تغذیه ناسالم از عوامل مؤثر بر افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: تغذیه ناسالم از جمله عوامل مؤثر بر افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی احمدی امروز _ چهارشنبه بیست و ششم بهمن _ در جلسه با کارکنان مرکز بهداشت استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران نظام سلامت بیماری‌های غیر واگیر است، این بیماری‌ها مزمن و طولانی مدت هستند که سلامت جسمی، اجتماعی، روانی فرد و خانواده و جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و هزینه‌های بسیاری نیز به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

وی رسالت دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت را اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی مردم در سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب دانست و افزود: بهترین و ارزان‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برطرف کردن عوامل خطر ابتلاء به آن است.

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مهم‌ترین موضوع، تغدیه فرد است چراکه تغذیه نامناسب منجر به بروز چاقی در فرد می‌شود که همین اضافه وزن می‌تواند فرد را به طور همزمان به چند بیماری غیر واگیر مبتلا کند.

وی تصریح کرد: پرفشاری خون، دیابت، سرطان، کبد چرب، بیماری کلیوی، قلبی و گوارشی از جمله بیماری‌های غیر واگیر است که دیابت و فشارخون بالا در بیماری‌های غیر واگیر ارتباط مستقیمی با تغذیه و سبک زندگی افراد دارد.

احمدی گفت: سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، بر اساس آخرین آمارها، بیماری قلبی و عروقی، بیمارهای عفونی و سرطان به عنوان سه عامل اصلی و شایع مرگ ثبت شده است، در این استان به ترتیب سرطان سینه، پوست، معده، کولورکتال و مثانه شایع‌ترین نوع سرطان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه ابتلاء به سرطان در خانواده، سابقه خونریزی دستگاه گوارش، یبوست در مدت یک ماه، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت شش ماه، پولیپ‌های آدنوماتوز، بیماری‌های التهابی روده و غربالگری سرطان کولورکتال انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: نیاز انسان به غذا یکی از احتیاج‌های ذاتی است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر است، احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور می‌کند تا برای به دست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند، تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می‌سازد و به تندرستی و طول عمر می‌انجامد بلکه با تأثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می‌شود.

وی ادامه داد: تغذیه سالم در سلامت افراد جامعه نقش بسزایی دارد، هدف از غذا خوردن تأمین سلامت جسم و روان است تا اینکه فقط سیر شویم، لذت بردن از غذا اهمیت دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: تغذیه ناسالم از جمله عوامل مؤثر بر افزایش ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر است.

کد خبر 641552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.