۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
من سوژه نیستم!

«وقتی شهیدان نوزاد و جزمانی، فرماندهان گردان از ابراهیم خواستند با نیروها به خط نرود، دلش شکست و گفت: «حالا ما شدیم وبال گردن گردان؟!» فردا صبح حسامی در حالی که تلاش می‌کرد خودش را به خط برساند، گروه فیلمبرداری قصد عکس گرفتن از او را داشت که او با عصا آنها را دور می‌کرد ...»

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر است که بخش مهمی از هویت مردم این سرزمین را تشکیل می‌دهد. از آن دوران عکس‌های بی شماری بر جای مانده است که پشت هر کدام از این عکس‌ها ماجراهای شنیدنی وجود دارد.

عکس زیر یکی از مشهورترین تصاویر دوران جنگ است که بارها توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده است. در عکس، رزمنده جانبازی که پای راست ندارد و در کنار صفی از رزمندگان در حال حرکت است، دیده می‌شود، اما داستان این عکس چیست؟

 من سوژه نیستم!

این تصویر متعلق به شهید بزرگوار میهن، ابراهیم حسامی است، وی معاون فرمانده گردان میثم لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) بود، در سال ۱۳۶۰ در منطقه گیلان‌غرب پای راست او با برخورد ترکش خمپاره متلاشی می‌شود که منجر به قطع کامل پا شد. به‌طوری‌که حتی امکان استفاده از پای مصنوعی را هم نداشت، اما پس از مدت کوتاهی دوباره به منطقه برگشت، با وجود مجروحیت از بازگشت از جبهه‌ها سرباز زد و در تمام عملیات‌های گردان شرکت کرد، حتی در کوهستان‌های غرب نیز پا به پای دیگر رزمندگان از سینه‌کش کوه بالا می‌رفت.

هفتم اسفندماه سال ۱۳۶۲، شب عملیات خیبر در منطقه طلائیه حسامی خودش را آماده شرکت در عملیات می‌کرد، وقتی شهیدان نوزاد و جزمانی، فرماندهان گردان از ابراهیم خواستند با نیروها به خط نرود، دلش شکست و گفت «حالا ما شدیم وبال گردن گردان؟!» فردا صبح حسام در حالی که تلاش می‌کرد خودش را به خط برساند، گروه فیلمبرداری قصد عکس گرفتن از او را داشت که او با عصا آنها را دور می‌کرد و می‌گفت: «من سوژه نیستم، بروید از رزمندگان خط عکس بگیرید!» و در حالی که تند تند عصا می‌زد تا خودش را به بچه‌ها برساند اصغر نقی‌زاده از پشت این عکس را از آخرین لحظات زندگی او گرفت.

دقایقی بعد هواپیمای دشمن محل گردان را در هورالعظیم بمباران کرد، یکی از شهدا جانباز حسامی بود، وقتی پیکر پاکش را پیدا کردند عصایش را ده‌ها متر دورتر از او پیدا کرده بودند، ابراهیم سینه‌خیز داشت، خودش را به خط می‌رساند که مورد هدف قرار گرفته بود، ابراهیم حسامی در این سال‌ها هیچ پرونده‌ای در بنیاد جانبازان نداشت و بارها پیشنهاد تشکیل پرونده را رد کرده بود، حسامی در زمان شهادت تازه داماد بود …

کد خبر 640875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.