زلزله قابل پیش‌بینی، اما غیرقابل پیش‌گویی است

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: زلزله قابل پیش‌بینی است، اما قابل پیش‌گویی نیست. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، شنیدن صدای اعماق زمین و توجه به آزاد شدن گازها و تغییرات سطح آب می‌توانیم، پیش‌بینی کنیم که گسل موردنظر فعال است.

علی‌خان نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تاثیر زمین‌لرزه ترکیه بر گسل تبریز، اظهار کرد: زمین حالتی پویا دارد؛ درواقع پوسته زمین روی یک قسمت خمیری شکل در حال حرکت است که به این حالت تکتونیک صفحه‌ای یا حرکت ورقه‌ها روی سطح گوشته گفته می‌شود.

وی ادامه داد: صفحه ایران که شامل قسمتی از ترکیه می‌شود به سمت افغانستان و پاکستان حرکت کرده که همین موضوع ایجاد رشته کوه را درپی دارد که در همین رابطه می‌توان به ایجاد مجموعه‌های آناتولی، زاگرس و البرز اشاره کرد. ایجاد رشته کوه‌های زاگرس بیشتر مربوط به حرکت پوسته قاره‌ای عربستان به سمت صفحه «لوت» است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: مشابه همین وضعیت برای ترکیه اتفاق افتاده یعنی حرکت پوسته قاره‌ای عربستان را شاهد هستیم که به سمت پوسته ترکیه در حال حرکت است و در ادامه باعث ایجاد زمین‌لرزه می‌شود. زلزله‌ها به این دلیل که به صورت محلی حادث می‌شود در کنار گسل‌های فعال و تمرکز انرژی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه تاثیر گسل‌ها بر هم از لحاظ علمی صحت ندارد افزود: هرچه این فرآیند و تمرکز انرژی زودتر آزاد شود و این قفل‌شدگی زودتر باز شود شدت زلزله و خسارت کمتر خواهد بود ولی باید بدانیم گسل‌ها از لحاظ علمی ربط زیادی با هم ندارند؛ این‌گونه نیست که گفته شود گسل تبریز یا خوی مکان‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: صفحه شبه جزیره عربستان خود از چند قسمت متحرک تشکیل شده است؛ بخشی از آنکه سمت جنوب و مدیترانه، ترکیه و سوریه قرار دارد در حال فعالیت بوده یعنی تاثیرگذاری حرکات صفحه شبه جزیره عربستان روی گسل تبریز به طور طبیعی و قاعده‌مند بعید است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: زلزله قابل پیش‌بینی است، اما قابل پیش‌گویی نیست. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، شنیدن صدای اعماق زمین و توجه به آزاد شدن گازها و تغییرات سطح آب می‌توانیم، پیش‌بینی کنیم که گسل موردنظر فعال است.

وی با رد شایعه ارتباط زمین‌لرزه‌های تبریز و ترکیه گفت: زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه یک فاجعه تاریخی است و به گسل تبریز ربطی ندارد. ممکن است این دو زمین‌لرزه جزو یک سیستم باشند ولی ارتباطی باهم ندارند و با خیال راحت می‌توانیم، بگوییم زلزله‌های اخیر در ترکیه و ایران بر هم تاثیرگذار نبوده و حتی از لحاظ فاصله جغرافیایی نیز این موضوع کاملاً رد می‌شود.

کد خبر 639527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.