با سفرهای زودهنگام سال جدید روبه‌رو هستیم / آماده باش ۶۵۰ اکیپ امدادی برای مقابله با سیلاب

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آماده باش ۶۵۰ اکیپ امدادی در ایام نوروز ۱۴۰۲ برای مقابله با سیل احتمالی در بارش‌های هفته آخر اسفند تا اوایل فرودین ماه دستورالعمل‌های این ستاد را تشریح کرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌ وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارش‌های پراکنده باران و برف، وزش باد نسبتاً شدید، کاهش دما در مناطق غربی و جنوبی استان اصفهان تا اوایل فروردین ماه، اظهار کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران با دستگاه‌ها به منظور برنامه‌ریزی درباره مقابله با سیل احتمالی، رخداد حوادث و آمادگی تیم‌های امدادی برگزار و دستورالعمل‌های لازم برای کمیته‌های ستاد سفر و بخش‌های مختلف ابلاغ شد.

وی درباره تمهیدات و آماده‌باش ۶۵۰ اکیپ امدادی نوروزی استان طی روزهای گذشته، افزود: سفرهای نوروزی با توجه به ایام ماه مبارک رمضان زودتر آغاز خواهد شد، لذا پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم برای هرگونه رخداد حوادث و تسهیل مسافران فراهم شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها هفته آخر اسفندماه، بارش برف و باران مناطق غرب استان و بارندگی نقاط مرکزی را فرا خواهد گرفت، تصریح کرد: مطابق با پیش‌بینی‌ها در فصل بهار بارش‌های نرمال و بالاتر از حد نرمال استان را در بر می‌گیرد که با توجه به اهمیت بارش‌ها از هم اکنون اقدامات لازم برای ساماندهی مناطق مستعد تدابیر شده است.

وی ادامه داد: سوابق موضوع نشان می‌دهد که در فروردین سال ۱۳۹۸ بارش‌های شدید سفرهای نوروزی را تحت‌تأثیر قرار دارد، لذا در برای پیشگیری‌های لازم، اطلاعات و هشدارهای لازم به اداره کل هواشناسی استان ابلاغ شده است که هر لحظه و برخط تمام پیش‌بینی‌ها را اعلام کنند و آمادگی‌های به‌موقع را داشته باشند.

شیشه‌فروش گفت: مطابق پیش‌بینی مبنی بر بارش‌های پراکنده باران و برف، وزش باد نسبتاً شدید و کاهش دما در مناطق غربی و جنوبی استان اصفهان تا اوایل فروردین ماه و همچنین ذوب برف و تداوم بارندگی‌ها در نقاط مرکزی و نیز هشدار آبگرفتگی در برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران تمام تمهیدات لازم به کمیته ستاد سفر ابلاغ شده تا با شرایط آب و هوایی برنامه‌ریزی‌ها و دستورات ضروری به همه زیر مجموع کمیته‌ها به ویژه کمیته اسکان نوروزی اعلام شود.

کوهنوردان از صعود به ارتفاعات از اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه خودداری کنند

وی با تاکید بر اینکه کوهنوردان از صعود به ارتفاعات از اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه خودداری کنند، اظهار کرد: اکنون مناطق غرب و جنوب استان پوشیده از برف است که به تدریج با گرمای دما، ذوب حاصل از برف سبب سستی توده‌های انباشت برف‌ها در کوهستان‌ها خواهد شد که احتمال ریزش بهمن نیز وجود دارد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعال شدن ستادهای مدیریت بحران و پیشگیری از سیل در دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و فرمانداری شهرستان‌های استان، تاکید کرد: بیش از ۸۵۰ دهیاری و ۱۱۴ شهر مکلف شدند، به صورت ویژه در روستاها و شهرها اجرای طرح‌های پیشگیری از سیل را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: رسوب‌برداری و بازگشایی دهانه پل‌ها، گشت و بازرسی در اطراف مسیل‌ها، رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و همچنین بکارگیری تجهیزاتی کنترل سیلاب مانند موتورهای آبکش و پمپ‌ها و تقویت امکانات نجات و پیشگیری از سیل برعهده شهرداری‌ها خواهد بود.

شیشه‌فروش افزود: مطابق با جلسه ستاد مدیریت بحران به اداره راه استان ابلاغ شده که حفاظت مسیر پل‌ها و جاده‌ها، اصلاح پل‌های سست در مقابل عبور سیلاب، تقویت سیل‌بند در اطراف جاده‌ها، تقویت راهدارخانه‌ها را با تدابیر و برنامه‌ریزی لازم اجرایی کنند و اطلاعات و آموزش‌های ضروری به ناوگان مسافر حمل و نقل برای پیشگیری از هرگونه رخداد حوادث ابلاغ شود. با توجه به احتمال بارش برف در برخی مسیرها و مناطق مرتفع غرب استان راهدارخانه‌ها به خودروهای برف‌روب مجهز خواهند بود.

مسافران وضعیت آب و هوایی راه‌ها و جاده‌ها را بررسی کنند

وی اضافه کرد: به شرکت آب منطقه‌ای استان ابلاغ شده که به طور جدی بازگشایی و تخلیه نخاله‌ها در مسیر رودخانه‌ها را کنترل و ساماندهی رودخانه‌ها را اولویت‌بندی کنند و با رفع تصرف نقاط پرخطر را آزادسازی کرده و ستادهای سیل شرکت را در شهرستان‌ها تشکیل دهند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سازمان هواشناسی استان به اعلام بر خط وضعیت آب و هوایی استان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و عوامل مدیریت بحران موظف شده است، گفت: ادارات کل محیط‌زیست و منابع طبیعی استان نیز در این مدت کانون‌های گردوغبار را رصد و توصیه‌های لازم را اعلام خواهند کرد، همچنین اجرای لایروبی و کنترل سیل در طرح‌های آبخیزداری و پیشگیری از حریق در پوشش گیاهی و مراتع برعهده منابع طبیعی است.

وی پیرامون اینکه با سفرهای زودهنگام سال جدید روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: تمام تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی پیش‌بینی شده و برای استقبال از مسافران آماده هستیم. از مسافران خواهشمندیم قبل از سفر وضعیت آب و هوایی راه‌ها، جاده‌ها و مقصد خود را از طریق سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ و تلفن گویای ۱۳۴ هواشناسی کنترل کنند و متناسب با اطلاعات سفرهای نوروزی را انجام دهند.

کد خبر 646172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.