استانی شدن انتخابات، مزیت یا آسیب؟

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ایرادات روش کنونی انتخابات گفت: در روش کنونی باندهای سیاسی یا اقتصادی پرداخت کننده هزینه‌های انتخابات هستند، ‌شاید در قانون جدید برخی از این نقص‌ها برطرف شود، اما از نظر ماهیت کار که مشارکت سیاسی و نظام پارلمانی است به نظر می‌رسد که هنوز راه طولانی در پیش داریم.

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون طرح اصلاح قانون انتخابات اظهار کرد: اصلاح قانون ممکن است همیشه مطلوب نباشد زیرا امکان دارد اعمال نظرهایی در آن انجام شود به ویژه در دوره‌های مختلف مجلس این امکان وجود دارد که نمایندگان برای تداوم حضور خود در انتخابات بعدی اعمال نظرهایی را در این زمینه انجام دهند.

وی با اشاره به پیگیری روند طرح اصلاح قانون انتخابات افزود: به نظر می‌رسد که این قانون جامع نیست بلکه بیشتر در حال برطرف کردن شبهاتی است که در زمینه انتخابات وجود داشت که این موضوع از یک جهت مثبت است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نقاط ضعف این طرح گفت: سه قانونی که با یکدیگر مرتبط هستند و باید همزمان در نظر گرفته شود شامل قانون احزاب، جرم سیاسی و قانون انتخابات است، نمی‌توان یک قانون را تصویب کرد، اما تأثیرات آن را بر قوانین دیگر در نظر نگرفت.

وی بی‌توجهی به این ارتباط را یکی از ایرادات طرح کنونی اصلاح قانون انتخابات معرفی کرد و یادآور شد: در این صورت ناچار می‌شویم که مرتب قانون را تغییر دهیم که خواه یا ناخواه پیامدهای خود را به دنبال خواهد داشت به ویژه از این نظر که ممکن است شرایط را به نفع یک جریان یا طیف خاصی تغییر دهد که باید در این مورد نگاه کلی شود.

کنعانی‌مقدم با اشاره به بحث‌های موجود درباره اینکه قانون احزاب در چه فرایند و چه نظام سیاسی باید تغییر کند، گفت: اگر نظام ما پارلمانی است و احزاب و تشکل‌های سیاسی در شکل‌گیری پارلمان تأثیر دارند در ارتباط با قانون آن نیز باید بازنگری شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد، اما اگر این‌گونه نیست و سیستم ریاستی است قاعدتاً انتخابات پارلمان مجلس تأثیر چندانی در روند اجرایی کشور نخواهد داشت زیرا رئیس جمهور مسئول اجرایی است و خواه ناخواه مجلس چندان قدرت اعمال نظر و یا اقدام را ندارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که نظام ما حزبی باشد باید انتخابات نیز به سمت سیستم حزبی برود و احزاب قدرتمند کار را دنبال کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا یکی دیگر از مباحث مطرح در انتخابات آینده را موضوع استانی شدن دانست و گفت: معتقدم که انتخابات آینده باید به سمت دو مرحله‌ای شدن پیش برود، مرحله نخست در درون احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار شود و از بین نامزدهایی که مراحلی را طی می‌کنند، افرادی در معرض انتخاب افکار عمومی قرار بگیرند، رأی گیری انجام شود و منتخبان به مجلس راه یابند.

وی درباره ایرادات روش کنونی انتخابات خاطرنشان کرد: در روش کنونی باندهای سیاسی یا اقتصادی پرداخت کننده هزینه‌های انتخابات هستند و پس از آن معلوم نیست که چه اتفاقی رخ می‌دهد، شاید در قانون جدید برخی از این نقص‌ها برطرف شود، اما از نظر ماهیت کار که مشارکت سیاسی و نظام پارلمانی است به نظر می‌رسد که ما هنوز راه طولانی در پیش داریم.

کنعانی‌مقدم با اشاره به اعلام نظرات فعالان سیاسی و خانه احزاب پیش از تهیه طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: معمولاً لابی‌هایی که قوانین را تعیین و به مراکز قانون‌گذاری دیکته می‌کنند اثرگذاری بیشتری دارند و به همین دلیل دیدگاه‌های احزاب در این زمینه چندان مورد توجه قرار نگرفت از سوی دیگر در زمینه استانی شدن انتخابات نیز بحث‌های زیادی وجود دارد از جمله اینکه ممکن است باعث کاهش نقش مشارکت مردم در شرایطی شود که احزاب قدرتمندی برای اجرای این طرح نداریم.

کد خبر 643817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.