اصرار مجلس بر طرح حمایت از مالکیت صنعتی

نمایندگان مردم در خانه ملت بر مصوبه قبلی خود در طرح حمایت از مالکیت صنعتی اصرار ورزیدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مردم در نشست علنی امروز _چهارشنبه، سوم اسفندماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی بر مصوبه قبلی خود در ماده ۷۱ این طرح با ۱۶۷ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن اصرار ورزیدند که بر این اساس ماده مذکور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

بر اساس ماده ۷۱ این طرح، در دعاوی مربوط به نقض حق اختراع، در صورتی که اختراع به‌صورت فرآورده باشد، بار اثبات نقض بر عهده مدعی نقض است اما اگر اختراع به‌صورت فرایند دستیابی به یک فرآورده باشد و مدعی نقض نتواند نقض حق اختراع خود را اثبات کند، چنانچه خوانده مدعی استفاده از فرایند دیگری باشد یا به استناد دلایل متقن از جمله نظریه کارشناسی اطمینان‌آور فرایند دیگری برای دستیابی به فرآورده مذکور به‌غیر از طریق فرایند ثبت شده توسط مدعی نقض، وجود نداشته باشد و خوانده نتواند فرایند مورد استفاده خود را ثابت کند، به نقض حق اختراع محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است مجلس در مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ بر مصوبه قبلی خود در تبصره (۲) ماده (۴۰) و ماده (۸۲) اصرار ورزیده است که در این ماده آمده است:

ماده ۸۲- مفاد مواد (۳) تا (۱۰)، تبصره (۲) ماده (۱۲)، مواد (۱۳) تا (۱۵)، (۲۰) تا (۲۵)، (۲۹) تا (۳۳)، (۳۵)، (۳۶)، (۳۸)، بندهای (۱) تا (۳) ماده (۳۹)، مواد (۴۰) تا (۵۰)، (۵۳) تا (۶۳)، ماده (۶۴) و تبصره‌های (۱) و (۳) آن، مواد (۶۵) تا (۷۰)، صدر ماده (۷۱) و مواد (۷۲) و (۷۳) این قانون، حسب مورد در خصوص نمونه شیء مصرفی نیز مجری است.

تبصره ۱- تمام مهلت‌های مربوط به ثبت نمونه شیء مصرفی، نصف مواعد ذکر شده در مورد فرآیند ثبت اختراعات است. مهلت‌های ده‌روزه، مشمول این تبصره نمی‌شود.

تبصره ۲- مدت حق تقدم موضوع کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی در خصوص نمونه شیء مصرفی دوازده ماه می‌باشد.

کد خبر 642980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.