ادامه مبادله پیام‌های مذاکرات بین تهران واشنگتن /تاثیرپذیری آژانس از تشدید تنش بین دو کشور

یک کارشناس مسائل آمریکا روابط تهران و واشنگتن را در مرحله تشدید تنش‌ها دانست و گفت: سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد نیز از این شرایط تأثیر می‌پذیرند و مناسبات آنها با تهران رو به سخت‌گیری می‌رود، از این جهت جای تعجب نیست سیاستی که پیش از این نیز برای مذاکرات در جریان بوده است، ادامه یابد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون رویکرد دوگانه آمریکا نسبت به ادامه مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: حتی درصورتی که روایت مقامات آمریکایی را درباره در دستور کار نبودن برجام مبنا قرار دهیم بدان معنا نیست که مذاکراتی وجود ندارد زیرا این مذاکرات همواره و به شکل غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در جریان بوده است.

وی رد و بدل شدن پیام‌هایی بین ایران و آمریکا را نشان‌دهنده ادامه مذاکرات دانست و افزود: در دورانی که مذاکرات در دستور کار قرار داشت این پیام‌ها هفته‌ای یک تا دو بار یا ماهانه سه بار رد و بدل می‌شد اما اکنون مذاکرات کمرنگ‌تر شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: تا زمانی که مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام به عنوان مذاکرات وین وجود خارجی دارد، پیام‌هایی نیز بین دو کشور رد و بدل می‌شود؛ چه آمریکایی‌ها بگویند که مذاکرات در اولویت است و چه آن را رد کنند، پیام‌ها مبادله می‌شود.

وی مسئول اصلی اجرای برجام را جوزف بورل معرفی کرد و گفت: کانال‌های دیگری نیز از جمله کانال قدیمی و سنتی ایران و آمریکا یعنی سفارت سوئیس در تهران یا برخی کشورها مانند عمان، قطر، عراق، اروپا و دیگر نقاط آسیا وجود دارند که می‌توانند این پیام‌ها را رد و بدل کنند اما به طور معمول بورل این وظیفه را بر عهده دارد.

ابوالفتح ادامه داد: تنها در صورتی که آمریکا اعلام کند که مذاکرات وین دیگر وجود خارجی ندارد می‌توان گفت که پیام‌های ایران و آمریکا نیز متوقف شده است اما اکنون آمریکا چنین برنامه‌ای ندارد و تنها اعلام می‌کند که مذاکرات در اولویت نیست.

در اولویت نبودن مذاکرات به معنای پایان برجام نیست

وی روایت امیرعبدالهیان را به واقعیت نزدیک‌تر دانست و تصریح کرد: در اولویت نبودن به این معنا نیست که پیامی رد و بدل نمی‌شود از این جهت می‌توان گفت طبق اظهارات مقامات ایران مذاکرات ادامه دارد، بعید است که آمریکایی‌ها بخواهند پایان مذاکرات وین را اعلام کنند با اینکه اولویت را مسائل داخلی ایران می‌دانند اما پایان مذاکرات را اعلام نکردند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره سیاسی‌کاری مقامات آژانس انرژی اتمی نیز اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیرمجموعه سازمان ملل متحد است که یک سازمان سیاسی متأثر از اعضای اصلی یا بزرگان سازمان ملل و در صدر آن آمریکا به شمار می‌آید، بنابراین نباید تعجب کنیم اگر سازمان ملل یا سازمان‌های وابسته به آن سیاسی‌کاری انجام ندهند.

وی با اشاره به تاثیرپذیری این سازمان‌های تخصصی از مسائل سیاسی گفت: برخی از این سازمان‌ها متهم به تاثیرپذیری از آمریکا، چین یا اروپا هستند، سازمانی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به طور حتم از آمریکایی‌ها تأثیر می‌پذیرد و هرگاه روابط ایران و آمریکا رو به بهبود برود، رویکرد آژانس نسبت به ایران مهربانانه‌تر و سازنده‌تر است و هرگاه روابط تهران و واشنگتن رو به وخامت بگذارد، سخت‌گیری آژانس بیشتر خواهد شد.

ابوالفتح روابط تهران و واشنگتن را در مرحله تشدید تنش‌ها اعلام کرد و افزود: همه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد نیز از این شرایط تأثیر می‌پذیرند و مناسبات آنها با تهران رو به سخت‌گیری می‌رود، از این جهت جای تعجب نیست سیاستی که پیش از این نیز در جریان بوده است، ادامه یابد.

کد خبر 641502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.