تفاوت دوربین‌های عکاسی آنالوگ و دیجیتال

انواع مختلفی از دوربین‌های عکاسی آنالوگ و دیجیتال وجود دارد که با توجه به کارکرد آن‌ها، می‌توانید بهترین مدل را انتخاب کنید.

با در نظر گرفتن تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال و همچنین بررسی تجهیزات آن‌ها، متوجه خواهیم شد که استفاده از دوربین‌های دیجیتال مرسوم‌تر از دوربین‌های آنالوگ است. دوربین دیجیتال چیست؟ دوربین آنالوگ چیست؟ این دو مدل دوربین عکاسی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

دوربین دیجیتال چیست؟

دوربین دیجیتال دوربینی است که داده‌های عکس را به‌صورت ارقام عددی در حافظهٔ خود ذخیره می‌کند، بنابراین امکان ذخیره‌سازی تعداد زیادی از عکس در فضای خیلی کمی وجود دارد. تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال، قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر است که در دوربین‌های دیجیتال وجود دارد. ذخیره‌شدن عکس در حافظه، به کاربر این اجازه را می‌دهد که پیش‌نمایشی از عکس داشته باشد تا در صورت نیاز، عکس‌برداری را مجدد انجام دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین عکاسی دیجیتال که می‌توان به آن اشاره کرد، گرفتن عکس به‌صورت متوالی است. حتی برخی از مدل‌های دوربین دیجیتال این امکان را دارند که حدود هزاران عکس را با فشار دادن یک دکمه و به‌صورت متوالی و پشت هم بگیرند. همچنین باوجود دوربین‌های دیجیتال، امکان ازبین‌رفتن عکس‌ها وجود ندارد که این مورد یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود.

با توجه به کارکردهای زیاد دوربین‌های دیجیتال و راحتی استفاده از آن‌ها، روزبه‌روز به محبوبیت این دوربین‌ها اضافه می‌شود و افراد زیادی تمایل به استفاده از آن‌ها پیدا می‌کنند.

دوربین عکاسی آنالوگ چیست؟

یکی دیگر از انواع دوربین عکاسی که بسیاری از افراد تجربهٔ کار با آن را دارند، دوربین آنالوگ است. عکاسی آنالوگ درواقع با قرار دادن کادرهای جداگانه روی رول فیلم در معرض نور انجام می‌شود. این دوربین قابلیت ثبت عکس بر روی حافظهٔ دیجیتال را ندارد و بر روی فیلم عکاسی ظاهر می‌شود. این مورد به‌عنوان تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های دوربین آنالوگ با دیجیتال، زمان ظاهر کردن عکس‌هاست. فیلم‌های دوربین آنالوگ در یک بازهٔ طولانی‌تر به‌نسبت دوربین‌های دیجیتال ظاهر می‌شوند. همچنین امکان سوختن و خراب‌شدن عکس در این دوربین‌ها زیاد است. از زمانی که دوربین‌های دیجیتال بر روی کار آمدند، استفاده از دوربین‌های عکاسی آنالوگ کمتر شد. با این حال هنوز هم برخی از افراد از دوربین عکاسی آنالوگ استفاده می‌کنند.

تفاوت دوربین‌های عکاسی آنالوگ و دیجیتال

تفاوت دوربین عکاسی دیجیتال و آنالوگ

  • رزولوشن

یکی از تفاوت‌های عمده‌ی عکاسی دیجیتال و آنالوگ، میزان رزولوشن تصاویر است. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد که وضوح تصویر در دوربین‌های دیجیتالی بیشتر از دوربین‌های آنالوگ است. هر حسگر دیجیتالی رزولوشن متفاوتی در اختیار شما قرار می‌دهد و کیفیت وضوح تصویر در این دوربین‌ها، براساس تعداد پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. این در حالی است که در نمونه‌های آنالوگ، چیزی به‌عنوان پیکسل وجود ندارد.

  • نویز یا گرین فیلم

دیگر تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال وجود نویز یا گرین در زمان عکاسی است. نویز یا گرین بافت‌های ریز و ناخواسته‌ای هستند که ممکن است در تصاویر وجود داشته باشند. به بافت‌های ریز دوربین آنالوگ گرین و به بافت‌های ناخواسته دوربین دیجیتال نویز می‌گویند. با پیشرفته‌ترشدن دوربین‌های دیجیتالی، دیگر شاهد نویز در این دوربین‌ها نیستیم.

  • محدودهٔ داینامیک

به فاصلهٔ میزان نور در روشن‌ترین قسمت از یک تصویر تا تاریک‌ترین بخش آن، محدودهٔ داینامیک می‌گویند. محدودهٔ داینامیک یکی از تفاوت‌های عمده عکاسی دیجیتال و آنالوگ است. این محدوده در دوربین‌های آنالوگ حدود 13 گام و در دوربین‌های دیجیتال حدود 14 گام است. این مورد به‌عنوان یک مزیت برای دوربین‌های دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، چراکه امکان عکاسی پی‌آپی برای خلق تصاویر بهتر با محدودهٔ داینامیک خیلی وسیع در آن‌ها وجود دارد.

  • حساسیت سنسور

حساسیت حسگر یا ISO، یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع دوربین است. فیلم‌های دوربین عکاسی با ISO حدود 50 تا 6400 هستند درحالی‌که میزان حساسیت در دوربین‌های دیجیتال در لحظه قابل‌تغییر است. داشتن سنسور با حساسیت متغیر یک ویژگی مثبت برای دوربین‌های دیجیتال است که تنظیم نوردهی در آن‌ها به‌راحتی انجام می‌شود.

  • قیمت دوربین عکاسی

قیمت انواع دوربین عکاسی با توجه به مدل دوربین و زمان ارائه آن در بازار تعیین می‌شود. به‌صورت کلی می‌توان گفت که قیمت دوربین‌های دیجیتال بیشتر از دوربین‌های آنالوگ است، زیرا در ساخت این دوربین‌ها، از تجهیزات پیشرفته‌تری استفاده شده‌است که کیفیت آن‌ها را بالاتر برده‌است.

تفاوت دوربین‌های عکاسی آنالوگ و دیجیتال

بهترین برند دوربین عکاسی

سه شرکت کانن، نیکون و سونی بهترین دوربین‌های عکاسی را ارائه می‌دهند. هر سه برند در ساخت دوربین‌های حرفه‌ای و دوربین‌های قیمت مناسب محصولات خوبی را ارائه کرده‌اند. حال که با تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال آشنا شده‌اید، می‌توانید به‌راحتی دوربین مناسب خود را از بین برندهای دوربین عکاسی پیدا کنید. برای خرید بهترین دوربین، فقط کافی است تا مشخصات مدنظر خود را روی کاغذ بنویسید و براساس آن، عملکرد دوربین‌ها را مقایسه کنید.

سایت اینترنتی قلاب با ارائه انواع محصولات نو و کارکرده، بهترین بازار برای خرید بهترین برند دوربین‌ عکاسی است. مدل‌های دوربین‌ها را ببینید و باهم مقایسه کنید و درنهایت خرید خود را انجام دهید. با قلاب امکان مقایسهٔ قیمت‌های دوربین عکاسی نیز وجود دارد که با توجه به آن، می‌توانید خرید خود را از فروشنده منصف‌تر انجام دهید.

سخن پایانی

عکس‌های تاریخی زیادی با دوربین‌های آنالوگ گرفته شده‌است. این دوربین‌ها هنوز هم کارایی‌های زیادی دارند و بسیاری از افراد برای انجام عکاسی‌های غیرحرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت دوربین عکاسی آنالوگ و دیجیتال، در کیفیت تصویر خروجی است. دوربین‌های دیجیتالی کیفیت تصویر بهتری دارند و به‌دلیل راحتی استفاده، بیشتر برای عکس‌برداری‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

از مزایای این دوربین‌ها می‌توان به‌مرور فوری عکس اشاره کرد. بعد از عکس‌برداری می‌توانید پیش‌نمایشی از عکس ببینید و درصورتی‌که عکس دلخواه شما بود، آن را به چاپ برسانید. همچنین امکان ذخیره‌سازی تعداد زیادی عکس در این دوربین‌ها وجود دارد، بنابراین اگر فرصت کافی برای بررسی جزئیات عکس‌ها را ندارید، می‌توانید چند عکس متوالی بگیرید و بعد با دقتی بیشتر بهترین عکس را انتخاب کنید. به نظر شما سایر ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتالی چیست؟

کد خبر 643066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.