید و پس از آن خاکستر این آتش را با وسیله‌ای جمع می‌کردند و از خانه بیرون می‌ریختند تا آلودگی و نحسی و بیماری را از اهل خانه دور کنند.

وی افزود: بنای چهارشنبه‌سوری بر شادی استوار بوده، اما این سنت ارزشمند در سال‌های اخیر دچار تغییر شده است و ما نباید اجازه دهیم که شادی‌ها به تلخی و ناراحتی تبدیل شود. در این زمینه نیاز به فعالیت‌های فرهنگی بیشتری داریم؛ چراکه هرچه پیش می‌رویم، جوانان و نوجوانان در این روز حرکات تنش‌زای بیشتری انجام می‌دهند و نیاز به آسیب‌شناسی دارند تا آمار حوادث کمتر شود.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) ادامه داد: آمار حوادث و سوانح چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، روند افزایشی داشته است و تنها سال ۱۳۹۸ به دلیل همزمانی با شیوع کرونا، آمار کاهشی بود. سلامتی، تاجی بر سر افراد سالم است که تنها بیماران آن را می‌بینند. نعمت سلامتی هیچ جایگزینی ندارد و در صورت ایجاد مشکل، هرچقدر هم هزینه کنیم به کارکرد اولیه باز نمی‌گردیم.

خانواده‌ها مکانی برای تخلیه هیجان فرزندان خود تدارک ببینند

وی با بیان اینکه پیشگیری از این حوادث باید خانواده‌محور، محله‌محور و شهرمحور باشد، تصریح کرد: بهتر است پدر و مادر از فرزندان مراقبت کنند و مکان‌های مناسبی را برای تخلیه هیجان فرزندان خود تدارک ببیند؛ همچنین خانواده‌ها در این روز باید مکانی امنی داشته باشند و از ترددهای غیرضروری خارج از منزل خودداری کنند.

جنگجو با تاکید بر لزوم نظارت والدین روی فرزندان، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها از روشن کردن آتش بزرگ خودداری و از انداختن موادی از جمله آمپول درون آتش جلوگیری کنند؛ والدین باید مراقب نگه داشتن موادمحترقه در لباس فرزندان خود باشند و در حین تماشا کردن مراسم‌ها نهایت دقت را به کار بگیرند؛ همچنین بهتر است افراد سالمندان و کودکان در این روز در منزل استراحت کنند.

کد خبر 647261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.