چه ارتباطی بین یائسگی و بیماری قلبی‌عروقی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یائسگی خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که زنان در دوران یائسگی خود تغییرات زیادی را احساس می‌کنند. بدن آن‌ها هورمون استروژن کمتری تولید می‌کند، چربی بیشتری در اطراف شکم آن‌ها جمع می‌شود و علائمی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا یا قند خون بالا را تجربه می‌کنند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رگ‌های خونی زنانی که دوران یائسگی را سپری می‌کنند، ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شود، بنابراین در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند. برای نمونه، گرگرفتگی یا تعریق شبانه مرتبط با یائسگی باعث بروز فشار خون بالا و دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌‎شود. علاوه بر این، افسردگی در دوران یائسگی خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، زنانی که یائسگی را در سنین بالاتر تجربه می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و مرگ‌ومیر ناشی از آن قرار دارند. عواملی که بر شروع زودهنگام یائسگی تاثیر می‌گذارد، شامل سیگار کشیدن و ژنتیک می‌شود. متخصصان معتقدند که موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی ناشی از یائسگی شامل ترک سیگار، ورزش کردن، پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن بدن در محدوده مناسب، خواب کافی و با کیفیت و کنترل کردن کلسترول، فشار خون و قند خون در محدوده طبیعی است.

کد خبر 642798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.