شرایط مریخ در گذشته چگونه بوده است؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: مریخ در گذشته متشکل از لایه‌های داغ مواد مذاب بوده است، اما به مرور زمان شروع به سرد شدن می‌کند و در نهایت منجمد می‌شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه شکل‌گیری سیاره مریخ و شرایط اولیه آن، اظهار کرد: سیاره مریخ در ابتدای شکل‌گیری به صورت پلاسما بوده است و به مرور زمان سرد شده است.

وی افزود: مریخ در گذشته متشکل از لایه‌های داغ مواد مذاب بوده است، اما به مرور زمان شروع به سرد شدن می‌کند و در نهایت منجمد می‌شود.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: با این وجود دمای سیاره مریخ به حدی نمی‌رسد که مواد مذاب آن لایه‌های ضخیمی ایجاد کنند و مشاهدات اخیر نشان می‌دهد که همچنان این سیاره فعال است.

وی در رابطه با مشاهدات اخیر مریخ‌نورد اینسایت، گفت: اخیراً مریخ‌نورد اینسایت تصاویری از این سیاره منتشر کرد که به پژوهشگران نشان داد همچنان زیر سطح مریخ لایه‌هایی از مواد مذاب وجود دارد.

منتظری در همین رابطه ادامه داد: این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده پویا بودن صفحه‌های سیاره مریخ باشد؛ درواقع همچنان می‌توانیم شاهد فرایند کوه‌زایی در این سیاره باشیم.

وی افزود: درواقع فرآیند کوه‌زایی همچنان در مریخ وجود دارد و با توجه به شرایط این سیاره می‌توانیم شاهد گسل و ایجاد دره‌هایی در مریخ نیز باشیم.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم تاکید کرد: علاوه بر این موارد شرایط سیاره مریخ به گونه‌ای است که می‌توان از مواد معدنی و حرارت داخلی سیاره مریخ استفاده کنیم.

کد خبر 648763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.