بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

سازگارسازی شهرها با تغییرات اقلیمی شامل اعمال اقداماتی است که اثرات ناشی از گرم شدن زمین نظیر وقوع سیل را به حداقل می‌رساند و از این طریق، به بهبود کیفیت شهرنشینی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر کیفیت زندگی و محیط زیست به حدی افزایش یافته است که به دنبال آن، بسیاری از مردم جهان و مدیران عزم خود را جزم کرده‌اند تحولاتی مقرون‌به‌صرفه و مؤثر برای مهار آن‌ها به کار گیرند. در این میان، مدیریت آب باران به یک اصل اساسی برای طراحی شهری در بسیاری از نقاط دنیا تبدیل شده است و به نظر می‌رسد اعمال اقدامات مربوطه، تاب‌آوری شهرها را در مقابل تغییرات اقلیمی افزایش داده است. بدون شک، توجه مدیران سراسر دنیا به بحران اقلیمی و ایجاد محیط‌هایی سازگار در مقابل آن افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌ها، به حداقل رسیدن خطرات ناشی از وقوع سیل در شهرها و تضمین مقاومت زیرساخت‌های پساب‌های شهری را به دنبال دارد که این امر به سهم خود می‌تواند اثرات جزایر گرمایی در شهرها را به حداقل برساند. در ادامه به معرفی استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که در شهرهای مختلف جهان پیاده شده است و بیشترین اثربخشی را در مبارزه با تغییرات اقلیمی به دنبال داشته است.

مدیریت آب باران با اهداف چندگانه در راسکیله، دانمارک

همکاری نهادهای مختلف برای یافتن بهترین رویکردها به منظور مبارزه با تغییرات اقلیمی امری ضروری است که این استراتژی به بهترین شکل ممکن توسط مدیران راسکیله دانمارک پیاده شده است و بهبود ذخیره‌سازی آب باران را به دنبال داشته است. در واقع، برنامه‌ریزان راسکیله با همکاری بسیاری از ذی‌نفعان شهر، تانک‌هایی را در نقاط مختلف نصب کرده‌اند که علاوه بر ذخیره آب باران، زمینه را برای تفریح شهروندان فراهم آورده است. این تانک‌ها به شکل فضاهای عمومی زیبایی طراحی شده است که هنگام بارش باران، آب را در خود ذخیره می‌کند و در فصول خشکی به مکان‌هایی تفریحی تبدیل می‌شود. این مثال نقش همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی شهرها را در پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به تغییرات اقلیمی با اهداف چندگانه به تصویر می‌کشد که می‌توان از آن برای ایجاد شهرهایی با زیست‌پذیری بیشتر در آینده بهره گرفت.

بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

پارک اقلیمی Enghaveparken در کپنهاگ دانمارک

پارک اقلیمی Enghaveparken که در دامنه یکی از کوه‌های کپنهاگ قرار دارد، به لحاظ جغرافیایی از بیشترین تاب‌آوری در مقابل بارش شدید باران و برف برخوردار است. طراحی این پارک به‌گونه‌ای انجام شده است که ظرفیت ذخیره ۲۲.۶۰۰۰ متر مکعب آب باران را در خود دارد، ضمن این‌که طراحی آن با الهام از فضای اطراف، بسیار ساده و جذاب است. این پارک کاربری چندگانه‌ای دارد به این صورت که هنگام بارش شدید باران به عنوان منبعی برای ذخیره آب عمل می‌کند و در آن، آب باران به بخش‌های زیرزمینی هدایت می‌شود، حال آن‌که در فصول بدون بارش مردم از این فضای زیبا برای تفریح بهره می‌گیرند. مدیران کپنهاگ از آب ذخیره شده در انبار زیرزمینی پارک برای اهداف مختلف نظیر آبیاری درختان و فضاهای سبز اطراف استفاده می‌کنند و حتی نظافت بسیاری از خیابان‌های شهر را نیز با این آب انجام می‌دهند.

بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

ساختمان چندمنظوره Kampung Admiralty در سنگاپور

ساختمان چندمنظوره Kampung Admiralty که تاکنون جایزه‌های معماری بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده است، اولین سازه سنگاپور به‌شمار می‌رود که تلفیقی از مراکز تجاری، تفریحی، خدماتی و حتی خانه سالمندان است. این سازه، دهکده‌ای عمودی به حساب می‌آید که سیستم هیدرولیک آن قابلیت ذخیره بیش از یک میلیون گالن آب را در هر سال فراهم می‌آورد که این آب برای پرورش درختان و گیاهان کاشته شده و سایر مصارف فرعی مورد استفاده دوباره قرار می‌گیرد.

معماران در طراحی این سازه بر تشویق افراد پیر به مشارکت فعال در میان افراد جوان تمرکز کرده‌اند، ضمن این‌که از طریق ایجاد فضاهای سبز بر بام آن، پایداری محیط زیست را مورد توجه قرار داده‌اند.

بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

بهره‌گیری از استراتژی‌های پیشرفته پمپاژ برای مقابله با سیل در سن‌پترزبورگ روسیه

مدیران سن‌پترزبورگ روسیه به منظور مقابله با سیل، یک سازه بزرگ احداث کرده‌اند که شامل سدها و ساختارهای هیدرولیک متعدد به طول ۲۵.۴ کیلومتر است. این سدها و سازه‌ها دو آبراهه، شش دریچه سد، ۱۱ سد محافظتی، یک بزرگراه شش لاینی، یک تونل بزرگ، پل‌های متعدد و مسیرهایی را بر فراز سدها در بر گرفته است. هنگام احتمال وقوع سیل محفظه‌های سد مملو از آب می‌شود، درهای معلق بالا می‌رود و به سمت کانال پیش می‌رود که به دنبال آن، تهدیدهای ناشی از وقوع سیل به حداقل می‌رسد. زمانی که احتمال وقوع سیل تشدید می‌یابد، درپوش‌ها به سمت محفظه‌ها برمی‌گردد و آب به سمت بیرون تخلیه می‌شود. تخلیه آب این محفظه‌ها به وسیله تجهیزات ویژه و پیشرفته‌ای انجام می‌شود که در ایستگاه‌های پمپاژ نصب شده است.

بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

ایستگاه‌های اتوبوس دوستدار اقلیم در لهستان

امروزه نصب ایستگاه‌های اتوبوس سبز یکی از بهترین رویکردهای مدیران در بسیاری از شهرهای جهان برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌رود که به کاهش چشمگیر اثرات جزایر گرمایی کمک زیادی کرده است. در این میان، شهرهای لهستانی بیشترین بهره را از ایستگاه‌های اتوبوس سبز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی برده‌اند و توانسته‌اند از این استراتژی برای جبران کمبود آب شهری نیز استفاده کنند. در واقع، آب بارانی که در پوشش‌های گیاهی ایستگاه‌های اتوبوس سبز ذخیره می‌شود، برای موارد مختلف نظیر آبیاری گیاهان خود ایستگاه‌ها و نظافت خیابان‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بام سبز ایستگاه‌های اتوبوس شهرهای لهستانی تا ۹۰ درصد از آب باران ریخته شده روی خود را ذخیره می‌کنند و در فصل خشکی از آن برای موارد ذکر شده بهره می‌گیرند.

بهترین نمونه راهکارهای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهرها

کد خبر 642112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.