مصطفای جبهه‌ها

در بین رزمندگان و فرماندهان عاشورایی دفاع مقدس، قشر طلبه و روحانی سهم ویژه‌ای داشتند؛ قشری که علم و ایمان را در صحنه عمل محک زدند و بیش‌ترین شهید به نسبت جمعیت را تقدیم اسلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور یکی از فرماندهان روحانی دفاع مقدس است که تا مقام فرماندهی قرارگاه در جنگ پیش رفت، اما آن‌طور که شایسته است، هنوز شناخته نشده است. حضور او در قرارگاه فتح سپاه که چند یگان رزمی را اداره می‌کرد، شگفتی فرماندهان نظامی از جمله فرماندهان ارتشی و سپاهی را بر انگیخته بود، کسی که با لباس روحانی وارد جلسات نظامی می‌شد و به طرح و توجیه نقشه‌ها می‌پرداخت.

محسن نصری، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، به جنبه‌های مختلف زندگی این شهید بزرگوار اشاره کرده است: «مصطفی ردانی‌پور در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد و از همان کودکی با رزق حلال و محبت اهل‌بیت (ع) پرورش یافت. او تحصیل در هنرستان را به دلیل جو طاغوتی و فاسد آن زمان تحمل نکرد و از محیط آن کناره گرفت و با مشورت یکی از علما به تحصیل علوم دینی پرداخت تا در رسالت خودسازی و جامعه‌پردازی و نشر معارف اهل بیت (ع) فعال شود.

مصطفی در راستای رسالت نشر معارف اسلام ناب محمدی (ص) در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شهر یاسوج رفت و به عنوان مبلغ اسلام در این سرزمین محروم و زجر کشیده فعالیت کرد.

او با پیروزی انقلاب اسلامی، لباس سبز پاسداری بر تن کرد و با آغاز بحران‌سازی ضدانقلاب در مناطق کردنشین با لباس سبز سپاه و عمامه سفید، حماسه‌ها خلق کرد. رشادت و دلیری مصطفی در کردستان آن هم در لباس روحانیت تا جایی که پیش رفت که پیش‌مرگان کرد، مرید منش و سلوک او شدند.

این روحانی انقلابی از یک‌سو در لباس رزم و از سوی دیگر در رسالت مبلغ دینی و هنگامه نیاز در دفتر قضائی سپاه سنندج، مجری قوانین شرع مقدس اسلام شد.

مصطفی ردانی‌پور آن نوع طلبه و روحانی‌ای شد که در تراز انقلاب اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت حجت (عج) به وجودشان نیاز است.

سیدعلی بنی‌لوحی، دوست دیرین مصطفی در توصیف او گفته است: «آقا مصطفی، طلبه‌ای زیرک، محکم و تند و تیزی بود که فارغ از دنیایی که بسیاری برای خود ساخته بودند، آخوند پا به رکابی برای انقلاب شده بود. نفس کسانی مثل شهید بهشتی، علامه مصباح (ره) و البته عارف بزرگی چون آیت‌الله بهاالدینی (ره) و همچنین خواندن مداوم نماز جماعت پشت سر آیت‌الله بهجت (ره) از او معجون اثربخشی ساخته بود.»

ردانی‌پور با شروع جنگ تحمیلی صدام در سی‌ویکم شهریورماه سال ۱۳۵۹، از کردستان به جنوب رفت و در آبان‌ماه ۱۳۵۹ در جبهه دارخوین و خط مقدم آن، که معروف به «خط شیر» بود، سلاح به دوش و قرآن بر دست، جهاد اکبر و جهاد اصغر را همراه کرد و به تربیت یاران خمینی (ره) پرداخت.

او خوب فهمیده بود که سرمایه اصلی رزمندگان اسلام، محبت اهل بیت (ع) است و تنها با توکل و توسل می‌توان به دشمن تا بن دندان مسلح غلبه کرد و پیروز شد، او با سلاح اشک بر اهل بیت (ع) و به درگاه خداوند در نیمه‌شب تحول بزرگی در رزمندگان ایجاد کرد.

ردانی‌پور در حالی که مشغول تربیت رزمندگان حسینی بود از فرماندهان نیز غافل نبود، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی درباره این شهید گفته است: «مصطفی در توسل به اهل‌بیت (ع) و امام عصر (عج) و به خصوص حضرت زهرا (س) بسیار مقید بود، از این‌رو با برنامه به ترویج معارف اهل بیت (ع) می‌پرداخت، از جمله کارهای او در همین ارتباط این بود که فرماندهان جنگ از جمله شهید همت، شهید خرازی، حاج‌علی زاهدی، حاج‌کریم نصر را از جبهه به قم می‌برد که به محضر حضرت معصومه (س) مشرف شوند و هم‌چنین با علمایی هم‌مانند آیت‌الله بهاالدینی (ره) و آیت‌الله بهجت (ره) آشنا شوند، گاهی هم بعضی از این علما را به جبهه می‌برد، او برای تربیت و توانمندسازی نیروهای رزمنده و فرمانده که بتوانند جهاد فی‌سبیل‌الله را به زیبایی تحقق ببخشند از هر فرصتی استفاده می‌کرد؛ چرا که جهاد تربیتی، جهاد فرهنگی و جهاد اکبر را زیر بنای جهاد نظامی قرار داده بود.»

به گزارش ایمنا، کنگره ۵۹۰ شهید روحانی و طلبه استان اصفهان صبح امروز در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 576123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.