بازاریابی نوین؛ حلقه مفقوده بازار مبل رهنان

بازار مبل رهنان یکی از بازارهای محلی اصفهان است که سابقه طولانی دارد. با شکل گیری و رونق این بازار، اقتصاد محلی نیز در این منطقه رونق گرفته است و شاهد رشد مشاغل مرتبط با صنعت مبلمان در منطقه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از ویژگی‌های اقتصاد شهری اصفهان که از قدیم‌الایام با آن همراه بوده شکل‌گیری بازارهای محلی است، به طوری که یک خیابان به بازاری برای یک محصول خاص تبدیل شده است و همه فعالان آن صنف در آن منطقه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و فعالیت می‌کنند. از این دست بازارها می‌توان به بازار فروش تلفن همراه در خیابان احمدآباد، بازار فروش دوچرخه و موتورسیکلت در خیابان سروش یا بازار فروش کفش در خیابان سپاه اشاره کرد.

محلی شدن بازارها در اقتصاد شهر ایران نقش ویژه‌ای ایفا کرده است، به نحوی که مردم می‌دانستند برای خرید آن محصول می‌توانند مجموعه متنوعی را با گذر از یک خیابان و محله ببینند و خرید خود را انجام دهند. موضوعی که امروز و با شکل‌گیری بازارهای بزرگ با نام سراها در شهر و عرضه یک محصول خاص، نوعی نمایشگاه‌های دائمی ایجاد کرده است.

در این بین، به نظر می‌رسد بازارهای محلی اصفهان همچنان می‌توانند به خوبی ایفای نقش و مشتری را به خود جذب کنند که البته لازمه آن به‌روز شدن و استفاده از فنون تبلیغات و بازاریابی است.

بازار مبل رهنان نیز یکی از بازارهای محلی اصفهان است که سابقه طولانی دارد. با شکل‌گیری و رونق این بازار، اقتصاد محلی در این منطقه رونق گرفته است و شاهد رشد مشاغل مرتبط با صنعت مبلمان در منطقه هستیم، به نحوی که اشتغال جوانان منطقه به چوب گره خورده است. بنابراین رونق این بازار نقش ویژه‌ای در اشتغال منطقه نیز ایفا می‌کند.

تهیه مواد اولیه، از ابتدایی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان مبل

عبدالله فریدمنش، رئیس انجمن صنفی صنایع چوب و مبل شهر اصفهان درباره مسائل فعلی بازار مبل رهنان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از مسائلی که اکنون فعالان صنعت مبلمان و چوب با آن مواجه هستند، گرانی و کمبود مواد اولیه است. تورم امروز به صورت روزانه شامل مواد اولیه تولید مبل می‌شود. با توجه به اینکه از زمان فروش یک مبل تا آماده سازی آن بین ۲۵ تا ۳۰ روز زمان لازم است؛ تورم سبب شده است قیمت نهایی مبل حتی از قیمت فروش آن نیز بیشتر شود.

وی اضافه می‌کند: به دنبال آن هستیم با همکاری همه همکاران، تعاونی مصرفی برای تأمین مواد اولیه ایجاد کنیم تا قیمتمواد اولیه کاهش بیابد و فروش به‌صرفه‌تر باشد. سراها و فروشگاه‌های بزرگ همچنین نمایشگاه‌های فصلی که در اصفهان و شهرهای اطراف ایجاد شده در کاهش فروش فعالان بازار مبل اصفهان بی‌تأثیر نبوده است.

رئیس انجمن صنفی صنایع چوب و مبل شهر اصفهان تاکید می‌کند: نمی‌توان از پیشرفت بازار رقیب جلوگیری کرد. در واقع تولیدات مبل در این منطقه باید آنقدر قوی شود که بتواند در رقابت با سایر فعالان، مشتری را به خود جذب کند.

فریدمنش اضافه می‌کند: به دنبال آن هستیم که بازار مبل رهنان توانمندتر شود، به نحوی که در رقابت با سایر بازارها موفق‌تر عمل کند. بازار مبل رهنان این پتانسیل را دارد که زیر قیمت سراها و نمایشگاه‌های فصلی مبل را مشتری عرضه کند زیرا نیروی کار فراوان و بومی را در اختیار دارد همچنین بیشتر تولیدی‌های مبل رهنان با هزینه‌های اندک، مبل‌های باکیفیت بالا تولید می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: درصدد هستیم تولید مبل رهنان را به صورت علمی پیش ببریم و مرکز آموزشی با همکاری اساتید و فعالان این صنعت در منطقه ایجاد کنیم.

فرآیند بازاریابی به کمک بخش خصوصی انجام شود

سیدمصطفی میرحسینی، کارآفرین و مدرس دانشگاه نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به دنبال آن هستیم بازاریابی بازار مبل رهنان به صورت فروشگاهی نباشد و برای کل بازار، فرایند بازاریابی به کمک بخش خصوصی انجام شود. بازاریابی امروز تخصصی است که اگر به بخش خصوصی واگذار شود، عوامل اجرایی نیز فرصت بیشتری برای بهبود کیفیت محصول خواهند داشت.

وی اضافه می‌کند: قرار است از این طریق، بازار مبل رهنان با ویژگی‌هایی که آن را از سایر بازارها متمایز می‌کند به یک برند خاص تبدیل شود. رقابت در بین همه بازارها امروز به شدت در حال افزایش است. بنابراین بازار مبل رهنان نیز برای رقابت پذیری و افزایش سهم خود در بازار، نیازمند فعالیت‌های ویژه‌ای مبتنی بر اصول علمی است.

به گفته این مدرس دانشگاه، فروشنده‌ها معمولاً تخصص چندانی در زمینه بازاریابی ندارند، بنابراین تصمیم گرفته شد از بخش خصوصی متخصص برای بازاریابی کمک گرفته شود.

میرحسینی اضافه می‌کند: فعالیت‌های تبلیغاتی و برندسازی امروزه به شکل بازاری انجام می‌شود. به عنوان مثال شاهد آن هستیم که یک بازار برای فروش فرش شرکت‌های مختلف تشکیل شده است و برندسازی با نام آن بازار به‌خصوص انجام می‌شود. بازار مبل اصفهان نیز با تبدیل شدن به یک برند می‌تواند فعالیت خود را گسترده‌تر کند و سهم بازار خود را از رقبا پس بگیرد.

وی تصریح می‌کند: اگر این مهم تحقق یابد، بازار مبل رهنان رونق بیشتری خواهد داشت. با انجام تحقیقات بازاریابی در ادامه می‌توان تنوع محصولات را نیز افزایش داد.

این مدرس دانشگاه می‌گوید: معمولاً با افزایش تورم می‌توان انتظار کاهش سطح تقاضا برای کالایی همچون مبل را داشت. در چنین شرایطی می‌توان با ایجاد شرایط ویژه، از افت تقاضا جلوگیری کرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به ارائه تسهیلات برای خرید اعتباری اشاره کرد.

میرحسینی خاطرنشان می‌کند: البته باید همه اعضای بازار برای اجرای چنین طرحی همکاری داشته باشند و از قوانین بازاریابی پیروی کنند. بازار مبل رهنان باید با بازارهای اطراف اصفهان و کشور رقابت کند و این مهم فقط زمانی که این بازار شرایط مطلوبی داشته باشد محقق می‌شود. با توجه به سابقه این بازار، انتظار جذب مخاطب را می‌توان داشت البته باید تمایزهای ویژه‌ای برای مخاطبان ایجاد شود تا احساس کنند خرید از این بازار نفع بیشتری برایشان دارد.

رکود بازار از مهم‌ترین دغدغه‌های مبل فروشان

رسول جعفری، از فعالان بازار که ۳۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رکود بازار و مشکلات درآمدی مردم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که با آن مواجهیم. همزمان اجاره‌بهای نمایشگاه‌ها، افزایش قابل توجهی داشته است و امروز شاهد آن هستیم که نمایشگاهی که شروع به کار می‌کند در کمتر از چند ماه ناچار به ترک این شغل می‌شود، چراکه نمی‌تواند از پس هزینه‌ها برآید.

وی اضافه می‌کند: در چنین شرایطی ارائه تسهیلات با همکاری بانک‌ها، برای فعالان صنف و مشتریان می‌تواند رونق را به بازار بازگرداند.

این فعال بازار مبل می‌گوید: اگر هماهنگی لازم بین نهادهای اجرایی باشد می‌توان با برگزاری جشنواره‌های فروش و استفاده از تبلیغات، مشتری بیشتری به بازار مبل رهنان جذب کرد. کیفیت و تنوع محصولات با تبلیغات به اطلاع مشتریان می‌رسد و از این طریق شاهد حضور بیشتر آنان و خروج از رکود خواهیم بود.

لزوم افزایش کیفیت محصولات بازار مبل رهنان

جواد تقی‌یار، دیگر فعال بازار مبل رهنان که بیش از ۴۸ سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: لازم است کیفیت مبل‌های منطقه را افزایش دهیم و از این طریق مشتری جذب کنیم.

وی تصریح می‌کند: مدل‌های کنونی رهنان بدون وجود مهندس و طراحان حرفه‌ای اجرا شده است و بنابراین نیازمند طراحی به‌روز در مبل رهنان هستیم.

این فعال خاطرنشان می‌کند: اگر بانک‌ها توافق کنند تسهیلاتی برای خرید مبل به مشتریان ارائه دهد، می‌توان فروش را افزایش داد.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد تبلیغات و بازاریابی حلقه مفقوده بازار مبل رهنان است که اگر بیش از پیش و با جدیت به آن توجه شود، می‌تواند در بازگرداندن رونق به این بازار نقش مؤثری ایفا کند.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 641122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.