جایگاه «فرهنگ صحیح» در «هوشمندسازی انرژی ساختمان»

هوشمندسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید این تکنولوژی را به‌نوعی با فرهنگ خود تطابق دهیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از هوشمندسازی استفاده کنیم. در این راستا تاکنون اتفاق‌های مطلوبی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حوزه هوشمندسازی ساختمان مباحث متعددی ازجمله کنترل دما، تهویه هوا، روشنایی هوشمند، دوربین‌های مداربسته، اعلام و اطفای حریق، توزیع دیتا، خطوط تلفن، آنتن مرکزی و توزیع سیگنال، تغذیه اضطراری، عکس‌العمل خطر، کنترل مصرف آب، برق‌وگاز و یکپارچه‌سازی سامانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که تمام این موارد تحت عنوان Building Management System شناخته می‌شود.

در ایران، هوشمندسازی ساختمان با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که ازجمله آن‌ها می‌توان به نبود تعریفی صحیح از هوشمندسازی و تکنولوژی بومی اشاره کرد. برای شناخت بیشتر فرآیند هوشمندسازی ساختمان و بررسی شرایط فعلی کشور، با ساسان صفریان دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

منظور از هوشمندسازی سازه چیست؟

به‌طورکلی هوشمندسازی در ایران تعاریف بسیاری دارد، اما این فرآیند در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریکایی بیشتر تحت عنوان هوشمندسازی یکپارچه ساختمان شناخته می‌شود. درواقع هوشمندسازی در کشورهای توسعه‌یافته به این معنا است که تمام فرآیندهای درون ساختمان شامل: تولید، مصرف و کنترل انرژی را به‌طورکامل توسط تجهیزات به‌خصوصی مدیریت و تعریف کرد.

هوشمندسازی ساختمان در ایران چگونه است؟

در ایران به دلیل اینکه از نظر تکنولوژی اختلاف بسیاری با کشورهای توسعه‌یافته اروپایی وجود دارد، هوشمندسازی ساختمان تحت تعاریف متعددی شناخته می‌شود. درواقع فرآیند هوشمندسازی ساختمان در ایران به معنایی که در کشورهای اروپایی گسترش یافته، مشاهده نمی‌شود، علاوه بر این مسئله تکنولوژی لازم برای هوشمندسازی نیز بومی‌سازی نشده است. با این حال امروزه ساختمان‌هایی در کشور وجود دارد که از تکنولوژی‌های هوشمند بهره می‌برند و تحت عنوان ساختمان «صفر انرژی» شناخته می‌شوند.

با توجه به این مسئله نحوه برخورد با هوشمندسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید این تکنولوژی را به‌نوعی با فرهنگ خود تطابق دهیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن از هوشمندسازی استفاده کنیم. در این راستا تاکنون اتفاقات مطلوبی رخ داده است.

در هوشمندسازی ساختمان چه مسائلی مورد توجه قرار می‌گیرد؟

به‌طورکلی در فرآیند هوشمندسازی ساختمان، یکی از مهم‌ترین مسائل موتورخانه است. درواقع اگر بتوانیم در یک ساختمان هوشمندسازی موتورخانه را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم، حدود ۷۰ درصد از فرآیند هوشمندسازی را طی کرده‌ایم.

۳۰ درصد باقی‌مانده از فرآیند هوشمندسازی ساختمان به سایر مصارفی اشاره می‌کند که در ساختان‌های تجاری، اداری یا درمانی وجود دارد، اما به‌طورکلی اگر بخواهیم مراحل هوشمندسازی ساختمان را از یکدیگر تفکیک کنیم از نظر تکنولوژی موتورخانه در اولویت قرار دارد.

چه چالش‌هایی پیشروی گسترش فناوری‌های هوشمند در کشور وجود دارد؟

تاکنون طرح‌هایی متعددی پیرامون مباحث هوشمندسازی توسط وزارت‌خانه‌های مختلفی مطرح شده، اما چالش اصلی که در این حوزه از انرژی مشاهده می‌شود، نبود وزارتخانه واحد برای مدیریت و کنترل مسائل مربوط به انرژی است.

در شرایط کنونی با توجه به اینکه وزارتخانه واحدی برای مدیریت انرژی وجود ندارد، عملکرد هر یک از وزارتخانه‌های موجود براساس شرایط خود وزارتخانه است؛ درواقع مباحث مربوط به انرژی کاملاً یکپارچه است و اکنون به دلیل نبود متولی واحد، هر سازمان براساس شرایط خود عمل کرده و با یکدیگر نیز تناسب مطلوبی برقرار نمی‌کنند.

چه اقداماتی برای گسترش فناوری‌های هوشمند در کشور باید مد نظر قرار گیرد؟

درصورتی‌که بخواهیم فرآیند هوشمندسازی ساختمان را که در اروپا تحت عنوان BMS شناخته می‌شود در کشور فرهنگ‌سازی کنیم، قطعاً با فرآیند بسیار زمان‌بری مواجه می‌شویم. با توجه به این مسئله درصورتی‌که بخواهیم هم‌راستا با کشورهای توسعه‌یافته حرکت کنیم و به جایگاه مطلوبی در حوزه مدیریت انرژی دست‌یابیم، بهتر است که ابتدا پیرامون هوشمندسازی موتورخانه متمرکز شویم.

هوشمندسازی موتورخانه چگونه صورت می‌گیرد؟

در فرآیند هوشمندسازی موتورخانه، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی به وسیله سنسورهای ویژه کنترل می‌شوند؛ این تجهیزات هوشمند دمای محیط داخلی را با فضای خارج از ساختمان هم‌تراز کرده و تلاش می‌کنند که بهترین دمای آب و هوای متبوع را برای ساکنان ساختمان فراهم کنند.

در حوزه هوشمندسازی موتورخانه، درصورتی‌که بخواهیم هر فرآیند را طبقه‌بندی کنیم، بهترین نوع از هوشمندسازی که می‌توان در موتورخانه اجرا کرد، مربوط به تجهیزات گرمایشی است. درحال‌حاضر سامانه‌های هوشمند بسیاری توسط شرکت‌های خصوصی تولید و بومی‌سازی شده است که گرمایش را در حد مطلوبی کنترل می‌کند و حتی برخی از نمونه‌های این فناوری‌ها قادر به کنترل تجهیزات سرمایشی نیز خواهد بود.

به‌طورکلی زمانی که فرآیند هوشمندسازی در موتورخانه انجام شود، سنسورهایی بر تجهیزات مختلف نصب می‌شود، کنترل سیستم را در دست گرفته و تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن و با کمترین میزان انرژی، شرایط داخلی مجتمع تجاری، اداری یا درمانی را در حد مطلوبی حفظ کند.

کد خبر 643495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.