از سرنوشت "پسماندهای الکترونیک" تا بحران فرونشست

تعدادی از اخبار مهم حوزه محیط زیست را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مخالفت مجلس با اصلاح قانون حمل سلاح محیط‌بانان، سرنوشت "پسماندهای الکترونیک"، حریق شش هکتاری در اراضی جنگلی گیلان و وضعیت فرونشست‌ها در کشور به بحران را در بسته محیط زیست ایمنا می‌خوانید.

مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: "پسماندهای الکترونیکی" با نظارت ادارات کل محیط زیست مدیریت می‌شوند و صادرات و واردات آن‌ها نیز تحت نظر کنوانسیون بازل انجام می‌شود.

وی درباره مدیریت پسماندهای الکترونیکی گفت: پسماندهای الکترونیک به دلیل دارا بودن اجزای خطرناک، در گروه پسماندهای خطرناک در نظر گرفته می‌شود، لذا در ارتباط با این پسماندها "ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای برقی و الکترونیکی" در سال ۱۳۸۹ تدوین و به تصویب کمیسیون زیربنایی هیئت دولت رسیده و در حال حاضر نیز پیش‌نویس دستورالعمل مدیریت پسماندهای برقی و الکترونیک تدوین شده و در مرحله نهایی شدن است.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در کشور ما حمل و نقل کلیه انواع پسماندها از جمله پسماندهای الکترونیک باید براساس ثبت نام و درج در سامانه جامع محیط زیست انجام شود و اطمینان از مدیریت زیست محیطی آن‌ها در واحدهای دارای توان فنی و زیست محیطی تأیید شده، پیش از انتقال آن‌ها به این واحدها توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست بررسی می‌شود. مدیریت زیست محیطی شامل حمل و نقل، انبارش صحیح، بررسی خروجی‌های فرآیند بازیافت و مدیریت صحیح زیست محیطی پسماند ناشی از فرآیند بازیافت می‌شود.

وی با بیان اینکه درباره نقل و انتقالات فرامرزی این نوع پسماندها نیز در کنوانسیون بازل دستورالعملی تدوین شده است، افزود: ایران نیز به عنوان عضو کنوانسیون بازل مدیریت پسماندهای الکترونیک را با توجه به قوانین این کنوانسیون اعمال می‌کند. بدین ترتیب کلیه انواع پسماندهای الکترونیک تحت پوشش کنوانسیون بازل قرار می‌گیرند و واردات و صادرات آن‌ها باید بر اساس کنوانسیون بازل انجام شود.

خادم ثامنی درباره حجم پسماندهای الکترونیکی تولیدی در کشور بیان کرد: از نظر تجمیع آماری، بارها سعی شده است که اطلاعات از بخش‌های دولتی و یا خصوصی دریافت شود، حتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی جلساتی اعلام داشته که در این زمینه همکاری می‌کند ولی این اقدام بی‌نتیجه مانده است.

وی خاطرنشان کرد: روش‌های غیرمستقیم تخمینی مانند تعداد تلویزیون‌ها و یخچال‌ها و دستگاه‌های برودتی با توجه به تعداد خانواده‌ها، تعداد گوشی‌های تلفن همراه با توجه به مشترکین تلفن همراه در کشور و متوسطlifespanگوشی‌ها، تعدادPCها و اجزای وابسته آن‌ها همچون پرینترها و اسکنرها با توجه به تعداد کارکنان دولتی و بخش‌های خصوصی، میزان واردات انواع شاخصی از دستگاه‌های الکترونیک همچون گوشی‌ها وPC ها وجود دارد.

مخالفت مجلس با اصلاح قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: محیط‌بانان، مشمول نیروهای نظامی و انتظامی نیستند بنابراین نمی‌توانند سلاح حمل کنند که اصلاح این قانون در دستور کار است و وضعیت محیط‌بانان باید تعیین تکلیف شود.

وی پیرامون آخرین وضعیت بازنگری در قانون حمل سلاح توسط محیط بانان، گفت: مجلس شورای اسلامی با اصلاحیه قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان موافقت نکرد چراکه محیط‌بانان، مشمول نیروهای نظامی و انتظامی نیستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اصلاح این قانون در دستور کار است و وضعیت محیط‌بانان باید تعیین تکلیف شود. محیط‌بانان مسئولیت نیروهای نظامی و انتظامی را دارند، اما پرداختی آنها مانند کارمندان است. تلاش می‌کنیم تا مشکل محیط‌بانان در مسئله حمل سلاح حل شود.

وی با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ محیط‌زیستی است، خاطرنشان کرد: بودجه دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز محیط‌زیستی است. دیدگاه ما این است که محیط زیست را از وابستگی به بودجه فاصله دهیم، چرا که اعتبار ناچیزی دارد.

حریق ۶ هکتاری در اراضی جنگلی گیلان

سرخوش کرم‌زاده، سرپرست منابع طبیعی گیلان، از وقوع هشت فقره حریق در اراضی جنگلی چهار شهرستان خبر داد و گفت: مساحت درگیر با آتش شش هکتار برآورد شده است.

وی با اشاره به وزش باد گرم شدید و افزایش دما در استان گیلان از دو روز گذشته، اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد وقوع حریق در اراضی جنگلی جلگه‌ای استان بودیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه در بالادست و مراتع به دلیل وجود برف شاهد حریق نیستیم، افزود: شهرستان‌های ماسال، سیاهکل، رضوانشهر و تالش درگیر حریق جنگل‌های طبیعی شدند.

وی از وقوع هشت فقره حریق در شهرستان‌های مذکور خبر داد و خاطرنشان کرد: مساحت درگیر با آتش شش هکتار و به صورت سطحی بوده و آسیبی به درختان وارد نشده است.

کرم‌زاده با بیان اینکه حریق به طور کامل مهار شده است و هیچ‌گونه حریق فعال در استان نداریم، تاکید کرد: از مردم به ویژه گردشگران درخواست داریم در زمان پدیده باد گرم از روشن کردن آتش در اراضی جنگلی خودداری کنند، با توجه به نزدیک شدن سال زراعی و لزوم آماده‌سازی باغات، مردم حاشیه جنگل اقدام به آتش زدن خار و خاشاک موجود در اراضی شأن می‌کنند که در شرایط وزش باد، موجب سرایت حریق به جنگل‌ها می‌شود.

سرپرست منابع طبیعی گیلان، از طبیعت دوستان خواست در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش در اراضی جنگلی و حاشیه جنگل‌ها با شماره‌های شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

پیشرفت فرونشست‌ها به بحران تبدیل شده است

سوده نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه روند پیشرفت فرونشست‌ها در کشور به یک بحران تبدیل شده است، گفت: مهم‌ترین موضوعی که موجب توسعه این بحران می‌شود بحث استفاده از آب‌های سطحی و مخازن موجود در شهر است.

وی با اشاره به اینکه فرونشست هکتارهای زیادی را در بر می‌گیرد و با فروریزش متفاوت است، اظهار کرد: در مناطق شمالی شهر تهران دغدغه‌ای نسبت به معضل فرونشست وجود ندارد و پیگیری‌های لازم نسبت به این امر باید در مناطق کویری و جلگه‌ای جنوب شهر صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: براساس مطالعات تطبیقی بیشترین فرونشستی که در دنیا وجود داشته، مربوط به شهر پکن و در حدود ۱۱ سانتیمتر بوده است؛ اما شهر تهران سالانه با ۲۴ سانتیمتر فرونشست مواجه می‌شود که در بیشتر مناطق ۱۷،۱۸و ۱۹ ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه روند پیشرفت فرونشست‌ها در کشور به یک بحران تبدیل شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که موجب توسعه این بحران می‌شود بحث استفاده از آب‌های سطحی و مخازن است موجود در شهر است.

نجفی با بیان اینکه ۴۴ میلیارد متر مکعب آب در مخازن زیرزمینی می‌رود، افزود: حجم برداشت ما از این آب‌ها ۵۴ میلیارد متر مکعب است که موجب ایجاد نگرانی به جهت مواجه شدن با بحران کم‌آبی است.

وی با اشاره به نقش شورای اسلامی شهر تهران به عنوان سیاست‌گذاری پارلمان شهری، اظهار کرد: مصوبه استفاده از آب‌های سطحی و پساب‌ها، هوشمندسازی آبیاری فضای سبز از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به بحران کم‌آبی در شورای ششم شهر مطرح شده است.

کد خبر 643399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.