بسیاری از نهادهای حاکمیتی ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها ندارند/ لزوم ایجاد یک شبکه ساختاری

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور یکی از نکات محوری در شیوه‌نامه جهاد تببین را ارتباط نهادی مراکز آموزشی، پژوهشی و فناورانه با دیگر ارگان‌ها و نهادها دانست و گفت: بخش‌های صنعتی در این حوزه پیشتاز هستند اما بسیاری از مجموعه‌ها و نهادهای حاکمیتی ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قجری پیش از ظهر امروز _دوشنبه، هفدهم بهمن‌ماه_ در نشست تخصصی جهاد تبیین که به همت بسیج دانشجویی واحد میمه و بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: درباره جهاد تبیین تاکنون بحث‌های خوبی مطرح شده اما باید از بحث‌های موضوع‌شناسی جهاد تبیین عبور کنیم زیرا در سال‌های گذشته موضوع بیان شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به اهمیت موضوع جهاد تبیین در جمع عزاداران اربعین سال گذشته، افزود: یک سال و چند ماه از آن زمان می‌گذرد و فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شده، از جمله زحماتی که اهل قلم، فرهیختگان و رسانه‌ها کشیدند اما حجم اقدامات انجام نشده نیز بسیار زیاد است.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در توضیح مفهوم یا مسئله‌شناسی جهاد تبیین گفت: جمله گویایی از رهبر معظم انقلاب در این زمینه وجود دارد که تمام نکات مهم در این زمینه را در بر می‌گیرد که فرمودند در جهاد تبیین هدف این است هر کس مثل چراغی شعاع اطراف خود را روشن کند، بر این اساس ایشان جهاد تبیین را در یک قشر یا طبقه خاص سیاسی و فرهنگی محدود نمی‌کند.

رسانه‌ها پیش‌قراول جهاد تبیین

وی پیش‌قراولان جهاد تبیین را اصحاب رسانه، اهالی قلم و تریبون‌داران ارتباط با افکار عمومی معرفی کرد و یادآور شد: همه افراد حتی اگر تریبونی در اختیار نداشته باشند، می‌توانند از فرصت حضور در یک جمع کوچک برای انجام این مأموریت استفاده کنند.

قجری با اشاره به مأموریت‌های ستاد جهاد تبیین وزارت علوم به عنوان نخستین مجموعه سازماندهی شده در این حوزه ادامه داد: این ستاد سه تا چهار ماه پس از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها مأموریت یافتند این موضوع را در دستور کار قرار دهند، دو هدف عمده در این حوزه تعریف شد، نخست اینکه از امر تصدی‌گری در این زمینه پرهیز کنیم و فعالیت اصلی بر عهده دانشگاه‌ها باشد و دوم آنکه اقدامات بر محور تسهیل‌گری و شتاب‌بخشی به فعالیت‌ها دنبال شود.

وی مهم‌ترین رویکرد در موضوع جهاد تبیین را ایجاد فضای ترویج و روایتگری معرفی کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف شناسایی شده در دانشگاه‌ها فاصله میان فضاهای اکادمیک و رسانه‌ای است که همواره وجود داشته زیرا تمرکز اساتید و پژوهشگران بر فعالیت‌های علمی است و کمتر می‌توانند با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ایجاد زیرساخت‌های رسانه‌ای را یکی از برنامه‌های محوری ستاد جهاد تبیین اعلام کرد و گفت: رایزنی با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای همراهی رسانه‌ها با موضوع جهاد تبیین و اتصال بیش از ۹۰۰ امام جمعه در کشور به مراکز علمی و آموزشی برای تبیین دستاوردهای علمی و فناوری شهر و استان خود در خطبه‌های نماز جمعه، از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

چالش‌های کنشگری دانشگاه‌ها پس از بازگشایی

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها به دلیل بازگشایی پس از تعطیلی دو ساله دوران شیوع کرونا اظهار کرد: بعضی دانشگاه‌ها در این زمینه پیشتاز بودند اما بعضی نیز به دلیل تداخل فعالیت‌های دانشگاه با موضوعات بازگشایی پس از شیوع کرونا نتوانستند آن‌گونه که شایسته بود به هدف و انتظار از کنشگری دانشگاه در حوزه جهاد تبیین تحقق بخشند.

قجری انجام فعالیت‌های شبکه‌ای و سازمان‌یافته در نزدیک به دو هزار واحد آموزشی کشور را ضروری دانست و گفت: ظرفیت ورود به فضای تبیین دستاوردهای علمی فناوری و دانشگاهی وجود دارد و لازم است که مسئولان دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را در راستای جهاد تبیین در فضای دانشگاه‌ها آغاز کنند.

وی معرفی دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف دانشگاهی را مهمترین وظیفه مؤسسات آموزش عالی دانست و افزود: تاکید اصلی در این حوزه روی عبارت علم و فناوری و مهم‌تر از آن دستاوردهای دانشگاهی است که این دستاوردها باید در همه حوزه‌های علوم از جمله تاریخ، معارف دینی و انقلاب مطرح شد و روایتگری دقیقی و تبیین معارف صورت گیرد.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را موظف به تهیه فهرستی از دستاوردهای مجموعه خود دانست و گفت: مرحله دوم به‌روزرسانی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها است زیرا این امکان وجود دارد که خدمات برخی از مجموعه‌ها دسته‌بندی نشده باشد.

وی سومین مفهوم را عناصر و منابع قدرت معرفی کرد و تصریح کرد: موضوعی که معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که در جهاد تبیین عناصر و منابع قدرت از موضوعات مختلفی از منابع روایی گرفته تا منطق، عقلانی و عناصری مانند مردم‌سالاری، جغرافیای سرزمینی و منابع انسانی برگرفته می‌شود؛ با توجه به این مفاهیم شیوه‌نامه جهاد تبیین یک سال قبل تدوین شد و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت که به صورت عمومی نیز منتشر شد.

قجری شیوه‌نامه جهاد تبیین را دارای ۲۲ ماده اصلی دانست و گفت: امیدواریم با همکاری و هماهنگی فعالان رسانه‌ای و فرهنگی بتوانیم به الگویی در شیوه درست امر روایتگری و تبیین دست یابیم، در طول یک سال که از آغاز جهاد تبیین می‌گذرد اقداماتی صورت گرفته اما بیشترین اقدامات در حوزه مفهوم‌شناسی و تفسیر بیانات رهبر انجام شده است در حالی که شیوه‌نامه جهاد تبیین اهداف فراتر از حوزه نظری و ورود به فضای عملی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به لزوم آشنایی دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با جهاد تبیین ادامه داد: بدون این آگاهی، امر تبیین و روایتگری درست برای مقابله با جنگ شناختی انجام نخواهد شد، بنابراین نباید جهاد تبیین را یک مفهوم عام در نظر بگیریم بلکه شیوه‌نامه عمومی و اختصاصی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور رؤسای دانشگاه و معاونان فرهنگی آموزشی را موظف به اعلام فهرستی از دستاوردهای اختصاصی و عمومی در مرکز آموزشی خود دانست و گفت: این فهرست نباید در قالب گزارش کار ارائه شود بلکه منظور فهرستی از دستاوردهای است که مستقیم ناظر به بعدی از رفع نیازهای عمومی جامعه است.

وی دستاوردهای واحدهای آموزشی و پژوهشی در طول بیش از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی را قابل توجه خواند و خاطرنشان کرد: ممکن است به دلایل تاریخی و اجرایی، بسیاری از واحدهای آموزشی و پژوهشی فرصت بروز و ظهور دستاوردهای خود را نداشته باشند، بنابراین گام نخست تهیه فهرست و گام دوم ایجاد یک شبکه از نزدیک به ۱۰ هزار انجمن علمی، چندین هزار کانون فرهنگی است که ثمره انقلاب در حوزه علمی و فرهنگی به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به توانمندی در زمینه ارائه محتوا و اقناع افراد در مجموعه‌های جهادی، کنشگران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و استان، تاکید کرد: فضای شناسایی این ظرفیت‌ها باید فراهم شود، همچنین یکی از نکات محوری در این شیوه‌نامه ارتباط نهادی مراکز آموزشی، پژوهشی و فناورانه با دیگر ارگان‌ها و نهادها است، بخش‌های صنعتی در این حوزه پیشتاز هستند زیرا در زمینه پروژه‌های مشخص اقتصادی و تجاری همکاری می‌کنند اما بسیاری از مجموعه‌ها و نهادهای حاکمیتی ارتباط، مناسبی با دانشگاه‌ها ندارند.

قجری ایجاد یک شبکه ساختاری برای آشنایی این مجموعه‌ها با ظرفیت مراکز آموزشی و پژوهشی و تبادل دستاوردها را ضروری دانست و گفت: جهاد تبیین در بعد ادراکی خلاصه نمی‌شود بلکه بخش مهمی در مرحله ارائه خدمت و محصول شکل می‌گیرد، پس هنگامی که بتوانیم محصولات و دستاوردهای خود را در شبکه زندگی و فضای خانوادگی مردم نشان دهیم، این آگاهی ایجاد می‌شود که بخش زیادی از نیازهای مردم از طریق دستاوردهای این مرز و بوم تأمین می‌شود.

کد خبر 639006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.