پیچیده‌تر شدن آلودگی هوای اصفهان با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حداقل آلودگی هوا را برای اصفهان بالا دانست و گفت: هفتم اسفندماه ایجاد منطقه ویژه‌ای در ۳۵ کیلومتری اصفهان در هیئت دولت تصویب شد و تنها درخواست ما تغییر مصوبه و برگرداندن آن به همان وضعیت گذشته، یعنی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در منطقه پادله در ۹۰ کیلومتری شهر است.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تصویب استقرار منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در کنار شهرک رازی و ۳۵ کیلومتری اصفهان در هیئت دولت اظهار کرد: قرار بود منطقه ویژه اقتصادی شهرضا در پاتله در ۹۰ کیلومتری اصفهان ایجاد شود اما هیئت دولت در تاریخ هفتم اسفندماه تصویب کرد که این منطقه ویژه در ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان و در کنار شهرک رازی استقرار یابد، در حالی که سازمان محیط زیست استان اصفهان به صراحت و در نامه‌ای به‌صورت مکتوب مخالفت خود را به این جابه‌جایی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه آلودگی شهر اصفهان به حد اشباع رسیده است، افزود: به طور قطع باید برای بهبود وضع موجود آلودگی هوا چاره‌اندیشی شود، بنابراین به هیچ‌وجه تشدید این آلودگی حتی به شکل جزئی و به نام صنایع پیشرفته و الکترونیک قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که پس از ایجاد یک منطقه ویژه، رخ می‌دهد قابل نظارت نیست؛ همانگونه که تاکنون موارد فراوانی بوده که به نام منطقه ویژه و شهرک فناوری واحدهای دیگری مستقر شده است یا به نام صنایع پیشرفته اتفاقات دیگری رخ داده است.

پیچیده‌تر شدن آلودگی هوای اصفهان با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

وی حداقل آلودگی هوا را برای اصفهان زیاد دانست و گفت: با فشار شدیدی که به همه مراجع تصمیم‌گیر وارد شده این اتفاق رخ داده است و ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم این موضوع را پیگیری کنیم و رسانه و مردم نیز باید از حق خود دفاع کنند.

طغیانی با اشاره به نامه‌نگاری یک‌ماه‌ونیم گذشته خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره پیامدهای مخرب ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان تاکید کرد: با وجود این هشدار شاهد هستیم که در هفتم اسفندماه این موضوع در هیئت دولت تصویب شد و اکنون نیز تنها درخواست ما تغییر مصوبه و برگرداندن آن به همان وضعیت گذشته یعنی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در منطقه پاتله در ۹۰ کیلومتری اصفهان است.

وی ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۵ کیلومتری اصفهان را باعث پیچیده‌تر شدن مسئله آلودگی هوا دانست و ادامه داد: مساحت در نظر گرفته شده برای این منطقه ویژه بسیار گسترده و ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است که این سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی نیز بسیار جذاب است، به همین دلیل بخش خصوصی با جدیت به‌دنبال سرانجام این اتفاق است اما سوال اینجا است که آیا این منفعت به قیمت بیماری، آلودگی و مرگ‌ومیر افراد تمام می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت صریح محیط زیست استان اصفهان با استقرار این منطقه ویژه اقتصادی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر گفت: ایجاد این شهرک به طور حتم وضعیت آلودگی هوای اصفهان را پیچیده‌تر خواهد کرد، نخست لازم است که برای بهبود وضع موجود برنامه داشته باشیم و در گام دوم از بدتر شدن وضعیت پیشگیری کنیم، در حالی که در مسیر معکوس قرار داریم.

تهدید سلامت دو میلیون نفر با یک خطای زیست محیطی

وی خواستار توضیح مراجع تصمیم‌گیر و همه افراد دخیل در این مسئله شد و تصریح کرد: پرسش اینجا است که چرا دستگاه‌های استان به موقع از تصویب موضوعی که سلامت دو میلیون نفر از جمعیت استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جلوگیری نکردند؟

طغیانی خواسته مردم را رسیدگی به موضوع آلودگی هوای اصفهان با برنامه زمان‌دار و مشخص دانست و افزود: آلودگی هوای اصفهان یک موضوع لوکس و فانتزی نیست بلکه حق حیات مردم است و باید با اقداماتی که منجر به تشدید آن می‌شود، به شدت برخورد کرد.

وی خواستار تغییر مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان شد و گفت: لازم است که این مصوبه نیز همچون بسیاری از اتفاقات اشتباه زیست‌محیطی با پیگیری مردمی اصلاح شود، همانگونه که پروژه‌هایی مانند میانکاله با این مطالبات در مسیر اصلاح قرار گرفتند.

کد خبر 645777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.