سرنوشت خانه صیاد خمینی در انتظار خانه شهید ردانی‌پور

فعالان فرهنگی و خادمان شهدا، خواستار ورود مسئولان شهری برای حفظ خانه شهید حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور شده‌اند تا سرنوشت خانه شهید عبدالرسول زرین برای خانه این فرمانده شهید تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «خانه برترین تک‌تیرانداز جهان در سایه غفلت مسئولان تخریب شد!» این خبر تلخ و کوتاه که رسانه‌ای هم نشد، غمی بزرگی بر دل فعالان فرهنگی شهر و خادمان شهدا بر جای نهاد.

خانه شهید عبدالرسول زرین، یکی از سرداران بزرگ جنگ تحمیلی ایران که به او لقب «صیاد خمینی» و «گردان تک‌نفره» داده بودند، درحالی‌که می‌توانست به یک موزه تبدیل شود، از بین رفت تا یکی از ظرفیت‌های گردشگری جنگ در دیار نصف جهان به‌راحتی از دست برود.

جایگاه فضاهای خاطره‌ساز شهرها در صنعت گردشگری

کارشناسان شهرسازی معتقدند که انسان‌ها با دیدن مناظر مختلف در شهرها و با گذر زمان، خاطرات را در ذهن خود نگه می‌دارند. حفظ برخی خاطرات در مکان‌های خاص و ایجاد ارتباط آن با گروه‌ها و افراد مختلف، سبب به یاد ماندن آن در اذهان و با تاکید بیشتر در محیط‌های کالبدی سبب جذابیت بیشتر شهرها می‌شود.

کارشناسان میراث، هر شهر را شامل فضای تاریخی، مکان‌های فرهنگی، نام‌های خاطره‌ساز و محل سکونت می‌دانند که سبب ایجاد خاطرات مؤثر می‌شود، این فضاها سبب ایجاد محیط غنی فرهنگی و تاریخی می‌شود که عطر و طعم زندگی در محلات و حس صمیمت را فراهم می‌کند. از سوی دیگر این فضاهای خاطره‌ساز، نه تنها برای شهروندان حائز اهمیت است که جایگاه مهمی در صنعت گردشگری به خود اختصاص داده‌اند.

برای کشورهایی که در دورانی از تاریخ درگیر جنگ بوده‌اند، فضاهای خاطره‌ساز بسیاری برجای مانده است که توجه به آن‌ها و نگهداری از این فضا، نه تنها سبب استحکام وحدت ملی و یادآوری اتفاق، همدلی و همراهی جمعی در مقابله با تعارضات است که می‌تواند گردشگران زیادی را نیز به خود جذب کند، اما این موضوع با وجود اهمیت بسیار در دیار نصف جهان که بیشترین آمار شهید و ایثارگر را دوره جنگ هشت‌ساله تحمیلی به نام خود ثبت کرده، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

نقش رزمندگان اصفهانی در جنگ تحمیلی با همت دلاوران و فرماندهان این خطه، چنان برجسته بود که آن‌ها را خط‌شکن جبهه‌های نبرد حق علیه باطل معرفی کرده‌اند.

خانه‌ای که لشکر امام حسین (ع) در آن شکل گرفت

علی جعفری، یکی از فعالان فرهنگی دیار زاینده‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فضاهای برجای مانده از جنگ در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: جنگ تحمیلی از مردمی که تجربه نظامی نداشتند، فرماندهانی از جنس ایثار و شهادت ساخت؛ فرماندهانی مانند شهید خرازی و شهید ردانی‌پور که در همین شهر پا گرفتند و به جایی رسیدند که امروزه در دانشگاه‌های بزرگ نظامی جهان از آن‌ها نام برده می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت خانه‌های این سرداران شهید برای تبدیل به موزه و جذب گردشگران داخلی و خارجی، می‌افزاید: شنیده‌ها حاکی از آن است که خانه سردار شهید حجت‌الاسلام ردانی‌پور در معرض فروش قرار گرفته و سرنوشت خانه شهید زرین در انتظار این خانه است.

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: شهید حجت‌الاسلام ردانی‌پور یکی از فرماندهان روحانی دفاع مقدس است که تا مقام فرماندهی قرارگاه در جنگ پیش رفت، اما آن‌طورکه شایسته اوست، شناخته نشده است. حضور وی در قرارگاه فتح سپاه که چند یگان رزمی را اداره می‌کرد، شگفتی فرماندهان نظامی ازجمله فرماندهان ارتشی و سپاهی را برانگیخته بود، کسی که با لباس روحانی وارد جلسات نظامی می‌شد و به طرح و توجیه نقشه‌ها می‌پرداخت.

جعفری با بیان اینکه شهید ردانی‌پور از مؤسسان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) است، می‌گوید: آن‌طورکه برادر این شهید تعریف کرده است، در همین خانه‌ای که در بین مسئولان به فراموشی سپرده شده، این لشکر شکل گرفت و نام آن انتخاب شد.

وی با اشاره به برجای‌ماندن آثار ارزشمندی از شهید ردانی‌پور در این خانه، تصریح می‌کند: این شهید روحانی را از پایه‌گذاران معنویت در جبهه می‌دانند که ارتباط میان فرماندهان جنگ با عالمان دینی را برقرار می‌کرده و حفظ این خانه به‌عنوان یک مقر معنوی و بحث امام زمان‌شناسی نیز حائز اهمیت است.

مسئولان شهری برای حفظ خانه سرداران شهید به میدان بیایند

احمد رستگاری که سال‌ها است به عنوان خادم شهدا فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نباید بگذاریم سرنوشت خانه شهید زرین برای خانه شهید ردانی‌پور و شهید خرازی تکرار شود، می‌گوید: خانه‌های این سرداران شهید هویت شهر هستند که باید حفظ شوند.

وی می‌افزاید: چگونه می‌خواهیم نسل جوان و دانش‌آموز را با شهدا آشنا کنیم؟ همین که آن‌ها را به سر مزار این شهدا ببریم و بگوییم این مزار شهید ردانی‌پور است، آیا کفایت می‌کند؟ باید خانه‌های آن‌ها حفظ شود تا بتوانیم معنویت و روایت‌های مربوط به شهدا را در آن مکان‌ها روایت کنیم.

این خادم شهدا با بیان اینکه یکی از راهکارهای انتقال فرهنگ دفاع مقدس، انقلاب و جنگ، ایجاد موزه‌های محلی است، ادامه می‌دهد: باید مسئولان شهری برای حفظ این خانه‌ها به میدان بیایند و تملک شود تا کاربریشان حفظ شود.

کد خبر 646228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.