ایران میزبان نشست بین‌المللی گردوغبار جهان / خطر فرونشست در کمین حمل و نقل است

تعدادی از مهم‌ترین اخبار حوزه محیط‌زیست را در این بسته خبری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور، ایران میزبان نشست بین‌المللی گردوغبار جهان، حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران حفاظت و جنگل‌بانی، خطر جدی "فرونشست" در سیستم حمل و نقل و "افت فشار خون" نوجوانان با آلودگی هوا را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به موفقیت‌های کشور در حوزه دیپلماسی محیط زیست اظهار کرد: بر مبنای تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد ایران را به عنوان میزبان نشست بین‌المللی گردوغبار جهان انتخاب کرده که با هماهنگی وزارت خارجه این نشست در تیرماه برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با دستور رئیس‌جمهور مدیریت پسماند اولویت زیست‌محیطی نخست کشور قرار گرفته است، افزود: در شهر سراوان پیشرفته‌ترین طرح مدیریت پسماند کشور را به صورت پایلوت اجرا کردیم و اگر معضلات پسماند سراوان رفع شود، با تجربیات آن می‌توانیم مشکلات پسماند سایر نقاط کشور را به راحتی رفع کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: در بازه زمانی چهار سال اخیر کارهای خوبی در سراوان صورت گرفته و از ورود پسماند به این شهر جلوگیری شده و پسماند موجود این شهر در مکانی محصور شده است و پوششی روی سایت پسماند سراوان قرار گرفته تا بارش باران منجر به تولید شیرابه زباله نشود و سایت پسماند این شهر نسبت به محیط اطراف خود ایزوله شده است. همچنین طرح تبدیل شیرابه به آب قابل کشاورزی هم در سراوان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه حقابه تالاب‌های کشور مشکلاتی داریم، خاطرنشان کرد: یکی از این تالاب‌ها تالاب صالحیه است که منبع اصلی تغذیه آن هم استان قزوین است، در حال حاضر به خاطر خشک‌سالی به منشأ تولید ریزگرد در کشور بدل شده است.

وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور

رضا انجم شعاع، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی آلاینده در کشور، اظهار کرد: بیش از ۴۰ نوع پدیده جدی ناشی از تغییرات اقلیمی هم در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده است، گفت: بر این اساس میزان بارندگی‌ها هم کاهش یافته و عمده پدیده‌ها، پدیده حدی است، به‌عنوان مثال اگر در گذشته ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی در طول چهار فصل سال داشتیم امروزه به یک‌باره در یک روز به میزان یک ماه بارندگی داریم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره این پدیده جدی، ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بروز سیل و خسارت در کشور شده است، افزود: اکنون بیش از ۴۰ نوع از این پدیده‌ها از قبیل خشکسالی، سیل، موج گرما و سرما، زلزله در ایران رخ می‌دهد، از این‌رو حساسیت و پیچیدگی کار در محیط زیست بیشتر است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع زیستی مانند آب، خاک و هوا اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در کشور فعال است که یا جزو آلاینده‌ها محسوب می‌شوند یا عناصری به هوا وارد می‌کند یا موجب آلودگی خاک از طریق پسماند و فاضلاب‌ها می‌شوند.

انجم شعاع درباره حجم و گستردگی کار در این سازمان اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط با بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر طول در کشور وجود دارد که جزو شریان‌های حیاتی ایران است که حفاظت از آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره جزئیات حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی اظهار کرد: در پی تصویب قانون حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی، همه نیروهای یگان حفاظت از پوشش بیمه‌ای رایگان اعم از بیمه مسئولیت، عمر، حوادث، تکمیلی برخوردار هستند.

وی گفت: افراد تحت تکفل نیروها نیز با ۵۰ درصد تخفیف از مزایای بیمه‌های عمر، حوادث و تکمیلی درمانی برخوردار می‌شوند. بر این اساس در صورت بروز حادثه منجر به شهادت و فوت، تا سقف ۸۵۰ میلیون تومان توسط شرکت بیمه گذار به وراث پرداخت خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست افزود: در صورت بروز هرگونه بیماری و حادثه از حمایت‌های قابل توجه درمانی نیز برخوردار می‌شوند به‌گونه‌ای که در قرارداد سال جاری به هریک از بیمه گذاران تا سقف ۱۰ میلیون تومان جهت هزینه‌های دندان پزشکی پرداخت می‌شود.

خطر جدی "فرونشست" برای سیستم حمل و نقل کشور

علی شهباز، یک کارشناس زمین‌شناسی درباره خطر فرونشست برای فرودگاه‌ها، ریل‌های راه‌آهن و جاده‌های ماشین رو هشدار داد.

وی در رابطه با اقدامات پیشگیری از تشدید فرونشست در دشت‌های کشور اظهار کرد: قرار بود موضوع فرونشست در کارگروه سازگاری با کم‌آبی بررسی شود اما این طور که شواهد نشان می‌دهد خروجی این کارگروه حداقل در بحث فرونشست صفر بوده و اقدامی خاصی انجام نشده است.

این کارشناس زمنی‌شناسی ادامه داد: با وجود اینکه کم‌آبی و به دنبال آن فرونشست در کشور ما تبدیل به یک ابرچالش شده است، همچنان شاهد هستیم که روش‌های سنتی کشاورزی در کشور غالب هستند، اصلاح الگوی کشت در استان‌ها رعایت نمی‌شود، اکثر چاه‌ها کنتور ندارند و چاه‌های جذبی نیز توسعه زیادی نداشته‌اند. طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری نیز مثل همیشه در حاشیه است و عزمی برای توجه به این مورد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸ درصد تأمین منابع آب ایران از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد و باید در برداشت آنها احتیاط کرد، گفت: خطر فرونشست برای حمل و نقل بیشتر از همیشه شده است و این تهدید متوجه ریل‌های راه‌آهن، جاده‌ها و باندهای فرودگاه نیز می‌شود. باید به ایمن کردن این مسیرهای تردد توجه ویژه‌تری شود، چرا که در صورت غفلت ما فرونشست منتظر نمی‌ماند و اگر دست به کار شود فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد.

شهباز خاطرنشان کرد: به‌رغم وضعیت بحرانی در بیش از ۷۰ درصد دشت‌های کشور هنوز هم برای جبران کسری آبخوان‌ها و توقف فرونشست وقت داریم و این کار را می‌توان با کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی انجام داد.

"افت فشار خون" نوجوانان به واسطه آلودگی هوا

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا باعث افت فشار خون در نوجوانان می‌شود. آلودگی هوا به عنوان یک مسئله مهم بهداشت عمومی شناخته شده است و با بروز بیماری‌های قلبی تنفسی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر مرتبط است.

بیشتر مطالعات روی اثرات آلودگی هوا بر بزرگسالان متمرکز شده و مطالعات کمی در مورد نوجوانان انجام شده است، در حالی که این امکان وجود دارد که نوجوانان، با نرخ رشد سریع خود، حتی بیشتر از بزرگسالان در معرض اثرات بلندمدت آلودگی هوا باشند.

در مطالعه جدیدی که توسط کینگز کالج لندن انجام شد، محققان ارتباط بین فشار خون ۳۲۸۴ نوجوان ساکن لندن و سطوح دی‌اکسید نیتروژن (NO۲) و ذرات معلق (PM۲.۵) در هوای محل زندگی آنها را بررسی کردند. نتایج این مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شده، نشان داد که افزایش مواجهه با ذرات PM۲.۵ با کاهش فشار خون سیستولیک در نوجوان مرتبط است. نتایج نشان داد که این ارتباط در دختران قوی‌تر از پسران بود.

دانشمندان هشدار دادند که افت و کاهش فشار خون می‌تواند باعث سرگیجه، ضعف، غش کردن و خطر آسیب‌دیدگی در اثر افتادن شود. افت فشار خون شدید می‌تواند بدن شما را از دریافت اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شما شود. محققان خاطرنشان می‌کنند که سطوح دی‌اکسید نیتروژن (NO۲) و PM۲.۵ در لندن بسیار بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی است و تهدیدی برای بهبود سلامت مادام‌العمر نوجوانان در این شهر است.

کد خبر 641848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.