پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کپنهاگ، سنگاپور، هلسینکی، بریزبن و هامبورگ به عنوان پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم هنگام سفر به کشورها و شهرهای دیگر، گوشی‌های تلفن همراه خود را از عکس‌هایی پر می‌کنند که بخش شیرین سفر آن‌ها را شکل می‌دهد. گاهی زیبایی چشم‌اندازهای اطراف برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند، حال آن‌که در بسیاری از موارد عوامل دیگری نیز مانند مهمان‌نوازی شهر میزبان، خاطراتی درازمدت را برای همیشه در ذهن آن‌ها جا خواهد داد. البته همیشه سفر به همین خوبی نیز پیش نمی‌رود، بلکه گاهی مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و کثیفی محیط شهری، روزهایی بسیار استرس‌زا را برای گردشگران رقم می‌زند و مانع از سفر دوباره آن‌ها به چنین شهرهایی می‌شود. در ادامه به معرفی پاک‌ترین شهرهای دنیا پرداخته می‌شود که به واسطه همین ویژگی، همه ساله سیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود فرامی‌خواند. در این شهرها کیفیت هوا، ترافیک خودرویی، آب آشامیدنی، سیستم‌های بهداشتی و مدیریت زباله در سطح قابل قبولی قرار دارد.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کپنهاگ، دانمارک

اداره محیط زیست اروپا کپنهاگ، پایتخت دانمارک را پس از زوریخ سوئیس، به عنوان دومین شهر پاک جهان از نظر آلودگی هوا مشخص کرده و آن را در لیست پاک‌ترین شهرهای دنیا از سایر جنبه‌ها قرار داده است. شهردار کپنهاگ مدعی شده است که تا سال ۲۰۲۵، انتشار کربن را در شهر به صفر خواهد رساند و اقداماتی که امروزه در این زمینه اجرا می‌شود، احتمال تحقق این هدف بلندپروازانه را تقویت می‌کند. از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به کاهش وجود زباله در سراسر شهر از طریق پیاده‌سازی رویکردهای خلاق مدیریت پسماندها و بازیافت مواد زائد اشاره کرد. علاوه بر این، دولت دانمارک به پیاده‌سازی استراتژی‌های سبز می‌پردازد که اثربخشی آن‌ها در کوتاه‌مدت به وضوح قابل مشاهده است و نشان از به جا گذاشتن اثرات دائمی دارد. کپنهاگ به عنوان بهترین شهر دوستدار جهان شناخته شده است که این ویژگی نیز در تبدیل آن به پاک‌ترین شهر دنیا نقش مهمی ایفا کرده است.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

سنگاپور

سنگاپور تا چند دهه گذشته، در لیست آلوده‌ترین و کثیف‌ترین شهرهای جهان قرار داشت، اما اعمال قوانین سختگیرانه و جریمه‌های سنگین بر مردم، سرنوشت متفاوتی را برای شهر رقم زد و آن را به دومین شهر پاک جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل کرد.

سنگاپور میزبان یکی از بهترین خدمات عمومی جهان است که اعمال جریمه‌های سنگین بر رانندگان، بسیاری از مردم شهر را به خرید خودروهایی با کمترین میزان انتشار کربن سوق داده است و همین امر، پاکسازی هوا از مواد آلاینده را برای شهر به دنبال داشته است.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی، پایتخت فنلاند که یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان به‌شمار می‌رود، علاوه بر چشم‌اندازهای خود، به واسطه محیط تمیز در سراسر شهر همه ساله جمعیت زیادی از جهانگردان سراسر دنیا را به سمت خود فرا می‌خواند. هلسینکی به مدت چند سال پی‌درپی در لیست تمیزترین شهرهای دنیا قرار داشته است که محققان بخش اعظم این موفقیت را به آب پاکیزه آن نسبت داده‌اند، ضمن این‌که کیفیت هوای شهر نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.

دولت فنلاند طی دهه گذشته به اعمال اقدامات دوستدار محیط زیست بی‌شماری در پایتخت پرداخته است، به‌ویژه در تولید الکتریسیته پاک بسیار موفق عمل کرده است. از سوی دیگر، همواره بر گرایش شهروندان هلسینکی به تردد از طریق دوچرخه‌سواری و دوری از تردد به وسیله خودروهای موتوری افزوده می‌شود که این امر به سهم خود در تبدیل پایتخت فنلاند به یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

هلسینکی در حال حاضر میزبان ۲۴۰۰ مایل مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری است، با این حال دولت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ تردد وسایل نقلیه موتوری را در سراسر شهر ممنوع کند.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

بریزبن، استرالیا

بریزبن که به شهر خورشید، دریا و ماسه نیز شهرت دارد، در ساحل شرقی استرالیا واقع شده است و در لیست پاک‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. جالب است بدانید که اگرچه بریزبن سومین شهر پرجمعیت استرالیا به‌حساب می‌آید و متعاقباً انتظار می‌رود که سطح آلودگی در آن بالا باشد، با این حال جایگاه چهارم شهرهای پاک جهان را از آن خود کرده است. وفور فضاهای سبز، منابع طبیعی و پارک‌ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر ایفا کرده است، ضمن این‌که نزدیکی به دریا، امکان مدیریت سطوح آلودگی را برای آن فراهم آورده است.

مدیران بریزبن به منظور افزایش سطح پاکیزگی در شهر در نظر دارند اقدامات بیشتری را پیاده کنند که سبزسازی شهری را نیز به دنبال خواهد داشت و این امر به سهم خود در کاهش سطح انتشار گازهای آلاینده نقش مهمی ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، بهبود سامانه حمل‌ونقل عمومی در رأس اهداف مدیران بریزبن به‌شمار می‌رود که در پی آن، افراد بیشتری به عبور و مرور سبز روی خواهند آورد، ضمن این‌که ترافیک خودرویی و انتشار کربن کاهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

هامبورگ، آلمان

هامبورگ، دومین شهر بزرگ آلمان، تاکنون تحولات بسیاری را در زمینه تمیزی و سبزسازی متحمل شده است که در پی آن، جایگاه پنجم شهرهای تمیز جهان را به خود اختصاص داده است. هامبورگ از زیرساخت‌های بسیار باکیفیتی برای دوچرخه‌سواری برخوردار است و همین امر، بسیاری از شهروندان را به عبور و مرور از طریق این وسیله نقلیه سبز سوق داده است. در نتیجه، آلودگی ناشی از حمل‌ونقل در سراسر شهر بسیار پایین است، ضمن این‌که خیابان‌ها نیز از نظر ظاهری بسیار تمیز به‌نظر می‌رسد. مدیران دومین شهر بزرگ آلمان ادعا کرده‌اند که طی دو دهه آینده به ایجاد مناطق بدون خودرو در سراسر شهر خواهند پرداخت که به دنبال این اقدام، پیش‌بینی شده است هامبورگ تا سال ۲۰۵۰، کاهش ۸۰ درصدی انتشار کربن را تجربه کند.

پاک‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کد خبر 644225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.