نقش طراحی شهری در حل بحران چاقی

چاقی یا اضافه‌وزن یکی از مهم‌ترین بحران‌های حاکم بر دنیای امروز بشر به‌شمار می‌رود که با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است؛ طراحی شهری می‌تواند نقش مهمی در رفع این بحران ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغذیه ناسالم و نداشتن تحرک جسمی کافی به عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ترویج اضافه‌وزن میان مردم شناخته شده است که همواره مانند یک اپیدمی فراگیر بر شیوع آن می‌افزاید. با این حال محققان بر این باور هستند که طراحی شهری نقشی بسیار پررنگ‌تر از تغذیه و شیوع اضافه‌وزن در شهرها ایفا می‌کند و چنان‌چه تدابیری برای آن اندیشیده نشود، نرخ مرگ‌های ناشی از این بحران حتی بالاتر از مرگ‌های کرونایی نیز خواهد شد.

بدیهی است که تا پیش از صنعتی شدن جهان و شروع حاکمیت خودروها بر شهرها، مردم برای انجام امور روزمره خود، حتی سپری کردن مسیرهای طولانی از پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بهره می‌گرفتند که همین امر به افزایش فعالیت جسمی آن‌ها کمک زیادی می‌کرد و به دنبال آن، اضافه‌وزن میان مردم در سطح بسیار پایینی قرار داشت. با این حال دنیای مدرن امروزی و ماشینی شدن انجام اغلب امور، تحرک میان بشر را به طور قابل‌توجهی کاهش داده است و همین امر به سهم خود به شیوع پاندمی چاقی و مشکلات ناشی از آن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی منجر شده است. به ویژه، کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا بیشترین آسیب را از این بحران متحمل می‌شوند چراکه شرایط حاکم بر محیط، کمترین فرصت را برای تحرک جسمی آن‌ها فراهم آورده است.

نقش طراحی شهری در حل بحران چاقی

گسترش شهرهای چاق در جهان

اگرچه مدرن‌سازی شهرهای امروزی، به عنوان مثال مجهز کردن سازه‌ها به بالابرهای برقی یا دسترسی مردم به خودروها برای عبور و مرور، زندگی بشر امروزی را نسبت به گذشته به‌طور قابل‌توجهی تسهیل کرده است، با این حال لطمه‌های بسیاری را نیز بر سلامت انسان وارد کرده است. در واقع، ماشین‌محور بودن شهرهای امروزی مهم‌ترین نقش را در شیوع مرض چاقی میان بسیاری از مردم ایفا کرده است زیرا به کاهش قابل‌توجه نیاز به فعالیت جسمی منجر شده است.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که اگر نرخ فعالیت جسمی میان شهرنشینان به همین روال ادامه داشته باشد، آن‌گاه تا سال ۲۰۳۰، اغلب شهرهای دنیا بحران چشمگیر چاقی را میان ساکنان خود تجربه خواهد کرد که این امر به سهم خود می‌تواند نرخ شیوع بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت و حتی افسردگی مزمن را افزایش دهد و مرگ بسیاری از مردم را رقم بزند.

ایجاد شهرهای سالم با توسعه مزارع شهری و باغ‌های اجتماعی

مدیران امروز در طراحی شهری همواره بر رفع نواقص مناطق متمرکز شده‌اند و همین امر باعث شده است، کمترین توجه را به شیوع بحران‌های امروزه و فردا معطوف کنند، این در حالی است که در طراحی شهری، تمرکز بر استانداردهای سلامت بشر و حتی محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثربخشی رفع نواقص شهری را دوچندان کند.

حل بحران چاقی در شهرهای امروزی به روش‌های مختلف امکان پذیر است؛ به عنوان مثال، چنان‌چه مدیران شهری زیرساخت‌ها را برای دسترسی بیشتر مردم به مواد غذایی سالم بهبود ببخشند، آن‌گاه اثرات نامطلوب ناشی از تغذیه را بر سلامت آن‌ها به حداقل می‌رسانند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش شیوع چاقی و پیامدهای منفی ناشی از آن نقش مهمی ایفا کند.

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان مقررات متعددی برای فروشگاه‌های مواد غذایی اعمال کرده‌اند که به واسطه آن، فروش خوراک ناسالم نوعی جرم به‌حساب می‌آید و این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا نیز، توسعه مزارع شهری و باغ‌های اجتماعی در اولویت طراحی‌های شهری قرار گرفته است به این امید که فعالیت جسمی میان شهروندان و دسترسی آن‌ها به خوراک سالم افزایش یابد و شیوع چاقی به حداقل برسد.

نقش طراحی شهری در حل بحران چاقی

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای دنیا نیز مزایای ویژه‌ای برای شهروندانی قائل هستند که به پرورش حیوان برای مصرف خوراکی می‌پردازند و از این طریق، به ترویج تغذیه سالم در شهرهای خود کمک می‌کنند. حتی برخی از مدیران، زمین‌های دولتی را به طور رایگان یا با قیمت بسیار مناسب در اختیار مردم، به‌ویژه طبقه محروم جوامع قرار می‌دهند تا در آن‌جا به پرورش محصولات کشاورزی یا حیوانات خوراکی بپردازند.

افزایش فعالیت جسمی از طریق بهبود طراحی شهری

مدیران شهری در بسیاری از نقاط دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند تا استراتژی‌هایی برای افزایش فعالیت‌های جسمی میان شهروندان پیاده کنند و از این طریق، نرخ اضافه‌وزن و پیامدهای ناشی از آن را به حداقل برسانند. در این راستا، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، پیاده‌راه‌ها و حتی وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار اثربخش است که البته قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد. در واقع زمانی یک پیاده‌راه، مسیر دوچرخه‌سواری و وسایل حمل‌ونقل عمومی مردم را به اتخاذ تردد سبز سوق می‌دهد که از کیفیت کافی برخوردار باشد و در واقع، نسبت به استفاده از خودروهای شخصی مزیت‌های بسیاری داشته باشد.

از سوی دیگر، توسعه فضاهای سبز و مراکز تفریحی باکیفیت، می‌تواند شهروندان را به حضور در خود جذب کند که این امر به سهم خود در افزایش فعالیت‌های جسمی میان آن‌ها و به دنبال آن، کاهش شیوع چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط اثربخش خواهد بود.

نقش طراحی شهری در حل بحران چاقی

بستن خیابان‌ها به روی خودروها، دست‌کم در روزهای تعطیل سال می‌تواند به حضور دسته‌جمعی مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر منجر شود و افزایش گرایش آن‌ها را به تداوم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به دنبال داشته باشد.

تغییر شهرهای ماشینی امروز

بدیهی است که تغییر شهرهای ماشینی امروز و افزایش گرایش مردم به عبور و مرور سبز مستلزم صرف هزینه‌های بسیار بالایی است زیرا توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی صرف بودجه‌های کلان شهری را می‌طلبد. با این حال محققان بر این باور هستند که توسعه چنین فضاهایی می‌تواند مزایای بسیاری حتی در بخش اقتصاد شهری به دنبال داشته باشد، زیرا توسعه تردد سبز به کاهش قابل توجه انتشار کربن و پیامدهای منفی ناشی از آن منجر می‌شود که این امر هزینه‌های مربوط به مبارزه با این بحران‌ها را به حداقل می‌رساند.

نقش طراحی شهری در حل بحران چاقی

کد خبر 640394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.