ییلد فارمینگ Yield Farming + استخرهای نقدینگی و ارزش کل قفل شده (TVL)

ییلد فارمینگ یا کشت سود به معنای وام دادن دارایی‌های خود یا استیکینگ آن برای کسب پاداش و ایجاد بازدهی در زمینه ارزهای دیجیتال است.

به گزارش ایمنا، فارمینگ بهره (Yield farming) یک روش جدید برای کسب پاداش با دارایی‌های دیجیتال خود توسط به‌کارگیری پروتکل‌های نقدینگی است که باعث می‌شود هر کسی با استفاده از اکوسیستمی غیرمتمرکز در بستر اتریوم، درآمدی منفعل کسب کند. این نوآوری که بسیار پر ریسک و پرنوسان است یکی از کاربردهای DeFi محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۰ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ییلد فارمینگ در حال حاضر بزرگترین محرک رشد بخش نوپای DeFi است که باعث شد از ارزش بازار ۵۰۰ میلیون دلاری به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

ییلد فارمینگ

ساختار دقیق ییلد فارمینگ به شرایط و ویژگی‌های برنامه دیفای فردی بستگی دارد. این روش با ارائه سهم اندکی از هزینه‌های تراکنش برای کمک به نقدینگی در یک برنامه خاص مانند Uniswap یا Balancer به کاربران آغاز شد. با این حال، متداول‌ترین روش ییلد فارمینگ استفاده از برنامه دیفای و به دست آوردن توکن پروژه در ازای آن است.

این روش زمانی که Compound اعلام کرد که در می‌خواهد توکن نظارتی COMP خود را برای وام دهندگان و قرض دهندگانی صادر کند که از برنامه Compound استفاده می‌کنند، رایج شد. این یک حرکت بجا بود و Compound را به صدر رتبه بندی دیفای رساند. از آن زمان، چندین پروژه با ایجاد برنامه‌های دیفای ی خود، این کار را دنبال کردند. این توکن های کپی موفقیت COMP را تکرار کرده‌اند، به عنوان مثال، توکن BAL از Balancer که بلافاصله پس از راه اندازی، حدود ۲۳۰ درصد سود به دست آورد. موفقیت مداوم هر پروژه جدید منجر به بروز نوآوری بیشتری می‌شد، زیرا پروژه‌ها سخت با یکدیگر رقابت می‌کردند.

ییلد فارمرهای موفق تر با به‌کارگیری استراتژی‌های سرمایه گذاری پیچیده‌تر، بازده خود را به حداکثر می‌رسانند. این استراتژی‌ها معمولاً توکن های استیکنیگ را در زنجیره‌ای از پروتکل‌ها برای تولید حداکثر بازده به کار می‌گیرند. ییلد فارمرها معمولاً بر روی استیبل کوین‌هایی مانند Dai ، Tether (USDT) یا USD Coin (USDC) سهام گذاری می‌کنند، زیرا آنها راهی آسان برای ردیابی سود و زیان ارائه می‌دهند. با این حال، همچنین می‌توان با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند اتر (ETH) بازده تولید کرد.

ییلد فارمینگ Yield Farming + استخرهای نقدینگی و ارزش کل قفل شده (TVL)

استخرهای نقدینگی

استخر نقدینگی یا Liquidity Pool اساساً یک قرارداد هوشمند است که به کاربران امکان می‌دهد تا در ازای تأمین نقدینگی در آنها، پاداش دریافت کنند؛ این پاداش ممکن است از طریق کارمزدهای معاملات در یک پلتفرم دیفای و یا کارمزدهای وام گیرندگان پلتفرم‌های وام دهی و وام‌گیری (Lending) تأمین شود. این پاداش‌ها با نرخ‌های مختلفی پرداخت می‌شوند و حتی ممکن است چند توکن به عنوان پاداش به تأمین کنندگان نقدینگی پرداخت شود.

نقدینگی برای اکثر پروتکل‌های دیفای بسیار مهم است زیرا به آنها امکان می‌دهد تجربه‌ای بدون دردسر را به مشتریان خود ارائه دهند. از دیدگاه مالی، استخرهای نقدینگی در مقایسه با بازارهای پول بازدهی بهتری را به کاربران ارائه می‌دهند؛ اما در عین حال خطرات مخصوص به خود را دارند. ارائه دهندگان نقدینگی در یونی سواپ (Uniswap) تشویق می‌شوند تا از طریق توکن‌های پلتفرم بومی، به مقدار معادل و برابر از دو توکن در استخر قرار دهند؛ به طوری که نسبت کلی آنها حتی با افزایش تعداد افرادی که توکن اضافه می‌کنند، ثابت بماند.

ارزش کل قفل شده (TVL)

چطور می‌توان به سنجش سلامت کلی ییلد فارمینگ در زمینه DeFi پرداخت؟ ارزش کل قفل شده یا “Total Value Locked” معیار خوبی به این منظور است. کار این فاکتور، اندازه‌گیری میزان ارز دیجیتال قفل شده در پلتفرم‌های وام‌هی دیفای و سایر مارکت پلیس‌های پولی است. به عبارتی دیگری TVL جمع کل نقدینگی در استخرهای لیکوئیدیتی محسوب شده و یک ایندکس کاربردی به منظور سنجش کلی سلامت بازارهای ییلد فارمینگ و دیفای است. یکی دیگر از کاربردهای آن، عملکرد به عنوان شاخصی مؤثر برای مقایسه سهم بازار پروتکل‌های گوناگون دیفای به شمار می‌رود.

به منظور ردیابی شاخص TVL وب سایت defipulse.com را پیشنهاد می‌کنیم. در وب سایت نام برده امکان تماشای میزان توکن اتر یا سایر رمز ارزهای قفل شده در پلتفرم‌های مختلف دیفای فراهم است. به این ترتیب به یک دید کلی از وضعیت فعلی ییلد فارمینگ دست پیدا خواهید کرد. طبیعی است هر چه ارزش بیشتری قفل شده باشد، Yield Farming بیشتری در پلتفرم‌ها جریان دارد. گفتنی است تریدرها همواره قادر به سنجش ارزش کل قفل شده برای ارزهای دیجیتال و غیر دیجیتال از جمله اتریوم، بیت کوین و دلار خواهند بود. هر TVL، دیدی متفاوت از وضعیت بازار پولی DeFi ارائه می‌کند.

ییلد فارمینگ Yield Farming + استخرهای نقدینگی و ارزش کل قفل شده (TVL)

کامپاند فایننس (Compound Finance)

کامپاند (Compound) یک بازار پول مبتنی بر الگوریتم است بوده و قابلیت ارائه و دریافت وام از طریق دارایی‌های در قالب ارز دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کند. هر کاربری دارای یک کیف پول اتریوم می‌تواند به تأمین دارایی برای استخر لیکوییدیتی کامپاند پرداخته و در عوض پاداش دریافت کند. نرخ سود و پاداش، بر اساس الگوریتم‌های مبتنی بر عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند. پلتفرم Compound را باید یکی از اصلی‌ترین پروتکل‌های اکوسیستم ییلد فارمینگ در حوزه دیفای خطاب کرد.

میکر دائو (MakerDAO)

میکر (Maker) یک پلتفرم اعتباری غیرمتمرکز بوده و از تولید دای (DAI) پشتیبانی می‌کند. دای استیبل کوینی که به صورت الگوریتمی ارزشی برابر با دلار آمریکا داشته و از این جهت کمی شبیه به خرید تتر است. هر کاربردی قادر است به وسیله افتتاح صندوق میکر یا میکر والت (Maker Vault)، وثیقه‌های خود نظیر اتریوم، توکن بت (BAT)، یو اس دی کوین (USDC ) یا توکن معادل بیت کوین (WBTC) را قفل کند.

سرمایه‌گذاران دوست‌دار ییلد فارمینگ همچنین می‌توانند این وثیقه‌ها را قفل کرده و توکن دای را به عنوان بدهی (Debt) متناظرشان تولید کنند. این بدهی، با گذشت زمان شامل سودی به نام «کارمزد ثبات» (Stability Fee) خواهد شد که نرخ آن به دست هولدرهای توکن میکر مشخص می‌شود. ییلد فارمرها قادرند به منظور ساخت توکن DAI با هدف بهره بردن از آن در استراتژی‌های ییلد فارمینگ از میکر استفاده کنند.

سینتتیکس (Synthetix)

سینتتیکس یک پروتکل دارایی مصنوع است بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تا سینتتیکس نتورک توکن (SNX –> Synthetix Network Token) یا توکن اتر را به عنوان وثیقه در این پلتفرم قفل (استیک) کرده و دارایی مصنوعی (Synthetic Asset) متناظر با آن‌ها را تولید کنند. سوال بسیاری از افراد در اینجا، منظور از عبارت دارایی مصنوعی است؛ هر چیزی که یک خوراک قیمت مطمئن داشته باشد، دارایی مصنوعی خطاب خواهد شد. این ویژگی امکان اضافه شدن هر دارایی را به صورت مصنوعی به پلتفرم سینتتیکس می‌دهد. گفتنی است در آینده‌ای نزدیک، Synthetix امکان استفاده از تمام دارایی‌ها به منظور ییلد فارمینگ را فراهم خواهد کرد.

کد خبر 644311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.