آیا فعالیت‌های هسته‌ای مریخ متوقف می‌شود؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم، گفت: زمانی‌که فعالیت جبه مریخ کم‌رنگ می‌شود، فشاری که باید به هسته مرکزی وارد شود به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد و این مسئله بر فعالیت‌های هسته‌ای سیاره تأثیر می‌گذارد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تغییر شرایط مریخ در طول تاریخ، اظهار کرد: دمای سیاره مریخ تا کنون کاهش یافته است که علت این کاهش دما به ساختار درونی این سیاره ارتباط دارد.

وی افزود: درواقع با توجه به اینکه سیاره مریخ نسبت به زمین کوچک‌تر است، شرایط آن نسبت به چیزی که بشر تصور می‌کند، تفاوت دارد؛ در این سیاره تنها هسته‌ای داخلی و خارجی وجود دارد و جبه آن نیز کوچک‌تر از زمین است.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: وجود چنین شرایطی در سیاره مریخ، موجب کاهش شدید دما در این سیاره شده است که به موجب این مسئله، مواد مذاب به شکل زمین در مریخ مشاهده نمی‌شود.

وی در رابطه با ساختار درونی سیاره مریخ گفت: اگر به ساختار درونی مریخ توجه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که در هسته درونی آن هسته‌ای منجمد و بسیار داغ وجود دارد که به تنهایی عمل تولید مغناطیس را انجام می‌دهد.

منتظری افزود: این هسته منجمد علاوه بر تولید مغناطیس، باعث می‌شود که دمای لایه هسته بیرونی بسیار افزایش یابد و حتی در حد مذاب برسد.

وی تاکید کرد: به بیانی دیگر انرژی سیاره مریخ از هسته داخلی آن تأمین می‌شود و جبه نیز روی هسته را می‌پوشاند.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: زمانی که فعالیت جبه مریخ کم‌رنگ می‌شود، فشاری که باید به هسته مرکزی وارد شود به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد و این مسئله بر فعالیت‌های هسته‌ای سیاره تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: به موجب کاهش تصاعدی فشار ناشی از جبه، فعالیت‌های هسته‌ای سیاره زودتر از قبل به پایان می‌رسد و در نتیجه فرآیند انجماد آن سریع‌تر انجام می‌شود.

کد خبر 643502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.