«آب‌فسیل» در چه منابعی وجود دارد؟

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: یکی از نمونه‌های رایج منابع فسیلی، آب‌های بسیار شور و غنی از محتواهای فلزی است که معمولاً به همراه منابع هیدروکربنی از جمله نفت قرار دارد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به منابع آب‌های فسیلی و شرایط لازم برای تشکیل این منابع، اظهار کرد: در برخی از مواقع، منابع بسیار اندکی از آب‌های فسیلی به واسطه فعالیت‌های آتش‌فشانی تشکیل می‌شود.

وی افزود: برخی از آب‌های فسیلی از فعالیت‌های آتش‌فشانی یا سنگ‌های آذرین نشأت می‌گیرد؛ درواقع ماگمایی که به عنوان ماده مذاب شناخته می‌شود، ممکن است حاوی آب نیز باشد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: زمانی که آب به واسطه حرکت توده مذاب به سمت بالا حرکت می‌کند، می‌تواند با قرارگیری در سنگی مناسب منابع آب فسیلی را تشکیل دهد.

وی در رابطه با دیگر شرایط لازم برای تشکیل آب فسیل گفت: یکی دیگر از نمونه‌های رایج منابع فسیلی، آب‌های بسیار شور و غنی از محتواهای فلزی است که معمولاً به همراه منابع هیدروکربنی از جمله نفت قرار دارد.

نصراصفهانی تصریح کرد: در این شرایط آب به همراه دیگر مواد از جمله گاز، هیدروکربن و نفت خام به تله‌های نفتی برخورد می‌کند که اگر ساختار مواد موجود در این تله‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه وجود آب می‌شویم.

وی افزود: درواقع زمانی که این مخازن را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، مشاهده می‌کنیم که قسمت بالایی مخزن از گاز تشکیل شده، قسمت میانی مواد هیدروکربنی قرار گرفته و در قسمت پایینی آن نیز آب بسیار شوری وجود دارد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: این آب بسیار شور که معمولاً غنی از فلزاتی مانند نیکل و کبالت است، تحت عنوان آب‌فسیل شناخته می‌شود.

کد خبر 639988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.