فرونشست زمین برخی از مکان‌های تاریخی کشور را تهدید می‌کند

قائم‌مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فرونشست‌ها فقط مربوط به یزد نیست و در اصفهان و برخی دیگر از نقاط کشور نیز تعدادی از مکان‌های تاریخی را این پدیده تهدید می‌کند و به همین دلیل دنبال راه علاجی برای این بحران هستیم.

به گزارش ایمنا، علی داربی امروز_ شنبه بیست‌ونهم بهمن‌ماه_ در یک نشست خبری اظهار کرد: هر اثری که ثبت جهانی می‌شود، همه نسبت به آن مسئولیت داریم و برای بافت تاریخی یزد نیز بعد از ثبت جهانی، ردیف بودجه تعریف شده و این در حالی بود که تا قبل از آن بودجه مشخصی برای آن وجود نداشت.

وی افزود: البته همین بودجه ضعیف نیز معلوم نیست که اولویت چندم استان‌ها باشد و تلاش می‌شود که اگر در استان‌ها به بودجه میراث فرهنگی اجحافی شد، به‌صورت ملی برنامه‌ریزی شود تا همین حداقل‌ها درست تخصیص داده شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی در مورد سیل بهار و تابستان یزد نیز گفت: در همان زمان بازدیدی از بافت تاریخی انجام دادم و گزارشی در این زمینه تهیه شد و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در روز دوم خسارت سیل برآورد شد که پنج میلیارد میراث فرهنگی پرداخت شد و شش میلیارد نیز در استان باید تأمین می‌شود، به نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد که وضعیت بافت تاریخی یزد بحرانی است و خدمت رسانی برای یزد و درباره میراث فرهنگی با این بودجه‌ها اصلاً امکانپذیر و جوابگو نیست و عقب ماندگی تاریخی در این زمینه وجود دارد.

دارابی با بیان اینکه بودجه برخی از معاونت‌های فرهنگی هنری شهرداری‌ها بیش از سه برابر بودجه وزارت میراث فرهنگی است، گفت: این عدد و رقم‌هایی که برای نگهداری از میراث فرهنگی مصوب می‌شود بیشتر تعارف است و بدتر اینکه در تخصیص‌ها نیز همین رقم‌ها معمولاً با کاهش مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: به‌دلیل همین محدودیت‌های مالی، انجمن خیرین وزارت میراث فرهنگی را ثبت کردیم که می‌تواند کمک‌های عام‌المنفعه را از خارج و داخل برای حفظ و مرمت آثار تاریخی جذب کنند و امور مربوط به آن کاملاً مردمی انجام خواهد شد و راه دوم اینکه جوامع محلی را درگیر کنیم که در این راستا مقررات انجمن‌های میراث فرهنگی توسط دولت ابلاغ شد که رئیس این انجمن در استان‌ها، استاندار و در شهرستان‌ها فرمانداران هستند.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: بخشی دیگر هم مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای مختلف اقتصادی است که در حال پیگیری است، آثار تاریخی یک به یک در جلوی چشم ما دارد از بین می‌رود و درحال خرابی است، بنابراین نمی‌شود که ما فقط بگوییم پول نیست لذا این موارد در حال پیگیری است و درخواست داریم که موارد قانونی آن زودتر تصویب شود، زیرا اگر رویکرد انقباضی باشد و همراهی صورت نگیرد، نمی‌توانیم کار اثرگذار برای حفظ میراث فرهنگی انجام دهیم.

قائم‌مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فرونشست‌ها فقط مربوط به یزد نیست و در اصفهان و برخی دیگر از نقاط کشور نیز تعدادی از مکان‌های تاریخی را این پدیده تهدید می‌کند و به همین دلیل دنبال راه علاجی برای این بحران هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 642114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.