پایان بن‌بست ۷ ساله تهران و ریاض

یک کارشناس مسائل خاورمیانه نفوذ چین در بین کشورهای عربی و عربستان را موجب به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان دانست و گفت: این موضوع نشان‌دهنده نفوذ چین در بین کشورهای عربی همچنین علاقه‌مندی چین به حضور در حل و فصل روابط و مشکلات کنونی در نظام بین‌الملل است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره امضای توافق بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه اظهار کرد: با نگاه به روند روابط کشورهای حوزه‌های مختلف جغرافیایی امروز در روابط بین‌الملل و نظام سیاسی بین کشورها، با توجه به تغییر هندسه قدرت این مسئله بیش از گذشته مورد توجه است که روابط بین کشورهای هر منطقه می‌تواند در آینده آن منطقه و اقتدار هر کدام از کشورها در هندسه قدرت جدید تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به افزایش اهمیت این واقعیت در روابط بین‌الملل افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در طول هفت سال گذشته که روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار و بانفوذ در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام به دلیل مسائل به وجود آمده به حداقل خود رسیده و اختلاف تشدید شده بود، آن‌ها از این وضعیت به جز کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه رژیم صهیونیستی سودی نبرده بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و عربستان می‌توانند اختلافات احتمالی خود را در حوزه‌های مختلف را با گفت‌وگو حل و فصل کنند، آنها باید از نزدیک و بدون واسطه، حرف‌ها و حدیث‌ها و سوالات و ابهامات را با یکدیگر در میان بگذارند و مسائل را حل و فصل کنند.

قطع روابط به زیان کشورهای منطقه

وی اختلاف و قطع روابط بین کشورهایی که در یک حوزه جغرافیایی قرار دارند را به زیان همه کشورهای آن منطقه و دو کشور دانست و گفت: این جدایی شرایطی برای سوءاستفاده دیگران را ایجاد می‌کند، به ویژه دو کشور ایران و عربستان که با توجه به سوابق خود تأثیرگذاری قابل توجهی در منطقه دارند و احیا و تعمیق روابط بین دو کشور عربستان و ایران در بازگشایی سفارتخانه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده صلح و ثبات و تعمیق روابط کشورهای دیگر همسایه با یکدیگر و با جمهوری اسلامی باشد.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای حوزه عربی منطقه روابط خود را با جمهوری اسلامی با قطب‌نمای عربستان هماهنگ می‌کردند، ادامه داد: تعمیق روابط بین دو کشور می‌تواند در روابط با دیگر کشورها نیز تأثیرگذار باشد، به عبارت دیگر هر چه این دو کشور بتوانند مشکلات خود را حل کنند و همکاری‌های خود را افزایش دهند در ثبات و امنیت منطقه تأثیرگذارتر خواهد بود.

احیای روابط بین دو بازوی اصلی اوپک

این کارشناس مسائل بین‌الملل ایران و عربستان را دو کشور مؤثر در حوزه انرژی خواند و تصریح کرد: این دو کشور دو بازوی اصلی در اوپک به‌شمار می‌آیند و در حوزه انرژی بین‌الملل و قیمت انرژی در دنیا می‌توانند تأثیرگذار باشند، بنابراین افزایش اختلافات و قطع روابط سیاسی به صلاح دو کشور نبود.

وی با تاکید بر این‌که ریاض و تهران همچنین کشورهای منطقه از نبود رابطه سیاسی هیچ سودی نمی‌بردند، ادامه داد: با عنایت و علاقه جمهوری اسلامی از دو سال قبل موضوع اتصال و احیای روابط عربستان و ایران توسط کشور دوست و برادر و همسایه، عراق آغاز شد و با برگزاری پنج دور مذاکره در بغداد، بسیاری از مسائل و موضوعات در آنجا حل و فصل شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل رخدادهای جدیدی مانند حمایت رژیم صهیونیستی از طریق رسانه‌های معاند از اغتشاشات پاییز را موجب تعویق چند ماهه این اتفاق دانست و گفت: همه اسناد و مدارک برای بازگشایی سفارتخانه و ازسرگیری تعاملات کنسولی آماده بود، همچنین تجار و سرمایه‌گذاران مهیای آغاز روابط بین دو کشور بودند اما رخدادهایی به وجود آمد که تا حدودی این مسائل را به تأخیر انداخت.

کاهش نفوذ آمریکا در کشورهای هم‌پیمان

وی این وقایع را نشان‌دهنده ضعف دولت آمریکا در منطقه معرفی کرد و یادآور شد: آمریکایی‌ها حتی در کشورهای هم‌پیمان خود مثل کشورهای عربی و از جمله عربستان نفوذ خود را بسیار از بین رفته می‌دانند به همین دلیل علاقه‌مند به این ارتباط نیستند.

صدرالحسینی با اشاره به نقش مؤثر میانجیگری چین در این زمینه گفت: ابتکار رئیس‌جمهور ایران برای سفر به چین و گفت‌وگوهایی که برای حل و فصل اختلافات با عربستان انجام شد در این رابطه بسیار مؤثر بود و نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران از نقش مثبت همه کشورهای مؤثر کمال استفاده را خواهد کرد.

وی نفوذ چین در بین کشورهای عربی و عربستان را موجب به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان دانست و افزود: با این میانجیگری، دو کشور عربستان و ایران قانع شدند که چین می‌تواند نقش مثبتی برای احیای روابط عربستان و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌ها داشته باشد و این نشان‌دهنده نفوذ چین در بین کشورهای عربی همچنین علاقه‌مندی این کشور به حضور در حل و فصل روابط بین‌الملل و مشکلاتی کنونی در نظام بین‌الملل است.

پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای چین برای حل بحران اوکراین

این کارشناس مسائل بین‌الملل پیشنهاد چین برای برقراری صلح بین روسیه و اوکراین در هفته‌های اخیر را نیز در همین راستا اعلام کرد و گفت: این پیشنهاد صلح که در ۱۲ ماده ارائه شده نشان‌دهنده آن است که رقابت چین و آمریکا به جز در حوزه مسائل اقتصادی در حوزه‌های دیگر نیز خود را به خوبی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: همانگونه که بسیاری از اندیشمندان سیاسی در دنیا افول قدرت و هژمون آمریکا را پیش‌بینی کرده بودند، اکنون این افول در حوزه‌های گوناگون از جمله روابط بین‌الملل و نقش‌آفرینی رژیم آمریکا در این حوزه کاملاً مشهود است.

کد خبر 646739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.