افزایش ۵۰درصدی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۸

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تا سال ۱۴۰۸، ظرفیت تولید گاز با رشد ۵۰درصدی به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه شرکت زاگرس جنوبی در تولید گاز فصل زمستان نقش مهمی داشته است، اظهار کرد: این منطقه نقش ارزشمندی در گازرسانی سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: شرکت نفت مناطق مرکزی یک‌سوم ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد و روزانه تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب می‌تواند تولید گاز داشته باشد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: بحث کلان در کشور بهینه‌سازی و بهینه مصرف کردن است و باید مصرف انرژی در صنایع را بهینه‌سازی کنیم. این اقدام از اتلاف انرژی در صنایع و بخش خانگی جلوگیری خواهد کرد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه بهینه‌سازی موضوعی فرادستگاهی و ملی است، ادامه داد: همه باید از طریق فرهنگ‌سازی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۵ میلیون مترمکعب در روز بهینه مصرف شود مجبور به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم بود، تاکید کرد: باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید شود و صیانتی نیز مصرف کنیم، برای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تامین نیاز صنایع اقدام کنیم و از این مسیر، بخشی از تولید گاز را به صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص دهیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۸، ظرفیت تولید گاز کشور با رشد ۵۰درصدی از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد و با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم شده است به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

خجسته‌مهر اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری‌ای که در زاگرس جنوبی، میدان توس و بابا قیر انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی فقط در زاگرس جنوبی، ۱۲۰ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم، از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه موردنیاز را تامین کردیم. ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۴۰۳، افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با بخش خصوصی مطالعه سیزده میدان و بررسی فشارافزایی را در دستورکار داریم، گفت: فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 641080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.