برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین در هفته اول اسفندماه

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: امسال در اولین سال برگزاری جشنواره فیلم و عکس اربعین، این رویداد به شکل استانی برگزار خواهد شد.

جعفر عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از کمبودها و خلأهایی که در حوزه اربعین حسینی و پیاده‌روی این حماسه بزرگ وجود داشت، مستندسازی این رویداد تاریخ‌ساز بود.

وی افزود: هر چند کارها و اقداماتی هم شده بود اما مستندسازی منسجم و با برنامه‌ای را از این حرکت و حماسه عظیم مردمی شاهد نبودیم.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تصریح کرد: با مشورت ستاد بزرگداشت اربعین حسینی استان به این جمع‌بندی رسیدیم که یک جشنواره استانی در سه بخش فیلم، عکس و نماهنگ ویژه اربعین برگزار کنیم.

وی افزود: بخش مردمی، ویژه و حرفه‌ای برای این رویداد تعریف و مشخص شد؛ همچنین ضوابط بخش حرفه‌ای در هر سه حوزه عکس، نماهنگ و فیلم نیز اطلاع‌رسانی و در وبگاه www.atabat.ir، سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی شد.

عسگری با بیان اینکه برای آثار سال ۹۷ تا سال جاری فراخوان دادیم، اظهار کرد: تعیین این بازه زمانی به این دلیل بود که در این سال‌ها شاهد همه‌گیری بیماری کرونا و ممنوعیت سفر بودیم.

وی تصریح کرد: اهداف مهم و قابل توجهی برای برگزاری این جشنواره استانی ترسیم شده است. نخست اینکه این رویداد مستندسازی و به عنوان یک رخداد مهم برای آیندگان ثبت شود و ماندگار بماند. دوم بهره‌برداری‌های رسانه‌ای است که خود می‌‎توانیم از این دستاورد داشته باشیم و به آن توجه کنیم، چرا که گوشه‌گوشه حماسه بزرگ اربعین می‌تواند، درس‌آموز، انسان‌ساز و آموزنده باشد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: روحیه فداکاری، ایثار، همدلی و خدمت‌رسانی صادقانه می‌تواند سوژه‌های ناب و خوبی برای ثبت و ضبط شدن باشد. بیش از ۲۳ میلیون مسلمان و حتی غیرمسلمان از همه جهان و با یک هدف مشخص کنار هم قرار می‌گیرند و در یک مسیر نورانی قدم می‌گذارند.

وی تصریح کرد: امسال و در اولین سال برگزاری جشنواره، این رویداد به شکل استانی برگزار خواهد شد. از ۱۰ استان به عنوان میهمان آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. همچنین هشت داور که سه داور در حوزه عکس و پنج داور در حوزه مستند و نماهنگ هستند، آثار رسیده را بررسی خواهند کرد.

عسگری با بیان اینکه جشنواره فیلم، عکس و نماهنگ اربعین حسینی هفته اول اسفندماه برگزار خواهد شد، ادامه داد: برگزاری این جشنواره، رویدادی تخصصی است و کار اصلی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: قرار بر این است که سال اول برپایی رویداد با محوریت ستاد توسعه و بازسازی باشد و برای دوره‌های بعد، نهادها و مجموعه‌های فرهنگی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره را دنبال و برای برگزاری آن در گستره ملی برنامه‌ریزی کنند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: در صدد هستیم که از این آثار کتاب عکسی به سه زبان منتشر شود و نمایشگاهی در اصفهان و سایر استان‌های کشور به صورت دوره‌ای از آثار برپا خواهیم کرد. آثار در یکی از موکب‌های اربعین هم به نمایش گذاشته خواهد شد، هر چند موکب‌های ما وظیفه اسکان و تغذیه دارند اما این آثار را در فضای یکی از موکب‌های مسیر نجف اشرف تا کربلا به نمایش خواهیم گذاشت.

کار فرهنگی عمیقی در عرصه اربعین صورت نگرفته است

وی تصریح کرد: متأسفانه شماری از مؤسسه‌های فرهنگی ما هنوز به شأن اربعین و تأثیر کار فرهنگی عمیق در رابطه با اآن فکر نکرده‌اند و حتی گاهی از این ارزش، درک درست و عمیقی ندارند.

عسگری اظهار کرد: در پیاده‌روی اربعین امسال به دلیل نقص و کمبودی که بود، بروشورهایی به زبان‌های انگلیسی و عربی درباره اهمیت اربعین و زیارت اربعین برای زائران و مجاوران که از قاره اروپا یا کشورهای عربی آمده بودند، تهیه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید از بستر اربعین بهره‌های زیادی برد، ادامه داد: ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) عالی‌ترین هدفی است که دنبال می‌کنیم و معتقدیم اربعین زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت (عج) است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان افزود: درست بعد از حماسه عظیم جهانی اربعین بود که اغتشاشات اخیر رقم خورد؛ همه باید برای حفظ و حراست از این رویداد و دستاورد عظیم معنوی و تمدنی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های عمیق در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نقش دادن و مسئولیت سپردن به جوانان و نوجوانان در این رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر 638917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.