بودجه ۴۵۰۰ میلیارد تومانی «عمران شهری» در سال ۱۴۰۲ / پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه مرحوم آشتیانی

«در بودجه سال آینده، شهرداری اصفهان بیش از ۶۰ درصد، معادل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته است که از این میزان، بیش از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های خالص عمرانی است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به‌عنوان سومین کلان‌شهر پرجمعیت، از نظر خدمات شهرداری زبانزد کشور است و با توجه به اینکه محل قرارگیری نصف‌جهان در مرکز کشور، این کلان‌شهر را در مرکز شاهراه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب مسیرهای مواصلاتی کشور قرار می‌دهد، وجود مسیرهای مناسب برای عبور خودروها، یکی از اصلی‌ترین نیازهای آن است.

به‌عنوان مثال در گذشته خودروهای سنگین که از سمت شمال وارد اصفهان می‌شد، باید از خیابان‌های متعددی همچون فرزانگان، بعثت، عاشق اصفهانی، شهید منصور رئیسی و آیت‌الله خاتون‌آبادی عبور می‌کردند تا به خروجی شرقی یا جنوبی این کلان‌شهر برسند، لذا این نیاز به‌وجود آمد که یک مسیر مستقیم به‌صورت رینگ برای این کلان‌شهر احداث شود.

رینگ چهارم اصفهان از مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه ۱۵ شهرداری آغاز می‌شود و با گذر از محله خاتون‌آباد، به شمال شرقی شهر، بزرگراه شهید اردستانی و پل آفتاب می‌رسد؛ همچنین خیابان آیت‌الله ناصری که از میدان شهدای ورزشکار آغاز می‌شود به این پل منتهی می‌شود و خودروهایی که از شمال وارد شدند، به صورت مستقیم می‌توانند به شرق و جنوب شهر دسترسی داشته باشند.

البته رینگ چهارم، پس از عبور از پل آفتاب، از مقابل شهرهای دولت‌آباد و خورزوق عبور می‌کند و به میدان استقلال در شمالی‌ترین نقطه شهر می‌رسد، لذا خیابان‌های فرزانگان و آیت‌الله ناصری جایگزین موقت رینگ چهارم اصفهان است؛ در همین راستا و برای اطلاع از اقدامات معاونت عمران شهرداری برای احداث رینگ چهارم، گفت‌وگویی را با اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حوزه معاونت عمران شهری شهرداری در زمینه رفع مشکلات ترافیکی چگونه می‌تواند کمک کند؟

پروژه‌هایی همچون خیابان‌سازی، تعریض معابر، احداث پل‌ها و تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح و احداث بزرگراه‌ها، از جمله پروژه‌هایی است که در روان‌سازی ترافیک و حمل‌ونقل شهری تأثیرگذار است.

مدیریت شهری اصفهان پروژه رینگ چهارم را با جدیت پیگیری می‌کند و پیش‌بینی‌های بودجه آن نیز انجام شده است؛ این پروژه حدود ۷۸ کیلومتر طول دارد که حدود ۴۸ کیلومتر آن در محدوده شهرداری اصفهان قرار دارد و مابقی در محدوده خدماتی شهرداری‌های درچه، خمینی‌شهر، دولت‌آباد، حبیب‌آباد و خورزوق است.

عملیات اجرایی بخش‌هایی از رینگ چهارم در سال‌های گذشته آغاز شده است و قسمت‌هایی به بهره‌برداری رسیده است که از جمله آن می‌توان به پل سردار شهید قاسم سلیمانی واقع در کیلومتر صفر این پروژه اشاره کرد.

از کیلومتر چهار تا هفت رینگ چهارم به بهره‌برداری رسیده است و عملیات اجرایی کیلومتر ۴۰۰ تا کیلومتر چهار واقع در محدوده خدماتی منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در حال انجام است؛ کیلومتر ۲.۵ تا چهار به پیشرفت بیش از ۸۰ درصد رسیده است و تلاش می‌کنیم تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری برسد.

از کیلومتر ۴۰۰ تا ۲.۵ در مرحله آزادسازی، جابه‌جایی تأسیسات و احداث است که امیدواریم تا پایان سال آینده یا حداکثر اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

علاوه بر رینگ چهارم، چه پروژه‌های شاخصی توسط معاونت عمران در حال اجرا است؟

مسیر دسترسی زیرگذر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار باز شده و مراحل تکمیلی آن در حال انجام است، البته حین اجرای این پروژه شهروندان با مشکلاتی روبه‌رو شدند، لذا از آنها عذرخواهی می‌کنیم. پروژه مرحوم کاظم آشتیانی واقع در محدوده خدماتی منطقه ۱۴ و انتهای خیابان آیت‌الله غفاری نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در نظر داریم آن را اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

عملیات سفت‌کاری پارکینگ زیرسطحی توحید نیز تکمیل شده و عملیات نازک‌کاری آن در حال انجام است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ زیرگذر پل اندیشه نیز در راستای کاهش تصادفات در منطقه ۱۳ در حال احداث است.

بودجه ۴۵۰۰ میلیارد تومانی «عمران شهری» در سال ۱۴۰۲/ پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه مرحوم آشتیانی

پروژه‌هایی همچون روگذر شهید کشوری در منطقه شش برای خروجی شهرک شهید کشوری به سمت بزرگراه شهید همت و مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی در این شهرک که نازک‌کاری آن در حال انجام است، از جمله پروژه‌های معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود.

پروژه اتصال بزرگراه معلم به خیابان فرزانگان واقع در محدوده مناطق هفت و ۱۲ که به بهره‌برداری رسیده است، تأثیر بسیار مستقیم در کاهش سوانح رانندگی ورودی شهر دارد، زیرا با اجرای آن وسایل نقلیه سنگین که قصد ورود به شهر اصفهان و تردد به سمت شرق یا جنوب شهر را دارند، به‌طور مستقیم از طریق بلوار فرزانگان به رینگ چهارم و از آنجا به سمت شرق و جنوب شهر انتقال یابند.

این اتصال از سمت شاهین‌شهر به سمت بلوار معلم و سپس به طرف خیابان کاوه امتداد می‌یابد و پس از آن با هدایت تابلوهای راهنمایی و رانندگی از سمت راست خیابان کاوه، بزرگراه از مسیر اصلی جدا می‌شود و خودروها بدون ورود به خیابان کاوه از محل زیرگذر به بلوار فرزانگان و سپس با قرارگیری در رینگ چهارم به شرق و جنوب اصفهان می‌رسد.

در زمینه طراحی تمام پروژه‌ها، زمان زیادی صرف و نظرات کارشناسی ارائه می‌شود و با توجه به کاربرد هر پروژه‌ای، طراحی پروژه‌های عمرانی شهر انجام می‌شود.

معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان به‌طور دقیق چه وظایفی را بر عهده دارد؟

این معاونت، وظیفه سیاست‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های عمرانی را بر عهده دارد و پس از اینکه طرح‌های پروژه‌های عمرانی ردیف بودجه دریافت کرد و طراحی آن انجام شد، به حوزه این معاونت وارد می‌شود؛ سپس مباحث انتخاب مشاور یا پیمانکار، تحویل زمین، انعقاد قرارداد و نظارت فنی شامل کیفی، کمی و مالی در زمان اجرای آن بر عهده این معاونت خواهد بود تا پروژه کامل شود.

پروژه‌های تکمیل شده توسط معاونت عمران به حوزه بهره‌بردار تحویل می‌شود و تعمیرات و نگهداری پروژه‌های عمرانی شهر نیز توسط این معاونت انجام می‌گیرد.

برای سال آینده چه میزان بودجه و پروژه‌هایی پیش‌بینی شده است؟

بودجه خوبی برای سال آینده شهرداری اصفهان تصویب شده است که بیش از ۶۰ درصد معادل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان آن برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته است که از این میزان، بیش از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های خالص عمرانی است.

پروژه‌های عمرانی شاخصی برای سال آینده در نظر گرفته شده است که عملیات اجرایی آن‌ها ابتدای سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار می‌گیرد و از جمله آن به پروژه‌های چپ‌گرد بزرگراه شهید آقابابایی به سمت میدان لاله، اتصال حصه شمالی و جنوبی، ادامه عملیات اجرایی رینگ چهارم و اصلاح و تعریض تقاطع غیرهمسطح شهید فخری‌زاده اشاره کرد.

یکی از نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان این است که بیشتر مباحث طراحی و سیاست‌گذاری پروژه‌های سال آینده در سال جاری انجام شد تا بتوانیم از ابتدای سال آینده برای آغاز عملیات اجرایی اقدام کنیم.

کد خبر 645322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.