لزوم تفکیک بین خطا و فساد / بخشش رهبری نقشه دشمن را خنثی کرد

رئیس قوه قضائیه گفت: لازم است با تمام وجود مسائل را درک کنیم تا بتوانیم آن‌ها را حل کنیم؛ به یکی از ظرفیت‌های استان اصفهان آن طور که باید اشاره نشده، یکی از سرمایه‌های بزرگ اصفهان سرمایه انسانی است، لذا مدیریت و عامل اصلی که می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند، در استان اصفهان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح امروز _دوشنبه پانزدهم اسفندماه_ در دیدار با تولیدکنندگان و کارآفرینان استان اصفهان، با تبریک اعیاد ماه شعبان، اظهار کرد: امید است در روزهای باقی‌مانده تا ماه رمضان، آماده برکات این ماه شویم.

وی افزود: مطالب و موضوع‌های حوزه تولید و کار آفرینی بیش از آنچه است که اشاره شد، امید است این گفت‌وگوها برای حال کشور مفید باشد و بتوانیم ترتیب اثر دهیم و تنها در حد حرف نباشد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در روز قیامت مدیون کارآفرینان و تولیدکنندگان هستیم، اگر این موارد را ترتیب اثر ندهیم، ممکن است مواردی به‌طور مستقیم به قوه قضائیه مرتبط نباشد، اما من وظیفه دارم به عنوان رئیس یک قوه در مجلس و دولت و شوراهای مختلف، مباحث و موضوعات را منتقل کنم و ترتیب اثر دهم.

وی تصریح کرد: لازم است با تمام وجود این مسائل را درک کنیم تا بتوانیم آن‌ها را حل کنیم؛ به یکی از ظرفیت‌های استان اصفهان آن طور که باید اشاره نشده، یکی از سرمایه‌های بزرگ اصفهان سرمایه انسانی است، لذا مدیریت و عامل اصلی که می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند، در استان اصفهان وجود دارد.

تصدی‌گری دولت را کاهش دهید و امور را تا جایی که ممکن است به مردم واگذار کنید

اژه‌ای اضافه کرد: به محض اینکه ثروت بزرگ نیروی انسانی دچار مشکل شود، یک انسان دارای توان فکری بالا از صحنه خارج می‌شود و او را از دست می‌دهیم، دیگر نمی‌توانیم بسیاری از دیگر ثروت‌ها را احیا کنیم.

وی ادامه داد: ما برای کشور در موضوع‌های مختلف صنف و اتحادیه‌هایی داریم، اما برای مجموعه حفظ و حراست از نیروی انسانی و اینکه جوانان ما از ثروت اصلی خود بهره ببرند، خلأ و مشکل داریم.

رئیس قوه قضائیه افزود: برای ارتقا و حفظ سرمایه انسانی که بتوان افراد را کشف و مباحث را آسیب‌شناسی کرد، سرمایه‌های انسانی را رشد داد و آسیب‌ها را علاج کرد، خلأ‌هایی داریم که ذهن من را مشغول کرده است و به دنبال راه حل رفع آن هستیم.

وی با اشاره به لزوم واگذاری امور به مردم، گفت: این باور را در مدیران و بخش‌های حکومتی نداریم که باید تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم و واگذاری امور را به مردم تا جایی که ممکن است، تسهیل کنیم، چراکه اگر آن را کاهش ندهیم، هزینه‌ها افزایش می‌یابد و از ظرفیت مهم مردمی کمتر استفاده می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: لازم است باور کنیم که تولید ثروت، تلاش، کوشش و کار در هر شرایطی دارای ارزش است؛ اسلام همواره تنبلی و سستی و تکلف بر دیگران را نکوهش و بر جهاد، حرکت، کار و تلاش تشویق می‌کند و بسیاری از این امور را از عبادت‌های بزرگ می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تمام اقدامات خیر، کار و تولید ثروت که نفع آن به همه مردم کشور برسد، جایگاه بالایی در اسلام دارد و باید برای آن ارزش قائل شویم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به انتخاب مسائل اقتصادی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای شعار سال‌های اخیر، گفت: انتخاب تولید برای شعار سال، براساس حکمت بوده، اما باید دید چقدر این مسئله برای ما حائز اهمیت است، به‌ویژه امروزه که مسئله اقتصاد ضرورت اولیه کشور برای تمامیت ارضی، استقلال کشور و امنیت و آرامش مردم است.

وی تصریح کرد: امروز واضح است که باید کجا تلاش کنیم، دشمن می‌خواهد از طریق مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی را تحت تأثیر قرار دهد و آرامش و امنیت مردم را بهم بزند، بنابراین امروز پرداختن به این مسئله، یک امر ضروری است.

ارتقای آگاهی‌های مردم در زمینه حقوق از وظایف قوه قضائیه است

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: پرداختن به این امور لوازمی نیاز دارد که قدم اول قوانین و مقررات متناسب است؛ شما نیز با تعاملات خود با مسئولان که بیشتر از این هم می‌تواند باشد، کمک کنید تا قوانین هرچه بیشتر با شرایط امروز متناسب شود، تناسب قوانین و مقررات براساس شرایط روز را فردی که در همان حرفه فعال است بهتر درک می‌کند، او بهتر مشکلات را می‌بیند و ایده مناسب‌تری نسبت به کسی که در تهران نشسته است و از معضلات بی‌خبر است، ارائه می‌کند، ممکن است مسائلی به ذهن شما برسد که برای تناسب مقررات و قوانین با شرایط روز و مشکلات کشور مهم باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم آشنایی با قوانین و مقررات، افزود: متصدیان خدمات و تک تک افراد نمی‌توانند با قوانین آشنا شوند، اما صنف و اتحادیه مرتبط می‌تواند در این زمینه کار کند، سعی کنند با قوانین آشنا شوند تا افراد طوری عمل نکنند که گرفتار شوند، زیرا این گرفتاری‌ها تبعات سنگینی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای آگاهی‌های مردم در زمینه حقوق از وظایف ما در قوه قضائیه است، تصریح کرد: امروز «صنعت» با خدمات، شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباطاتی دارند، همه با محیط زیست، آرامش مردم و قدرت خرید مردم ارتباط دارند و اگر در کارهایمان تنها به بخش خودمان نگاه کنیم و دیدمان را محدود به همان بخش کنیم، مشکلات موجود کشور رفع نمی‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: لازم است ارتباطات ما بیشتر از شرایط حال حاضر باشد، باید باهم گفت‌وگو و همکاری کنیم؛ جلساتی مثل جلسه امروز ممکن است تشریفاتی شود و در این صورت ارزشی ندارد، باید تشریفات را کمتر کنیم و در خود استان اصفهان، در طول سال چند بار دور هم بنشینید و هم‌افزایی کنید تا مشکلات را رفع کرده و توانایی‌ها را بشناسید.

لزوم تفکیک بین خطا و فساد

وی با اشاره به لزوم تفکیک بین خطا و فساد، خاطرنشان کرد: ممکن است فردی اشتباه کند، باید دید چطور با او رفتار کنیم و اگر کسی عناد و دشمنی دارد، باید متناسب با خودش با او رفتار شود؛ به فردی که زمین خورده است باید کمک کرد، نه اینکه نسبت به او بی‌اعتنا شویم یا حتی به مشکلات او اضافه کنیم، همه ما در جایگاه خود باید به او کمک کنیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر فردی فاسد است و می‌خواهد ظلم کند، باید برخورد با او شود، هر صنفی خودش بهتر می‌تواند بفهمد چه کسی اشتباه کرده و چه کسی فساد کرده است، باید این موارد را تفکیک کنیم.

وی افزود: در اغتشاشات اخیر چرا مقام معظم رهبری آن رفتار بخشش‌گر را انجام دادند؟، زیرا گاهی دشمن آنچنان تبلیغ می‌کند که تشخیص راه برای برخی مشکل می‌شود و آن‌ها را دچار اشتباه می‌کند، اما خطاکاران بعد به اشتباه خود پی بردند و از اشتباه خود بازگشتند؛ ممکن است دوباره هم اشتباه کنند، اما مقام معظم رهبری با این کار نقشه دشمن را خنثی کردند به افراد امید دادند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما می‌خواهیم به تولید و قوه‌قضاییه کمک کنیم، گفت: در تلاش هستیم تا به تأمین سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر کمک کنیم، باید فرد اطمینان داشته باشد که گذر زمان و تغییرات دولتی و مدیریتی، شرایط را بهم نمی‌زند و با او برخوردی نمی‌شود که تشکیلاتش بهم بریزد، در این‌باره فکر و برنامه‌ریزی کردیم و درخواست داریم شما هم به ما کمک کنید.

کد خبر 645781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.