بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت را در میان افرادی واکسینه نشده‌اند، افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کووید -۱۹ و دیابت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی تقریباً ۲۳ هزار و ۷۰۰ بیمار با میانگین سنی ۴۷ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ به طور کلی خطر ابتلا به بیماری دیابت پس از آن را ۵۸ درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان از هر ۱۰ نفر، فقط سه نفر قبل از بیماری کووید -۱۹ به دیابت مبتلا شده بودند. این بدان معنا است که ۷۰ درصد پس از آلوده شدن به ویروس کرونا به بیماری دیابت مبتلا شده‌اند. همچنین افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار داشتند. ۲.۷ درصد افرادی که واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند طی سه ماه پس از بیماری کرونا درگیر دیابت شده بودند در حالی که فقط یک درصد افراد واکسینه شده پس از بیماری کرونا دیابت را تجربه کردند.

متخصصان معتقدند که التهاب کوتاه مدت و طولانی مدت ناشی از عفونت کووید -۱۹ باعث می‌شود بیماران در معرض ابتلا به دیابت قرار بگیرند. مصرف استروئیدها برای درمان بیماری کووید -۱۹ نیز خطر ابتلا به دیابت پس از آن را افزایش می‌دهد. همچنین تغذیه نامناسب، چاقی یا نداشتن فعالیت بدنی باعث تسریع بیماری دیابت در میان افرادی می‌‎شود که در معرض این بیماری قرار داشته‌اند.

بنابراین بیماران مبتلا به پیش دیابت باید از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنند و فعالیت بدنی داشته باشند تا سرعت پیشرفت بیماری کاهش پیدا کند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 641763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.