آیا ذرات ریز پلاستیکی از غذای مادر به جنین منتقل می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ذرات ریز پلاستیک ممکن است از غذای مادر به جنین منتقل شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی احتمال انتقال ذرات ریز پلاستیکی از غذاهای مادر به جنین، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، گروهی موش باردار را مورد ارزیابی قرار دادند. در این پژوهش، پنج موش باردار غذاهای حاوی ریز پلاستیک را مصرف کردند.

پژوهشگران با انجام تصویربرداری‌های لازم به این نتیجه رسیدند که این ذرات ریز پلاستیکی به جفت، کبد، کلیه‌ها، قلب، ریه و مغز جنین نفوذ پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که این ذرات قادر است همه بافت‌های جنین را بشکند و به آن‌ها نفوذ کند. همچنین، موش‌های به دنیا آمده با اختلال رشد مغز، کبد، سیستم ایمنی و متابولیسم مواجه شدند.

به گفته محققان، هنوز مشخص نیست که آیا اتفاق مشابهی ممکن است برای زنان باردار نیز رخ دهد یا خیر، بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا این موضوع مشخص شود. البته بعضی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پلاستیک‌ها بر رشد جنین انسان نیز تاثیر منفی می‌گذارد. نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که لازم است افراد در مورد مصرف پلاستیک در زندگی روزمره بیشتر احتیاط کنند تا احتمال بروز مشکلات سلامتی کاهش پیدا کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nanomaterials منتشر شده است.

کد خبر 644930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.