تهیه اطلس آمایش وضعیت اجتماعی شهر اصفهان

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: اطلس آمایش وضعیت اجتماعی شهر اصفهان شامل ۶ اطلس شهری و ۹۰ اطلس محله‌ای توسط مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این معاونت تهیه و تدوین‌ شده است.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از زیرواحدهای اداره اجتماعی است. این اداره در چارچوب اداره‌های پنج‌گانه ذیل معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری اصفهان تعریف‌شده و مأموریت ویژه مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در راستای اسناد بالادستی ازجمله ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، برعهده دارد.

وی افزود: درواقع پیشگیری از آسیب‌های پنج‌گانه‌ای که شورای اجتماعی کشور به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار شناسایی کرده است در حیطه کاری این معاونت قرار دارد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: این آسیب‌های پنج‌گانه شامل حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی، اعتیاد، طلاق و نقاط بحرانی است. همچنان و هم‌زمان با پیشگیری از این پنج آسیب اجتماعی، مأموریت‌های دیگری برای شهرداری و به‌طورمشخص معاونت اجتماعی و مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ذیل یک‌سری از کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی که در استانداری اصفهان استقرار دارد، تعریف‌شده است.

وی ازجمله کارگروه‌های تخصصی را کارگروه مقابله با خودکشی و مقابله با سوءمصرف مشروبات الکلی، ساماندهی کودکان کار، ایدز و کمیته‌های تخصصی دیگر که در حال کار در این زمینه‌ها هستند، برشمرد.

تدوین سند جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرهای ایران

امامی با اشاره به استراتژی اصلی این مرکز که مبتنی بر بهره‌وری اجتماعی است، گفت: براساس ماده پنج قانون برنامه ششم توسعه چرخه مدیریت بهره‌وری در دستگاه‌ها باید صورت گیرد که بهره‌وری شامل دو عنصر اثربخشی و کارایی است، برای اثربخشی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند شناسایی صحیح آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان مصادیق کار خوب کردن در حوزه اجتماعی هستیم که در همین راستا سند جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایران و کلان‌شهرهای ایران توسط این مرکز تهیه شد.

وی اظهار کرد: تا پیش‌ازاین تبریز این وظیفه را برعهده داشته و در دوره جدید مجمع کلان‌شهرهای ایران، این وظیفه به اصفهان سپرده‌شده و آنچه در اصفهان در حال انجام است در کلان‌شهرهای کشور در حال انجام است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این مرکز در راستای بحث اثربخشی اقدامات دیگری انجام داده که یکی از این اقدامات تهیه و تدوین حدود ۷۳ طرح‌ها و ۱۷ کتاب در راستای بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که موضوعات متنوع و متعددی را در حوزه اثربخشی دارد؛ ازجمله نقشه راه مواجهه با کودکان کار، معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان، طرح بهره‌وری در مقابله با اعتیاد، کوچینگ نوجوانی و جامعه‌شناسی روسپی‌گری، نقشه راه توانمندسازی محلات کم‌برخوردار، جامعه‌شناسی حاشیه‌نشینی موضوع کتاب‌ها و طرح‌ها را دربرمی‌گیرد.

تهیه سند آمایش وضعیت سرزمین شهر اصفهان

وی گفت: در حوزه کارآیی و مصادیق خوب کار کردن در حوزه اجتماعی، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ورود کرده که در همین راستا تهیه سند آمایش وضعیت سرزمین شهر اصفهان صورت گرفته است.

امامی افزود: بنابراین گفتمان مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بهره‌وری اجتماعی بوده که ذیل آن کارهایی معطوف اثربخشی صورت گرفته است که می‌توان به سندنگاری‌های متعدد در حوزه اجتماعی اشاره کرد که آخرین سند مربوط به «تأملی بر وضعیت حاشیه‌نشینی و وضعیت گمنامی اجتماعی در اصفهان» یا «مدل توانمندسازی محلات کم‌برخوردار در اصفهان» است که همه در حوزه اثربخشی تهیه‌شده‌اند.

وی اظهار کرد: این مرکز درحال‌حاضر و برای افزایش کارایی اجتماعی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی روی سند آمایش وضعیت سرزمین شهر اصفهان متمرکزشده است که به‌نوعی نام اختصاری ۶ اطلس شهری و ۹۰ اطلس محله‌ای و منطقه‌ای است و شامل اطلس آمایش وضعیت مشارکت اجتماعی در شهر اصفهان، اطلس آمایش وضعیت زنان در شهر اصفهان، اطلس آمایش وضعیت نهاد خانواده در شهر اصفهان، اطلس آمایش امنیت اجتماعی در شهر اصفهان و اطلس آمایش وضعیت شهروندی در اصفهان و اطلس آمایش وضعیت سلامت در شهر اصفهان می‌شود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: ۹۰ اطلس محله‌ای و منطقه‌ای در این زمینه تهیه‌شده و این ۶ اطلس شهری هرکدام تبدیل به ۱۵ اطلس منطقه‌ای شدند و محله به محله مشخص‌شده است. به‌عنوان‌مثال در حوزه سلامت فراوانی ۲۰ نوع سرطان در اصفهان را رهگیری کردیم و این نتایج به اطلس تبدیل‌شده، همچنین اطلس فراوانی دیابت، فشارخون، فوتی کرونا در اصفهان تهیه و تدوین‌شده است.

کد خبر 642504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.