برخی از افراد مغرضانه قیمت گوشت را افزایش دادند/ ترمز قیمت‌ها کشیده می‌شود

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: از ابتدا هم مشکل افزایش قیمت گوشت ناشی از کمبود آن نبود، اما نوسان‌هایی در عرضه به‌دلیل بارش‌های برف سنگین اتفاق افتاد که سبب شد برخی از افراد مغرضانه قیمت گوشت را افزایش دهند.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازار گوشت طی چند هفته گذشته با جهش قیمتی مواجه شد که دلایل زیادی دارد. خبرسازی‌ها از آنجا شروع شد که یک بسته گوشت مربوط به یک شرکت خاص با درج قیمت ۵۰۰ هزارتومان به بازار عرضه شده بود.

وی افزود: گوشت قرمز گرم در کشور ما عموماً توسط صنف بسته‌بندی و قصاب‌ها عرضه می‌شود، شرکت‌های بسته‌بندی گوشت را تمیز و با قیمتی بالاتر از قصابی‌ها به بازار عرضه می‌کنند.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: در روزهای منتهی به پایان سال، معمولاً تقاضا برای گوشت افزایش خواهد یافت اما نمی‌توان تورم قیمت گوشت را ناشی از فشار تقاضا دانست، زیرا تقاضا امری مشخص است. به دلیل وضعیت حاکم بر بازار و با توجه به تغییر و تحولات قیمتی پس از آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی، شاهد افزایش قیمت در همه کالاها بودیم.

افزایش قیمت گوشت گرم بیش از حد بوده است

پوریان اضافه کرد: تورم ساختاری در بازار ما وجود دارد که ناشی از بالارفتن قیمت برخی از متغیرها همچون ارز است، البته افزایش قیمت گوشت گرم بیش از حد بوده و قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: گوشت گوسفند و گوساله منجمد به صورت گسترده و فراوان توسط بخش خصوصی و دولتی عرضه می‌شود، به طوری که می‌توان گفت میزان توزیع گوشت منجمد در سال جاری تاکنون بی‌سابقه بوده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: امسال گوشت گوسفندی منجمد بسیاری به بازار عرضه شد چراکه شرکت پشتیبانی امور دام در مردادماه ذخیره‌سازی خوبی از گوشت داخلی انجام داد که در زمان افزایش تقاضا و شروع فصل سرد به بازار عرضه کرده است.

پوریان ادامه داد: در زمستان همواره با کاهش عرضه گوشت گرم مواجه می‌شدیم اما در این زمان به ویژه در ماه آخر سال، بازار به گوشت منجمد رو می‌آورد. این عرضه به قدری گسترده بود که قیمت گوشت در بازار متعادل می‌شد اما امسال قیمت گوشت منجمد ثابت ماند و گوشت قیمت به نحو سرسام‌آوری افزایش قیمت داشت.

گرانی دام علت گرانی گوشت قرمز نیست

وی با بیان اینکه برخی گرانی دام را علت گرانی گوشت قرمز می‌دانند اما به نظر می‌رسد این علت صحیح نباشد، اضافه کرد: قصابی‌ها معمولاً به دنبال بره‌های شیری و ریز هستند. در چندسال گذشته این کار برای آن‌ها راحت بود چراکه شرایط دامداران مناسب نبود و با خشکسالی مواجه بودیم.

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: امسال به لطف خداوند بارش‌های خوبی داشته‌ایم که مراتع فصلی خوبی نیز ایجاد می‌کند، همین موضوع سبب شده دامداران و تولیدکنندگان از عرضه بره شیری و ریز خودداری کنند تا گوشت‌گیری خوبی انجام شود.

پوریان گفت: بنابراین با عرضه گسترده دام سبک به ویژه در بخش بره، در اواخر اسفندماه و ابتدای سال آینده مواجه می‌شویم. امسال در مراتع زاگرس بارش‌های خوبی داشته‌ایم به نحوی که حتی روی سنگ‌ها نیز مراتع سبز ایجاد شده و این موضوع تأثیر قابل توجهی در تولید دام دارد.

وی اضافه کرد: عملاً حساسیت زیادی در واردات گوشت انجام شد. در حالی که کشور با ذخایر مناسب گوشت مواجه بود؛ شاهد شتاب قیمت کاذب و بی رویه در بازار بودیم که قرار شد برای جلوگیری از آن واردات گوشت انجام شود.

تا پایان سال ترمز قیمت‌ها کشیده می‌شود

رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: گوشت زیادی هم‌اکنون در اختیار بخش خصوصی است که منجمد شده و روی دست آن‌ها مانده است و به دلیل پایین بودن قیمت، بخش خصوصی نمی‌داند چگونه آن را به فروش برساند، در کنار آن دولت نیز ذخیره‌سازی گوشت گرم را انجام داده که در ماه‌های آخر سال به بازار عرضه می‌کند تا با افزایش عرضه ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشد.

پوریان گفت: در بخش گوشت گرم نیز شاهد آن هستیم که عرضه گوشت با متعادل شدن هوا و کاهش برودت آن، افزایش خواهد یافت و این موضوع به ثبات رسیدن گوشت قرمز به ویژه گوساله و گوسفند را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: اکنون به دلیل جو رسانه‌ای که در بازار گوشت ایجاد شده، شاهد افزایش قیمت آن هستیم، این در حالی است که گوشت یکی از اصلی‌ترین کالاهای سفره خانوار است. برای کنترل این وضعیت شاهد افزایش عرضه گوشت در بازار هستیم به طوری که قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به شرایط واقعی است و شاهد بازگشت ثبات و تعادل به بازار گوشت خواهیم بود.

ممنوعیت عرضه گوشت بدون استخوان

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: از ابتدا هم مشکل افزایش قیمت گوشت ناشی از کمبود آن نبود اما نوساناتی در عرضه به دلیل بارش‌های برف سنگین اتفاق افتاد که سبب شد برخی افراد مغرضانه قیمت گوشت را افزایش دهند؛ البته اکنون نظارت‌های خوبی در بازار شکل گرفته و سبب شده افرادی که خودسرانه گوشت را به قیمت بالا می‌فروشند نتوانند این کار را انجام دهند.

پوریان با بیان اینکه هر قصاب وظیفه و مسئولیت اخلاقی دارد که ایجاب می‌کند شرایط جامعه را برای فروش گوشت در نظر بگیرد، گفت: موضوعاتی که تاکنون در بخش گوشت مورد توجه قرار نمی‌گرفت اکنون مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که اکنون دیگر گوشت گوسفندی به هیچ عنوان بدون استخوان عرضه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: گوشت گوسفندی عملاً با استخوان معنا و مفهوم پیدا می‌کند، بنابراین عرضه این گوشت بدون استخوان با دوبرابر قیمت، ناصحیح است.

رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان کرد: از طرفی این نگرانی وجود دارد که مجدداً در سال جدید با مازاد دام و ممنوعیت صادرات مواجه شویم. پرورش دام با نهاده‌های آزاد کار بسیار مشکلی است و اگر از تولیدکنندگان حمایت نشود ضرر بسیاری شامل آن‌ها می‌شود، بنابراین برای این موضوع نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

کد خبر 643060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.