مسیر اشتغال‌زایی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود وعده ایجاد بیش از یک میلیون شغل را داد و اکنون آمارها نشان‌دهنده تحقق این وعده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گزارش‌های ارائه‌شده از اشتغال و بیکاری در کشور، حاکی از افت‌وخیز نرخ بیکاری در دولت سیزدهم است. بر اساس آمار موجود در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم، در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۱۲۲ هزار نفر به شاغلان کشور اضافه شده است و در زمستان ۱۴۰۰ این رقم حدود ۳۹ هزار نفر است.

در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از تعداد بیکاران کشور ۹۸ هزار نفر کم شده است، در همین حال نرخ بیکاری چهار درصد در بهار افزایش پیدا کرده است. همچنین نرخ بیکاری از ۸.۸ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۲.۹ درصد در بهار ۱۴۰۱ رسید.

همچنین براساس آمار موجود، نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ ۰.۷ درصد کاهش یافته است. این گزارش تصریح می‌کند که در پاییز ۱۴۰۱، فقط ۴۱ درصد از جمعیت ۱۵ سال به بالا در کشور از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، در واقع، جمعیت این افراد نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۳۵ هزار نفر افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز تغییراتی داشته و نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۰.۱ واحد درصد افزایش یافته است.

ایجاد یک میلیون شغل یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بوده است که در این خصوص هفته گذشته، سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس مدعی شد دولت به وعده خود عمل و حتی تعداد شغل‌های ایجاد شده از یک میلیون نیز عبور کرده است.

به گفته وی، نرخ بیکاری در فصل پاییز و در نسبت به فصل بهار ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸.۲ درصد رسیده است.

اولویت دولت رونق‌بخشی به تولید و اشتغال‌زایی است

بررسی اقدامات دولت سیزدهم برای رسیدگی به وضعیت اشتغال، با توجه به گزارش‌های موجود از کاهش نرخ بیکاری در کشور، می‌تواند حاوی نکات قابل توجهی باشد. همواره دولت‌های مختلف درصدد اجرای برنامه‌هایی چون مهارت‌پروری، اشتغال ضربتی، بنگاه‌های زودبازده، اشتغال روستایی و ارائه تسهیلات بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای دولت سیزدهم نیز رونق‌بخشی به تولید و اشتغال‌زایی بوده که در آن عملکرد موفقی نیز داشته است.

اقداماتی همچون مقابله با شیوع کرونا، انجام واکسیناسیون عمومی و بازگشت به کار و فعالیت از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت توانست به‌خوبی از عهده آن برآید و گفته می‌شود تأثیر قابل‌توجهی در کاهش بیکاری افراد داشته است.

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش بیکاری می‌توان به تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار اشاره کرد. براساس این قانون در پنج ماده و ۱۶ تبصره شرایط جدیدی برای صدور مجوزها تعریف شد. با ضوابط و شرایط جدید، بیشتر مشاغل با عنوان کسب‌وکارهای «ثبت محور» تعریف شده است تا با ثبت این درخواست‌ها در درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، ظرف سه روز مجوز موردنیاز به متقاضی ارائه شود.

کاهش و بخشودگی مالیات تولیدکنندگان نیز اقدام دیگری است که از سوی دولت فعلی در جهت بهبود شرایط اشتغال انجام شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، نکته قابل توجه در اقدامات دولت سیزدهم، رکورد وصول درآمدهای مالیاتی در هشت ماهه ۱۴۰۱ است که بدون فشار به بخش تولید و با شناسایی فراریان مالیاتی محقق شده است. همچنین دولت سیزدهم با احیای واحدهای اقتصادی راکد و نیمه‌فعال که سال‌ها به دلیل نبود نقدینگی و شرایط نامناسب توان ادامه فعالیت نداشتند، توانست نقش ویژه‌ای در ایجاد اشتغال این بخش ایفا کند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری درمجموع ۸۶۰ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشته و سرمایه‌گذاری در واحدهای کوچک و متوسط در یک‌ساله دولت سیزدهم نیز ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. واقعیت آن است اقدامات اشاره شده از سوی دولت سیزدهم در شرایطی برای رشد اشتغال به انجام رسید که کشور با وضعیت تحریم، روبه‌رو بوده است.

اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان درباره کیفیت اشتغال ایجاد شده توسط دولت سیزدهم، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شغلی که برای افراد ایجاد می‌شود باید تمام وقت بو به نحوی باشد که فرد بتواند زندگی خود را از طریق آن اداره کند، همین موضوع منجر شده است که بعضی شغل‌هایی که در آمارهای رسمی به آن اشاره می‌شود از منظر فعالان کارگری در تعریف اشتغال جای نگیرد.

وی اضافه می‌کند: آمار بیکاری در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال در دهق اصفهان اشتغال حقیقی ایجاد شده و آمار بیکاری به صفر رسیده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به نیاز برخی از شهرک‌های صنعتی به نیروی کار ماهر و فنی می‌گوید: در بسیاری از این شهرک‌ها تعداد نیروی کار ماهر بسیار اندک است و به جذب این نیرو نیاز است. اگر شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که میزان درآمد برای افراد ماهر به صرفه باشد، هرگز این افراد به سمت مشاغل کاذب یا خدماتی نمی‌رود و بخش تولید نیز رونق بیشتری می‌گیرد.

برشان با بیان اینکه اغلب مشاغل در بخش ساختمان و مشاغل وابسته به آن ایجاد می‌شود، اضافه می‌کند: اگر فعالیت‌های ساختمانی رونق داشته باشد مابقی مشاغل هم پررونق است. بنابراین با بهبود وضعیت اقتصادی می‌توان امیدوار بود کسادی حاکم بر بخش ساخت‌وساز نیز از بین رفته و مشاغل بیشتری ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط تحریمی و از دست رفتن بازارهای خارجی، می‌گوید: در مجموع بیکاری در بخش نیروی کارگری و خدماتی کاهش یافته است اما در میان تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی همچنان آمار بیکاری بالا است، به‌طوری‌که اغلب شغل مرتبط با رشته خود را نمی‌یابند و به سمت مشاغل دیگر می‌روند.

راهکار راستی آزمایی آمار اشتغال ایجاد شده توسط دولت

سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به واکنش‌های مختلف نسبت به ایجاد یک‌میلیون شغل اظهار می‌کند: برخی افراد در برخی رسانه‌ها به دلیل نداشتن اطلاع کافی در این زمینه نقدهایی وارد کرده‌اند، درحالی‌که این دستاورد بزرگ به شیوه‌های مختلف قابل راستی‌آزمایی است.

وی اضافه می‌کند: در وهله اول در ستاد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز ادارات کل این وزارتخانه در سطح استان‌ها سامانه "رصد" فعال است که این سامانه نشان می‌دهد در هر منطقه، بخش و واحد چه تعداد شغل ایجاد شده است. این آمادگی را داریم که از طریق این سامانه نشان دهیم که تعداد اشتغال ایجاد شده در هر بخش و هر شهرستان و هر واحد چقدر بوده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان می‌کند: جدای از این مسئله، آمار اشتغال ایجادشده به سه شیوه قابل راستی‌آزمایی است. در شیوه اول می‌توان به شیوه تصادفی به‌صورت تلفنی، پیامکی و نظارت‌های میدانی راستی‌آزمایی کرد که اشتغال ایجادشده صحت دارد یا خیر.

به گفته مرتضوی شیوه دوم گزارش‌های اخیر مرکز آمار ایران است که مؤید ایجاد یک‌میلیون شغل در کشور با احتساب میزان بازنشستگی و ریزش نیروهای کار است و شیوه سوم هم آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است؛ مسئولان و اهالی رسانه در هر استان می‌توانند در محل بیمه تأمین اجتماعی استان خود حاضر شوند و آمار بیمه‌شدگان جدید را بررسی کنند. معدل این بیمه‌شدگان نشان می‌دهد که ما از ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی در سال هم عبور کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان می‌کند: با برنامه‌ها و اقدامات تحولی که برای سال آینده در دستور کار قرار دارد، ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل هدف‌گذاری شده است و امیدواریم این امر نیز محقق شود.

کد خبر 639715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.