هیدروکسی‌ زین برای چیست؟ + از عوارض قرص ۲۵ و ۱۰ تا نحوه مصرف کودکان

قرص یا شربت هیدروکسی زین با مهار کردن اثر هیستامین به کاهش علائم حساسیت خصوصاً خارش ناشی از آن کمک می‌کند. عوارض، دوز مصرفی و تدخلات دارویی آن مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیدروکسی‌زین دارویی ضدحساسیت از گروه آنتی‌هیستامین‌های خواب‌آور است که برای کاهش خارش‌های پوستی در اثر حساسیت‌ها استفاده می‌شود.

قرص هیدروکسی زین چیست؟

ارتباط با ماده حساسیت‌زا، حساسیت‌های فصلی و نیش حشرات می‌تواند در بدن انسان منجربه آزادشدن ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین شود. آزادسازی هیستامین در بدن با بروز علائمی همچون لکه‌های قرمزپوستی همراه با خارش، عطسه، آبریزش بینی، التهاب گلو، قرمزی و خارش چشم‌ها همراه است. هیدروکسی‌زین با مهار کردن اثر هیستامین به کاهش علائم حساسیت خصوصاً خارش ناشی از آن کمک می‌کند.

نکات مهم قبل از استفاده از هیدروکسی‌زین

  • در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز کند.
  • در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر است و شاید منجربه خواب‌آوری عمیق در فرد شود.
  • در صورت سابقه مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی، چشمی (آب سیاه یا گلوکوم)، مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، صرع، مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و برونشیت و سایر موارد حتماً پزشک خود را مطلع کنید.
  • در صورتی که مبتلا به انسداد روده کوچک هستید (حتی از نوع خفیف) حتماً پزشک خود را مطلع کنید.
  • از آنجا که این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

نحوه مصرف هیدروکسی‌زین چگونه است؟

معمولاً مصرف این دارو به‌صورت یک مرتبه شب‌ها پیش از خواب، علائم را کنترل می‌کند با این حال ممکن است دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز شود. این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می‌توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

در صورتی که از فرم خوراکی شربت برای کودکتان استفاده می‌کنید، مقدار مصرف دارو و نحوه مصرف آن را به‌طور دقیق از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. مقدار مصرفی دارو برای کودکان با توجه به سن و وزن آن‌ها محاسبه می‌شود. در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر کنید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف کنید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر نکنید. می‌توانید دارو را تا زمانی که علائم شما بهبود پیدا کند، مصرف کنید و پس از بهبودی دارو را قطع کنید.

هیدروکسی‌زین چه عوارضی دارد؟

این دارو گاهی عوارضی همچون احساس سرگیجه، خواب‌آلودگی، تاری دید و خشکی دهان را به دنبال دارد.

اصول نگهداری هیدروکسی‌زین

همه داروها خصوصاً داروهای خواب‌آور، داروهای اعصاب و داروهای با بسته‌بندی و رنگ جذاب را حتماً دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

چه کسانی نمی‌توانند هیدروکسی‌زین را مصرف کنند؟

مصرف این دارو در ابتدای بارداری اکیداً ممنوع است و جزو گروه X طبقه‌بندی می‌شود و ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین شود.

تداخلات هیدروکسی‌زین با دیگر داروها چگونه است؟

در صورت استفاده از سایر محصولاتی که موجب خواب‌آلودگی می‌شود مانند داروهای ضدافسردگی و ضدسرفه از قبیل کدئین و هیدروکدئین، الکل، ماری‌جوانا، داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب مثل آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم، داروهای شل‌کننده عضلات ازجمله کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین یا آنتی‌هیستامین‌های دیگری مثل دیفن‌هیدرامین و پرومتازین به پزشک خود یا پزشک داروخانه اطلاع دهید.

برچسب تمام داروهای مصرفی‌تان را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند. از پزشک داروخانه نحوه صحیح استفاده از داروها را بپرسید.

همچنین آنتی‌هیستامین‌هایی که مصرف پوستی (کرم، پماد یا اسپری) دارند می‌توانند با هیدروکسی‌زین تداخل داشته باشند. هیدروکسی‌زین بسیار شبیه به سیتریزین لووستیریزین است؛ توجه داشته باشید که این داروها را همراه با هیدروکسی‌زین مصرف نکنید.

کد خبر 645710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.