روز اول ماه رمضان ۱۴۰۲ کی است + تاریخ در فروردین و چرا سال ۱۴۰۲ دو تا ماه رمضان دارد

ماه رمضان سال ۱۴۰۲ در فروردین ماه و تعطیلات نوروز آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، رمضان نهمین ماه قمری است که فضیلت بسیار زیادی دارد و ماه نزول قرآن و مهمانی خدا است؛ در قرآن و احادیث گفته شده که در این ماه درهای بهشت و رحمت الهی بر روی بندگان گشوده شده و درهای جهنم بسته می‌شود. در ماه مهمانی خدا، خواب و حتی نفس کشیدن روزه دار نیز عبادت است و تمامی اعمال و دعاها مستجاب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تاریخ ماه رمضان ۱۴۰۲

  • تاریخ شروع اولین ماه رمضان در تقویم شمسی سال ۱۴۰۲ مصادف با روز پنجشنبه ۳ فروردین است.
  • تاریخ شروع اولین ماه رمضان در تقویم قمری برابر با روز پنجشنبه یکم رمضان سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ شروع اولین ماه رمضان در تقویم میلادی هم زمان با روز پنجشنبه ۲۳ مارس سال ۲۰۲۳ است.

روز اول ماه رمضان ۱۴۰۲ کی است + تاریخ در فروردین و چرا سال ۱۴۰۲ دو تا ماه رمضان دارد

تاریخ شروع دومین ماه رمضان ۱۴۰۲

تاریخ شروع دومین ماه رمضان در سال ۱۴۰۲ به طور دقیق مشخص نیست و ممکن است این تاریخ متناسب با تاریخ عید فطر ماه رمضان اول، تغییر اندکی داشته و یک روز عقب یا جلو شود.

  • تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم شمسی سال ۱۴۰۲ مصادف با روز دوشنبه ۲۱ اسفند است.
  • تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم قمری برابر با روز دوشنبه یکم رمضان سال ۱۴۴۵ است.
  • تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم میلادی هم زمان با روز دوشنبه ۱۱ مارس سال ۲۰۲۴ است.

اول ماه رمضان چندم فروردین است

اولین روز ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ مصادف با روز پنجشنبه سوم فروردین است.

چرا سال ۱۴۰۲ دو تا ماه رمضان دارد

تعداد روزهای سال قمری ۱۰ یا ۱۱ روز از تعداد روزهای سال شمسی کمتر است، به همین علت ماه‌ها و مناسبت‌های قمری در تقویم شمسی هر سال متفاوت بوده و تاریخ ثابتی ندارد. به عبارتی ماه‌های قمری در تقویم شمسی، هر سال ۱۱ روز زودتر از سال قبل شروع می‌شوند. با توجه به اینکه هر سال قمری ۳۵۴ روز دارد و ماه رمضان در سوم فروردین ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، ماه رمضان بعدی در روزهای ۲۱ یا ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود. بنابراین در سال ۱۴۰۲ دو بار حلول ماه رمضان رؤیت می‌شود.

عید فطر ۱۴۰۲ چند شنبه است

عید فطر در سال ۱۴۰۲ در روزهای شنبه و یکشنبه مصادف با دوم و سوم اردیبهشت ماه است. این تاریخ متناسب با تاریخ رؤیت هلال ماه رمضان ممکن است تغییر کند.

تاریخ روزهای قدر در سال ۱۴۰۲

شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان شب‌های قدر هستند. مسلمانان معتقدند که شب‌های قدر مهم‌ترین شب‌های سال هستند و سرنوشت یک سال افراد در این شب‌ها نوشته می‌شود. امام علی (ع) امام اول شیعیان در شب ۱۹ رمضان مجروح شدند و در شب ۲۱ رمضان به شهادت رسیدند.

  • اولین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب دوشنبه ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ و ۱۹ رمضان سال ۱۴۴۴ است.
  • دومین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب چهارشنبه ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۲ و ۲۱ رمضان سال ۱۴۴۴ است.
  • سومین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب جمعه ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۲ و ۲۳ رمضان سال ۱۴۴۴ است.

روز اول ماه رمضان ۱۴۰۲ کی است + تاریخ در فروردین و چرا سال ۱۴۰۲ دو تا ماه رمضان دارد

سریال‌های ماه رمضان ۱۴۰۲

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ دو مناسبت دینی و ملی (ماه رمضان و تعطیلات عید نوروز) هم زمان شده‌اند، سریال‌های در نظر گرفته شده نیز متناسبت با این حال و هوا است. سریال ۳۰ قسمتی رستگاری به کارگردانی مسعود ده نمکی از شبکه ۳، فصل چهارم سریال نون خ ساخته سعید آقاخانی از شبکه یک و فصل دوم سریال آقای قاضی از شبکه ۲، گزینه‌های احتمالی برنامه صدا و سیما برای ماه رمضان و عید نوروز سال آینده است. همچنین ممکن است فصل سوم سریال وضعیت زرد و نسخه سریالی فیلم موقعیت مهدی با نام عاشورا به کارگردانی هادی حجازی فر نیز در جدول پخش تلویزیون قرار بگیرد. پخش سریال کمدی نون خ ۴ در شب‌های قدر به مدت ۵ شب متوقف شده و احتمالاً مینی سریال عاشورا روی آنتن می‌رود.

اوقات شرعی ماه رمضان ۱۴۰۲

اوقات شرعی شامل زمان اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر، غروب آفتاب، اذان مغرب و نیمه شب شرعی است. با توجه به اینکه در ماه رمضان روزه بر مسلمانان واجب است و افراد روزه دار باید از زمان اذان صبح تا اذان مغرب از انجام فعالیت‌هایی مثل خوردن و آشامیدن که باعث باطل شدن روزه آنها می‌شود اجتناب کنند، بنابراین زمان دقیق اذان صبح و اذان مغرب در این ماه اهمیت بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر دارد.

کد خبر 640260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.