۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
کلیدی برای قفل ترافیک اصفهان

با توجه به افزایش سفرهای درون‌شهری به‌ویژه در ایام پایانی سال که نتیجه گسترش ابعاد شهرها و جمعیت شهرنشینان است، معابر شهری با حجم انبوهی از ترددها روبه‌رو شده است که برای کاهش مشکلات ترافیکی و مدیریت ترددها، راهکار پیشنهادی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ برای پارک خودروها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها امواج خودروها، شهرها را در خود فرو می‌برد و ترافیک سنگین باعث کلافگی، فشار روانی شهروندان و اتلاف وقت و انرژی آن‌ها می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، هزینه‌ها و عوارض ناشی از ترافیک منافع کل جامعه را به خطر خواهد انداخت، بنابراین لازم است که با یک نگرش نوین مدیریتی، تلاشی برای کاهش بار ترافیکی انجام شود.

با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوای کلان‌شهرها متأثر از تردد وسایل حمل‌ونقلی است، شهرداری‌ها توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داده‌اند اما به‌رغم این موضوع، در موارد خاصی همچون زمان تعطیلی کسب‌وکارها و آغاز و پایان فعالیت مدارس تراکم ترافیک معابر بیش از پیش نمایان می‌شود.

با توجه به افزایش ترافیک در سطح معابر، شهرداری اصفهان گام‌هایی را برای افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ترغیب شهروندان به استفاده از این امکانات و در نتیجه کاهش ترافیک برداشته است، به‌طوری که حدود ۳۵۰ اتوبوس به تعداد اتوبوس‌های اصفهان در سال ۱۴۰۱ اضافه شد.

افزایش تقاضای سفر از سوی شهروندان برای خرید مایحتاج شب عید از یک‌سو و گنجایش محدود معابر و پارکینگ‌ها از سوی دیگر، باعث افزایش ترافیک شهرها در اسفند و ایام پایانی سال می‌شود که نخستین راهکار شهرداری‌ها برای کنترل آن افزایش ظرفیت پارکینگ و کاهش سرفاصله زمانی تردد اتوبوس‌ها است.

شهرداری اصفهان نیز برای کنترل ترافیک معابر شهری در ایام پایانی سال اقدامات مختلفی را در نظر گرفت که این اقدامات در راستای کاهش تردد خودروهای شخصی و افزایش میزان استفاده شهروندان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس و قطار شهری است؛ افزایش زمان فعالیت پارکینگ‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود تا ترافیک ایام پایانی سال کنترل شود، اما به‌رغم تمام اقدامات مدیریت شهری اصفهان، به‌نظر می‌رسد همراهی شهروندان، بهترین راهکار برای کاهش ترافیک در این ایام باشد.

افزایش ساعت فعالیت مترو، اتوبوسرانی و پارکینگ‌های شهر اصفهان

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ترافیک ایام پایان سال در سطح این کلان‌شهر اظهار می‌کند: با ورود به ماه پایانی سال، شهروندان در حال آماده شدن برای استقبال از بهار، نوروز و سال جدید هستند که به دنبال آن افزایش تردد از باب فعالیت‌های اداری و خرید مایحتاج شب عید را شاهد هستیم، لذا با تمهیدات لازم توسط مدیران شهری و رعایت نکات راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان، امیدواریم پایان سال جاری ترافیک روان و ایمنی را در سطح شهر شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال با بازگشت سفرهای شهری به قبل از شرایط شیوع کرونا، معابر مرکزی و مراکز تجاری شهر با حجم گسترده‌ای از خودروهای شخصی مواجه شده است که باعث افزایش ترافیک و اختلال در روند عبور و مرور شهروندان می‌شود، می‌افزاید: از ابتدای اسفند فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر اصفهان افزایش یافته و از ساعت ۸ تا ۲۴ فعال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: از شهروندان تقاضا داریم با توجه به محدودیت ظرفیت پارکینگ‌ها، در سطح شهر به‌ویژه هسته مرکزی و مراکز خرید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند تا مجبور به پارک دوبل و ایجاد مزاحمت برای محله‌های مجاور نشوند.

وی می‌افزاید: شهروندان می‌توانند از پارک‌سوارهای موجود در پایانه‌های کاوه، عاشق‌آباد و صفه استفاده کنند و خودروی خود را پارک و با خاطری آسوده با مترو و اتوبوس به مراکز خرید و هسته مرکزی شهر سفر کنند و در کاهش ترافیک به‌ویژه ترافیک ایام پایانی سال سهیم باشند.

کلیدی برای قفل ترافیک اصفهان

حق‌شناس با اشاره به افزایش فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌کند: در راستای تسهیل استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، تمام خطوط اتوبوسرانی از ساعت ۶ تا ۲۲:۳۰ و مترو از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۲ فعال است.

شهروندان زمان انجام سفرهای درون‌شهری خود را مدیریت کنند

وی با بیان اینکه برای افزودن به ظرفیت پارکینگ‌های شهر از حیاط مدارس و فضاهای باز اضافه می‌شود، همچنین اکیپ‌هایی با همراهی پلیس راهور در معابر اصلی بر باز بودن معابر و رفع گلوگاه‌های ناشی از پارک دوبل نظارت می‌کنند، تاکید می‌کند: شهروندان برای احترام به حق عبور سایرین از پارک دوبل در معابر اصلی پرهیز کنند، زمان سفرهای خود را در ساعات غیر اوج قرار دهند، تا حد امکان خرید مایحتاج خود را از نزدیک‌ترین مکان به محل سکونت انجام دهند و در صورت درخواست خرید از مرکز شهر از وسایل حمل‌ونقل همگانی یا در صورت استفاده از خودرو شخصی برای توقف از پارکینگ‌های عمومی استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: تمهیدات لازم از سوی این معاونت برای تأمین پارکینگ و افزایش ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی خودروها برای شهروندان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به افزایش ساعت فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر در اسفند سال جاری ادامه می‌دهد: افزایش فعالیت پارکینگ‌های سطح شهر در ماه پایانی سال در نظر گرفته شده است، زیرا در سال‌های گذشته با انبوه مراجعه شهروندان به پارکینگ‌ها مواجه بودیم.

حق‌شناس می‌افزاید: در راستای تأمین پارکینگ، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تمهیداتی را در برنامه‌های خود قرار داده است، لذا با هماهنگی اداره آموزش‌وپرورش در مناطق مرکزی همچون یک، سه، پنج و شش فضای بیرونی بعضی از مدارس به پارکینگ اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به افزایش ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی تاکید می‌کند: با توجه به نزدیک شدن به نوروز و آغاز سفرهای شهروندان، مراجعه به مراکز فنی خودرو با حجم قابل توجهی روبه‌رو شده و درخواست این مراکز مبنی بر افزایش ساعات کاری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان می‌افزاید: فعالیت مراکز معاینه فنی از چهارم اسفند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ در نظر گرفته شده است؛ همچنین فعالیت مراکز معاینه فنی در روزهای جمعه با نصب اطلاعیه در آن مرکز به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

کد خبر 643535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.