انرژی بادی؛ تجدیدپذیری که بازدهی ندارد!

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: در حال حاضر بشر به این نتیجه رسیده است که انرژی بادی به قدری که بشر تصور می‌کند، بازدهی ندارد و در کنار آن تبعاتی نیز برای محیط‌زیست به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به آلودگی صوتی و گرمایش زمین اشاره کرد.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به توجیه اقتصادی انرژی بادی و شرایط لازم برای استفاده از این انرژی تجدیدپذیر، اظهار کرد: به‌طور کلی در کشورهایی مانند ایران که از میزان تابش خورشید مطلوبی برخوردار است، استفاده از انرژی بادی در مقابل انرژی خورشیدی توجیهی ندارد.

وی افزود: درصورتی که بخواهیم در هر پروژه‌ای اقتصادی عمل کنیم، به‌طور قطع سرمایه‌گذاران به سمت منابعی هدایت می‌شوند که بازگشت سرمایه در آن سریع‌تر باشد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: در کشوری مانند ایران پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد؛ بنابراین استفاده از این نوع انرژی تجدیدپذیر نسبت به انرژی بادی اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: درواقع با استفاده از انرژی خورشیدی منطقه‌های بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند، همچنین استهلاک پنل‌های خورشیدی نیز نسبت به توربین‌های بادی کمتر است؛ از طرفی بهره‌برداری از انرژی خورشیدی به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد.

صفریان در پاسخ به این سوال که آیا توربین‌های بادی را باید کنار گذاشت، گفت: نمی‌توان انرژی بادی را به‌طور کلی کنار گذاشت، اما در حال حاضر دیدگاه دنیای تکنولوژی نسبت به این نوع انرژی تجدیدپذیر متفاوت شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بشر به این نتیجه رسیده است که انرژی بادی به قدری که بشر تصور می‌کند، بازدهی ندارد و در کنار آن تبعاتی نیز برای محیط زیست به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به آلودگی صوتی و گرمایش زمین اشاره کرد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: استفاده از انرژی بادی تنها به کشورهایی توصیه می‌شود که مانند اسکاندیناوی، روزهای آفتابی کمی دارند و بسیار بادخیز هستند.

وی افزود: در کشورهایی که بارندگی زیاد است و وزش باد نیز همیشه وجود دارد، ممکن است استفاده از توربین‌های بادی از نظر اقتصادی بهتر از سایر انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

کد خبر 639104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.