مساجد فراتر از تقویم‌های مناسبتی است

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: نسخه اصیل فعالیت‌های فرهنگی در بستر مساجد شکل می‌گیرد لذا کانون‌های مساجد باید جایگاهی برای تربیت و هنر باشد.

محمدتقی محمدیان امروز_شنبه بیستم اسفندماه_ در نشست مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال شهرستان کاشان با امام‌جمعه این شهر اظهار کرد: رسیدگی به امور مسجد از وظایف دولت‌ها نیست، بلکه مساجد جایگاه ویژه و بالاتری دارد و این‌گونه فعالیت‌ها با افراد عادی و مسجدی شکل می‌گیرد و فرهنگ ملت‌ها را رقم می‌زند.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در مورد بازگشت به مساجد افزود: ما مسئولان سعی می‌کنیم که هر ظرفیتی را بتوانیم برای کانون‌های فرهنگی تسهیل گری کنیم ولی مأموریت ما در مساجد فراتر از تقویم‌های مناسبتی است بلکه باید خود را برای فعالیت ویژه‌ی فرهنگی تربیتی آماده کنیم.

به گفته مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور فضای تربیت یک عنصر انقلابی در لوای مساجد صورت می‌گیرد و اقتضای کار تربیتی در مساجد ارزش ویژه‌ای دارد.

وی بابیان اینکه در کانون‌های مساجد از مسئله به نیاز و ارزش می‌رسیم، گفت: کار فرهنگی نیازمند مسئله محوری است وگرنه دچار پراکنده‌گویی می‌شویم و از اولویت‌ها و خط مقدم دور می‌مانیم.

محمدیان تصریح کرد: باید مراقب الگوی فعالیت‌های فرهنگی باشیم و دچار غرب‌زدگی، رؤیاپردازی، پراکنده‌کاری و دوری از خط مقدم شویم زیرا چنین روحیه‌ای دردی از امور فرهنگی در جمهوری اسلامی دوا نمی‌کند.

وی افزود: کارهای فرهنگی باید بر اساس مسئله محوری طراحی و اجرا شود؛ اگر این‌چنین شد از زدن حرف‌های کلان دوری می‌کنیم. وقتی مسئله‌محور نباشیم دچار پراکنده‌گویی و پراکنده‌کاری در امور می‌شویم.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: اگر مسئله محور باشیم به تحرک، بهره‌وری، تمرکز و توفیق می‌رسیم ما در کانون‌های مساجد از مسئله به نیاز و ارزش می‌رسیم، درواقع میان مسئله، نیاز و ارزش ارتباط دوسویه وجود دارد.

ضرورت جذب حداکثری جوانان به مساجد جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی

سعید ضابطی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در این نشست اظهار کرد: شهرستان کاشان دارای ظرفیت‌های بسیاری است لذا باید نگاه ویژه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این منطقه صورت بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه مسجد در نگاه همه قشرها محل امنی برای همگان به شمار می‌رود، مسجد محل آرامش محسوب می‌شود لذا تأثیر بیشتری در افزایش فرهنگ منطقه دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: در کانون‌های فرهنگی هنری و ارتباطات با مساجد باید آسیب‌شناسی‌هایی را داشته باشیم، البته این آسیب‌شناسی نیازمند یک عزم تشکیلاتی است که جدای از بچه‌های مسجد؛ حوزه‌های علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نیز باید به ما کمک کنند.

وی افزود: ممکن است دولت شرایط مالی مناسبی نداشته باشد اما توانمندسازی، ارتقا و احیای کانون‌های مساجد جزو برنامه‌های ما است ازاین‌رو مدیران باید در این راستا سطح کیفی خود را بالا ببرند و مدیریت محلی را داشته باشیم.

ضابطی بیان کرد: ما باید به کمک کانون‌های مساجد در گام اول مربی تربیت کنیم که اگر نوجوانی به مسجد آمد آموزش درست ببیند باید آموزش‌های اختصاصی کار با نوجوانان را داشته باشیم تا بتوانیم رویدادهای دانش‌آموزی در مساجد رقم بزنیم.

فعالیت ۲۰۷ کانون فرهنگی در مساجد کاشان

جعفر صادقپور، مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اظهار کرد: ۲۰۷ کانون فرهنگی در مساجد کاشان وجود دارد که ۱۰۵ باب کتابخانه و ۱۲۰ هزار جلد در راستای ترویج فرهنگ و انسان‌سازی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: طرح تلاوت نور، جلسات، همایش‌ها، نمایشگاه، دوره‌های آموزشی و نشست‌های فرهنگی ازجمله فعالیت‌های این کانون‌ها است.

کد خبر 647002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.