مصوبات مجلس در چهارمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به ۱۰ میلیون تومان، تعیین جریمه برای بانک‌های خودداری‌کننده از پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن و اختصاص ۳۱ هزار میلیارد برای حمایت از تولید به حساب ملی پیشرفت و عدالت از مصوبات جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود، که مشروح آن را در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز _سه‌شنبه، نهم اسفندماه_ و در جلسه علنی نوبت اول از چهارمین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، تبصره‌های ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه _ششم اسفندماه_ وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و بررسی‌های خود را از رسیدگی به بخش‌های درآمدی بودجه آغاز کردند و سپس وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شوند.

تشنج در زمان بررسی بندهای مربوط به معافیت مالیاتی

در ابتدای جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در جریان رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بررسی بندهای مربوط به معافیت‌های مالیاتی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت اما در زمان تعیین سازوکار سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص برای لحظاتی جلسه علنی متشنج شد.

محمدرضا صباغیان در انتقاد به اینکه کف افزایش حقوق ۷ میلیون تومان و سقف آن را ۵۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، مباحثی را مطرح کرد و قالیباف در پاسخ به او اظهار کرد: اکنون موضوع بحث ما معافیت مالیاتی برای یک سال است و شما موضوع را اشتباه برداشت کرده‌اید.

بعد از قطع بلندگوی صباغیان، وی به طرف جایگاه هیئت رئیسه رفت و با صدای بلند با رئیس مجلس به بحث پرداخت و گروهی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون تلفیق تلاش می‌کردند تا وی را از جایگاه هیئت رئیسه به صندلی خود برده و به وی توضیح دهند که موضوع بحث مجلس به تعیین معافیت‌های مالیاتی و سقف معافیت مالیاتی سالانه باز می‌گردد.

در نهایت نمایندگان با پیشنهاد علیرضا سلیمی مبنی بر افزایش سقف معافیت مالیاتی سالانه از ۸۴ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان موافقت و همچنین سازوکار سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی را در سال ۱۴۰۲ تعیین کردند.

از طرف دیگر پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی عیدی و کارانه اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصصان بالینی تمام وقت جغرافیایی مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

تعیین تعرفه سوخت نیروگاه‌های خودتامین

تعیین تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین از دیگر مصوبات نمایندگان در جریان بررسی‌های مربوط به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود.

بر این اساس، تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که با تأیید شرکت‌های تابعه وزارت نفت دارای شمارش‌گر (کنتور) جداگانه باشند یا بنا به اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری می‌کنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل‌شده به شبکه، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی سال ۱۴۰۱ تعیین می‌شود.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر نیز نحوه محاسبه سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های تولید برق را مشخص کردند.

تعیین نرخ سوخت تحویلی به نیروگاه‌های برق

طبق این مصوبه، به منظور ارتقای بازدهی نیروگاه‌ها و جلوگیری از قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۲ از طریق شرکت‌های ذی‌ربط خود گاز طبیعی و سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های تولید برق را با نرخ ۹۵ درصد متوسط وزنی بهای صادراتی و وارداتی این حامل‌ها در هر ماه شمسی محاسبه و ۱۰۰ درصد منابع ریالی حاصل از افزایش قیمت این حامل‌ها را بلافاصله عیناً به همان نیروگاه تولید برق به عنوان یارانه ارتقای فناوری و بازدهی پرداخت کند.

همچنین با تصویب مجلس، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران مکلف به فروش مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا کردند.

واریز سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان مصوب کردند که در صورت ارتقای اشتراک و انشعاب مشترکین برق، چنانچه تجهیزات و تأسیسات قبلی توسط مشترک تهیه شده باشد و تجهیزات جدید نیز توسط مشترک تأمین گردد، تجهیزات قبلی مذکور متعلق به دولت نیست.

پس از بررسی بند دیگری از این لایحه، با تصویب مجلس مقرر شد که سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز شود. بر این اساس، درآمد حاصل از یک درصد (۱%) ارزش افزوده به عنوان مالیات سلامت همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد.

نمایندگان همچنین ضمن موافقت با پیشنهاد الحاقی عبدالحسین روح‌الامینی، سازوکار تعیین تعرفه تشخیصی و درمانی را در سال ۱۴۰۲ تعیین کردند.

مبالغ مالیات سیگار و تنباکو

با تصمیم مجلس، مبالغ مالیات سیگار و تنباکو در سال ۱۴۰۲ هم مشخص شد و بر این اساس نمایندگان میزان مالیات هر نخ سیگار تولید داخل را ۵۰ تومان و هر نخ تولید داخل با برند بین‌المللی را ۱۰۰ تومان و هر بسته تنباکو را ۲۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ تعیین کردند.

همچنین به بانک‌های دولت اجازه داده شد تا در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) اوراق مالی با سررسید تا پنج سال با ضمانت اصل و سود توسط دولت منتشر نمایند.

اعتبار ۳۱ هزار میلیاردی حمایت از تولید

در نوبت عصر جلسه علنی دیروز نیز موارد زیر به تصویب رسید:

اختصاص ۳۱ هزار میلیاردی برای حمایت از تولید به حساب ملی پیشرفت و عدالت

به‌منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از طرق مختلف از جمله افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری، تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه‌تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچه سازی حمایت‌های دولت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استان‌های کشور با اولویت طرح‌های تولید دانش بنیان و پیشران به شرح زیر تأمین و اختصاص می‌یابد:

۱ - مبلغ سیصد و ۱۰ هزار میلیارد (۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال از محل ردیف ذیربط مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت وصولی تخصیص یافته توسط خزانه داری کل کشور به صورت حداقل ماهانه یک دوازدهم پرداخت می‌شود که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود.

۲ - باقی‌مانده مبلغ مندرج در ردیف‌های (۲۸) و (۲۶) مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود. سازمان هدفمندسازی موظف است مبالغ این جز را راساً و بدون سازوکار ابلاغ و تخصیص اعتبار، حداقل به صورت ماهانه یک دوازدهم و حداکثر تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز کند.

۳ - بازگشتی اصل و فرع منابع بند (الف) تبصره (۱۸) قوانین بودجه سنوات گذشته کل کشور که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود.

۴ - منابع بازگشتی بند (و) تبصره (۱۶) سال ۱۳۹۸ که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود.

۵ - مانده و بازگشتی منابع مالی تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب سال ۱۳۹۶ که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز می‌شود.

۶ - ۱۵ درصد منابع بند (ه) تبصره ۷ این قانون از حقوق دولتی معادن که به حساب استانی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی و استان‌های مربوط واریز می‌شود.

۷ - منابع مالی حاصل از مازاد تحقق درآمدهای استانی که به حساب استانی پیشرفت و عدالت مربوط واریز می‌شود.

۸ - مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات قرض‌الحسنه منابع بانکی که ۵۰ درصد آن مطابق اجزای (۳) و (۴) بند (ب) این تبصره اختصاص می‌یابد.

۹ - معادل ۵۰ درصد درآمد مازاد حاصل از منابع تحقق یافته مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سقف ردیف مندرج در جدول شماره (۵) که به حساب ملی پیشرفت و عدالت نزد خزانه داری کل کشور به نام وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت می‌شود.

ارجاع سازوکار فروش نفت به اشخاص به کمیسیون تلفیق

سازوکار فروش نفت از طریق اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی که در بند (د) تبصره (۱۹) لایحه ذکر شده، به دلیل ابهام و بررسی دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

پس از بررسی این بند، رئیس مجلس پایان جلسه علنی را اعلام کرد و گفت که کمیسیون تلفیق در این شب برای بررسی موارد ارجاعی تشکیل جلسه می‌دهد.

کد خبر 644584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.