استرس و مصرف دخانیات از عوامل مؤثر در یائسگی زودرس

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر استرس بر یائسگی زودرس گفت: استرس با تغییر دادن سطح هورمون‌ها باعث تغییر در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود و فعالیت آن‌ها را کم می‌کند. در جامعه امروزی که عوامل زیادی در افزایش استرس وجود دارد، یائسگی زودرس نیز زنان بسیاری را درگیر کرده است.

ندا مقتدری‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره یائسگی زنان اظهار کرد: یائسگی به معنای متوقف شدن دوره قاعدگی و باروری است که به صورت حدودی در ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. تولید هورمون استروژن که تنظیم‌کننده چرخه قاعدگی و تولیدمثل است، پس از ۳۰ سالگی کاهش و با یائسگی متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: دوران یائسگی با تغییراتی در بدن همراه است، همچنین با کمبود هورمون استروژن مشکلاتی برای زنان پس از یائسگی ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: بررسی مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار، معاینه پزشکی و بررسی سلامت کبد، سینه و رحم ضروری است و این مشکلات با پمادهای استروژنی، شیاف‌های غیرهورمونی و لیزر درمان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عضلات کف لگن با یائسگی به‌تدریج ضعیف و منجر به بی‌اختیاری ادرار می‌شود که با انجام ورزش‌های کگل (تمرین عضلات کف لگن) می‌توان قوام این عضلات را حفظ کرد.

مقتدری‌اصفهانی گفت: لازم است پس از یائسگی و درپی مشکلات متعددی که برای افراد ایجاد می‌شود، به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد تا مشکلات موجود در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود و به چالش بزرگ‌تری تبدیل نشود.

وجود تکنولوژی‌های جدید برای جلوگیری از یائسگی زودرس

وی با اشاره به یائسگی زودرس افزود: یائسگی زودرس به معنای توقف عادت ماهانه در زنان به مدت ۱۲ ماه قبل از ۴۰ سالگی است؛ استرس، ژنتیک، سیگار و سطح زندگی از عوامل مؤثر در یائسگی زودرس است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر استرس بر یائسگی زودرس اضافه کرد: استرس با تغییر دادن سطح هورمون‌ها باعث تغییر در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود و فعالیت آن‌ها را کم می‌کند، از این‌رو در جامعه امروزی که عوامل زیادی در افزایش استرس نقش دارد، یائسگی زودرس افراد بسیاری را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از یائسگی زودرس باید استرس در زنان کاهش یابد، همچنین ورزش، تغذیه سالم، صحبت کردن، خواب مناسب، مصرف نکردن کافئین و الکل از جمله راهکارهای کاهش استرس است.

مقتدری‌اصفهانی با اشاره به تکنولوژی‌های جدید برای جلوگیری از یائسگی زودرس افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از یائسگی زودرس، بررسی سطح هورمون‌ها به طور مداوم است تا در صورت کاهش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون راهکارهای مفید مانند تزریق استروژن یا تحریک تخمدان‌ها انجام شود، همچنین در این راستا می‌توان از راهکارها و تکنولوژی‌های به‌روزتر مانند لیزر و پی‌آرپی نام برد.

کد خبر 640516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.