7 دلیل برای آن که به روانشناس مراجعه کنید

همه ما در زندگی روزانه خود ممکن است شاهد استرس، اضطراب، غم و اندوه باشیم و این خصوصیات را در سطوح مختلف تجربه کنیم؛ اما موضوع مهم نحوه مدیریت و کنترل این خصوصیات است. مراجعه به روانشناس بهترین روش برای رسیدگی به اضطراب، غم و اندوهی است که در طی مشکلات و چالش‌های زندگی برای ما به وجود می‌آید.

در واقع روانشناسان به دلیل سر و کار داشتن با موضوعات مربوط به سلامت روان و تست‌های روان سنجی، بهتر از هر شخص دیگری در کنترل مشکلات روانی به هر یک از ما کمک می‌کنند. برخی افراد بر این باورند که علائم مربوط به پریشانی روانی و عاطفی توسط خود فرد قابل درمان است؛ اما باید بگوییم که هر چه زمان بگذرد و سطح این علائم افزایش پیدا کند؛ کنترل و مدیریت آن برای خود فرد سخت‌تر خواهد شد و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای او به همراه داشته باشد.

متاسفانه بسیاری از افراد مراجعه به روانشناس و مشورت گرفتن از او را یک ننگ می‌دانند؛ اما باید بدانید که مراقبت از سلامت روان موجب می‌شود تا استرس‌های روزمره کنترل شود و چالش‌های روانی کمی به سراغ هر یک از ما بیاید. در این مطلب قصد داریم به بیان 7 دلیل برای مراجعه به روانشناس بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ضرر و زیان روحی

مرگ عزیزان همواره یکی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر در زندگی است که کنار آمدن با آن برای بسیاری از افراد سخت و برای بسیاری دیگر به عنوان یک ضرر و زیان روحی شناخته می‌شود. چرا که پذیرش مرگ والدین، همسر و حتی حیوان خانگی برای بسیاری از مردم در ظاهر غیر ممکن بنظر می‌رسد. همچنین از دست دادن شغل یا جدایی از همسر نیز ممکن است عملکرد روزانه هر فردی را مختل کند و روح روان افراد را متضرر کند. همه ما می‌دانیم که سوگواری یک فرآیند طبیعی است؛ اما انکار ضرر و زیان پیش آمده و حقیقت از دست دادن یک فرد ممکن است منجر به بروز مشکلات روانی طولانی مدت شود. پس در این شرایط مراجعه به یک روانشناس به ما کمک می‌کند تا راه‌ مناسبی برای مقابله با از دست دادن مال یا مرگ یکی از عزیزانمان پیدا کنیم.

فوبیا

ترس از ویزیت پزشک یا دندانپزشک، ارتفاع، آسانسور، پرواز و انواع حیوانات و حشرات یک نوع ترس غیرواقعی و شدید از یک موقعیت، شی یا محیط است که به عنوان فوبیا شناخته می‌شود. برخی از این ترس‌های غیرمعمول و بی‌اساس ممکن است مشکلات گسترده‌ای را در زندگی هر یک از ما ایجاد کنند. در این شرایط مراجعه به روانشناس کمک می‌کند تا با برگزاری جلسات روان درمانی یا گفتگو درمانی به ترس‌های خود مانند پلی فوبیا(ترس از خیلی چیزها) یا فوبوفوبیا(ترس از ترس) غلبه کنیم.

استرس و اضطراب

بسیاری از ما در شرایط خاص و حساس زندگی خود ممکن است طعم تلخ اضطراب و استرس را تجربه کنیم. تجربه بیش از حد این دو خصوصیت ممکن است باعث بروز احساس خستگی و افسردگی شود و در نهایت عملکرد طبیعی روح، روان و جسم ما را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط مراجعه به روانشناس به ما کمک می‌کند تا منبع استرس را شناسایی کنیم و با تمرکز بر آن در مسیر کنترل و درمان استرس و اضطراب قدم برداریم.

افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات روانی رایج است که در طی آن فرد نمی‌تواند به نیازهای شخصی خود توجه کند و انجام فعالیت‌هایی که در گذشته به آن علاقمند بوده نیز برای او طاقت‌فرسا می‌شود. در طی بروز این اختلال فرد اغلب در مدیریت افکار و احساسات خود دچار مشکل می‌شود و دائما احساس خستگی روحی و جسمی می‌کند. پس در این شرایط مراجعه به روانشناس کمک می‌کند تا فرد در مسیر درمان این اختلال گام بردارد.

مشکلات و مسائل خانوادگی

جلسات مشاوره زوجین و خانواده به افراد کمک می‌کند تا روابط، مسائل و مشکلات خود را در خانواده کنترل و مدیریت کنند و در جهت بهبود این روابط با سایر اعضای خانواده قدم بردارند. اغلب اختلافات اعضای یک خانواده به دلیل بروز مشکلات زناشویی، مالی، دعوای بین والدین و فرزندان، تاثیر سو مصرف مواد مخدر یا بیماری‌های روانی است. پس مراجعه به روانشناس در این شرایط کمک می‌کند تا تمامی مشکلات از پایه ریشه‌یابی شوند و برای حل هر یک روش مناسبی ارائه می‌شود.

عادت‌های ناسالم و اعتیاد برانگیز

از رایج‌ترین عادت‌های ناسالم می‌توان به سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر اشاره کرد که هر یک باعث ایجاد تغییراتی در روح، روان و جسم فرد خواهد شد. همچنین اختلالات مربوط به خواب، خوردن و افسردگی نیز به عنوان‌ دیگر عادت‌های اعتیاد برانگیز شناخته می‌شوند که کنترل، مدیریت و درمان هر یک نیازمند مراجعه به فوری به روانشناس است.

مشکلات مربوط به سلامت عاطفی

مسائل مربوط به سلامت عاطفی از جمله مسائلی هستند که تنها توسط روانشناس قابل شناسایی است. برخی از این مسائل عاطفی شامل اختلال دو قطبی، اختلال افسردگی اساسی، اسکیزوفرنی و اختلال استرس پس از وقوع یک سانحه است که هر یک دارای علائم و نشانه‌های مربوط به خود است. پس برای کنترل و درمان هر یک از این مسائل عاطفی حتما باید به روانشناس مراجعه کرد.

پزشک خوب بستری برای معرفی روانشناسان

مراجعه به روانشناس به شما کمک می‌کند تا هر گونه استرس، اضطراب، فوبیا و سایر مشکلات روحی و روانی را از خود دور نگه دارید و تلاش کنید تا حداکثر بهره را از زندگی خود ببرید. پس اولین قدم برای شناسایی مشکلات روحی و روانی مراجعه به یک روانشناس باتجربه و ماهر است. وبسایت پزشک خوب با معرفی بهترین روانشناس‌ها در تهران و سایر شهرها به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن با روانشناس مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید و در جهت درمان بیماری‌های خود قدم بردارید.

کد خبر 640049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.