احتمال آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای

یک کارشناس مسائل بین‌الملل سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را گام بزرگی برای از بین بردن بهانه غربی‌ها دانست و گفت: این سفر زمینه‌ساز آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و گروه چهار یا پنج به علاوه یک و حتی آغاز مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا خواهد بود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره فصل جدید تنش‌زدایی میان ایران و آژانس اظهار کرد: پس از سفر اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس مطبوعاتی وین لحن وی بهتر شد به این دلیل که تلاش می‌کند همکاری که روی سه بند توافق شده بین ایران و آژانس ادامه پیدا کند.

وی ادامه سیاست قبلی را باعث قطع همکاری آغاز شده بین ایران و آژانس دانست و افزود: موضع‌گیری مثبت مدیر کل آژانس پس از سفر به ایران برای ادامه همکاری بود و پاسخ‌های او نشان داد که این بار از موضع بی‌طرفی و آنچه که در چارچوب وظایف مدیر کل آژانس قرار دارد، سخن گفت در حالی که قبلاً همین سوالات را به شکل مداخله‌جویانه و جهت‌دار پاسخ می‌داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل این سفر را گام مثبتی برای آغاز همکاری جدید بین ایران و آژانس توصیف کرد و گفت: بر اساس بیانیه سه بندی، قرار است یک اکیپ فنی از آژانس به تهران سفر کند و راهکارهای رسیدن به پاسخ‌های مورد انتظار آژانس از سه سوال مطرح شده از ایران را بررسی کنند.

وی همکاری بین آژانس و ایران را امیدوارکننده و رو به جلو دانست و ادامه داد: مقامات آمریکایی همواره سعی می‌کنند طلبکارانه و زیاده‌خواهانه موضع‌گیری کنند، یعنی هر مرحله‌ای که ایران به پیش می‌رود، آن‌ها دوباره مطالبات جدیدتری را مطرح می‌کنند.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: موضع‌گیری‌های برخی رسانه‌ها در این زمینه را نباید جدی گرفت زیرا هدف این است که در سیاست‌های داخلی آمریکا نشان دهند دست برتر را دارند و به طور کلی همیشه سعی می‌کنند با زیاده‌خواهی امتیاز بیشتری طلب کنند.

وی مذاکرات کنونی را بین ایران و آژانس دانست و گفت: این مذاکرات بین ایران و پنج به علاوه یک نیست، بنابراین در صورتی که ایران موفق به حل مشکلات با آژانس شود و آژانس اعلام کند ایران به سه سوال مطرح شده پاسخ‌های قانع‌کننده داده است، گام بزرگی برای از بین بردن بهانه غربی‌ها برداشته شده است.

وی این سفر را زمینه‌ساز آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و گروه چهار یا پنج به علاوه یک اعلام کرد و یادآور شد: به احتمال بسیار زیاد شاهد دور جدیدی از مذاکرات حتی به طور مستقیم بین ایران و آمریکا خواهیم بود.

وی درباره رویکرد دوگانه مقامات درباره ادامه مذاکرات غیرمستقیم گفت: همیشه این روند وجود داشته است که سیاست اعلامی با آنچه که به آن عمل می‌شود، یکسان نیست و آمریکایی‌ها به این‌گونه اظهارات و تغییر واقعیت عادت دارند وگرنه در سفر نخست‌وزیر عراق مشخص بود که مبادله پیام بین ایران و آمریکا صورت گرفته است اما مشخص نیست که موضوع این پیام چه بوده است.

کد خبر 646438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.