راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

بعضی از شهرهای اروپایی توانسته‌اند با تمرکز بر انرژی خورشیدی، راهکارهای خلاقی از احداث پنل‌های خورشیدی بر سقف پارکینگ‌ها تا استفاده از مزارع برای نصب ایستگاه‌های خورشیدی را برای غلبه بر بحران انرژی به کار ببندند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای سراسر جهان با افزایش تهدیدات ناشی از بلایای طبیعی مواجه هستند و به همین علت در حال انجام اقداماتی برای مدیریت صحیح آن‌ها هستند. طی بحران‌های انرژی یا رویدادهای شدید آب‌وهوایی، انرژی خورشیدی می‌تواند به جلوگیری از قطع برق یا تأمین انرژی برای تأسیسات حیاتی کمک کند. بعضی از شهرهای جهان توانسته‌اند با ابتکارات جدید، میزان استفاده از انرژی خورشیدی را افزایش دهند و به این ترتیب رویکرد انتقال به انرژی سبز را ترویج دهند. در ادامه به اقدامات برجسته چند شهر در راستای بهره‌برداری صحیح از انرژی خورشیدی پرداخته می‌شود.

تیرول اتریش

مسئولان شهر تیرول اتریش برای افزایش بهره‌وری از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و جلوگیری از استفاده از زمین‌های کشاورزی پرمحصول برای نصب پنل‌های خورشیدی، قصد دارند، پارکینگ‌های روباز شهر را با سلول‌های خورشیدی بپوشانند.

پارکینگ‌های روباز یکی از ناکارآمدترین کاربری‌های زمین هستند، زیرا مناطق وسیعی را اشغال می‌کنند و تنها فایده آن‌ها جای دادن به ماشین‌ها است و این در حالی است که می‌توان از آن‌ها برای فضاهای سبز و ساخت مسکن استفاده کرد. این فضاهای شهری می‌توانند به باتری‌های انرژی کارآمد تبدیل شوند که به انتقال پایدار کمک می‌کنند.

در حال حاضر در تیرول، ۳۴۰۰ پارکینگ در فضای باز وجود دارد که مساحتی معادل ۵.۶ میلیون مترمربع را پوشش می‌دهد. اگر همه آنها تحت پوشش سیستم‌های فتوولتائیک قرار گیرند، می‌توانند تا ۲۸۳ گیگاوات‌ساعت انرژی خورشیدی در سال تولید کنند که برای تأمین انرژی ۸۱ هزار خانوار کافی است.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

سنت‌اتین فرانسه

شهر سنت‌اتین فرانسه برای ترویج خورشیدی کردن شهر، بناهای نمادین را به پنل‌های فتوولتائیک مجهز کرده است تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های پاک را ترویج دهد.

این شهر، پروژه بزرگی را جهت تحول انرژی به سمت خورشیدی کردن املاک و مستغلات خود اجرا کرده است. حدود پنج هزار ماژول خورشیدی در سنت‌اتین نصب شده است که هشت هزار متر مربع از سطوح سقفی شهر را پوشش می‌دهد. با این اقدام ساختمان‌های شهر "انرژی مثبت" شده است و مسئولان تصمیم گرفته‌اند که بخشی از انرژی تولید شده را برای شبکه تراموا استفاده کنند. طبق برنامه‌ریزی مسئولان، یک‌چهارم مسافران باید با انرژی خورشیدی جابه‌جا شوند.

دست کم ۱۵۰ ساختمان عمومی شهر با پنل‌های فتوولتائیک با مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع پوشیده شده است و به این ترتیب از انتشار ۱۵ هزار تن دی‌اکسیدکربن در سال جلوگیری می‌شود. برای انتخاب مکان پیاده‌سازی این طرح، سعی بر آن شد تا ساختمان‌های مهم و نمادین شهر نظیر موزه‌ها انتخاب شود تا به نوعی اهمیت خورشیدی کردن ساختمان‌ها بیشتر نمایان شود. ساختمان‌های خورشیدی جدید ۳۰ هزار مگاوات‌ساعت انرژی تولید خواهند کرد که برای پوشش مصرف انرژی ۱۲ هزار خانه کافی است.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

بخارست رومانی

شهرداری بخارست قصد دارد با سرمایه‌گذاری در سه پروژه مجزا، سیستم‌های فتوولتائیک را در املاک عمومی و انبارهای وسایل حمل‌ونقل شهری نصب کند و با این کار علاوه بر تأمین انرژی به کاهش CO2 و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی کمک کند. پایتخت رومانی قصد دارد ۱۹ میلیون لئوی رومانی (حدود ۳.۸ میلیون یورو) برای این منظور سرمایه‌گذاری کند.

این تلاش برای انرژی پایدار بیشتر در زیرساخت‌های شهری به شکل سه پروژه مجزا خواهد بود که همه در صدد هستند تا در مدت ۱۲ ماه، از فضای عمومی برای تولید انرژی استفاده کنند. علاوه بر این، شهر انتظار دارد سرمایه‌گذاری خود را در بازه زمانی چهار ساله از طریق صرفه‌جویی در انرژی تولید شده از سیستم‌های خورشیدی جبران کند.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

برلین آلمان

شهرداری برلین در تلاش برای تحقق مفهوم انرژی سبز، نصب پنل‌های خورشیدی برای ساختمان‌های تازه‌احداث را اجباری کرده است. این قانون در مورد ساختمان‌های موجود که قرار است تحت بازسازی سقف قرار گیرند نیز اعمال می‌شود.

این راهی است که مقامات محلی برای ایجاد انرژی پایدارتر در محدوده شهر در پیش گرفته‌اند. این اقدام به خانوارها کمک می‌کند تا به سمت انرژی سبز جهش کنند و در نهایت قبوض انرژی خود را کاهش دهند.

تعهد خورشیدی برای ساختمان‌های مسکونی و همچنین سازه‌های تجاری و صنعتی اعمال می‌شود. بر اساس این قانون، ۳۰ درصد سقف باید به سیستم فتوولتائیک اختصاص داده شود. در مورد ساختمان‌های موجود، سازه‌های سقف، نورگیرها و موارد مشابه را می‌توان از مساحت سقف برای اجرا کم کرد. همچنین ساختمان‌هایی با مساحت قابل استفاده تا ۵۰ متر مربع از تعهد خورشیدی معاف هستند.

قانون خورشیدی برلین ابتدا در هفدهم ژوئن ۲۰۲۱ در مجلس نمایندگان تصویب شد و در شانزدهم ژوئیه ۲۰۲۱ لازم‌الاجرا شد. هدف قانون خورشیدی این است که پتانسیل خورشیدی در پشت بام برلین قابل استفاده باشد و در نتیجه سهم مهمی در دستیابی اهداف حفاظت از آب‌وهوا باشد.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

پمپئی ایتالیا

مسئولان شهر پمپئی ایتالیا برای غلبه بر چالش ظاهر پنل‌های خورشیدی که وجود آن‌ها در بافت باستانی می‌توانست، نازیبایی‌های بسیاری را به وجود بیاورد، سلول‌های خورشیدی با ظاهر کاشی‌های سفالی را تعبیه کرده‌اند که کمتر کسی متوجه وجود آن‌ها در قسمت تاریخی شهر می‌شود.

مکان‌های باستانی مانند پمپئی برای فعالیت به عنوان مقصد گردشگری به برق نیاز دارند، که همین امر به‌نوبه خود به معنای برهم زدن اصالت محیط برای معرفی راه‌حل‌های تکنولوژیکی مانند کابل‌های برق است. برق‌رسانی در مکان‌های باستانی همواره با یک چالش روبه‌رو است، چراکه تعبیه کابل‌های برق، بعد زیبایی‌شناسی این قبیل مناطق را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و اینجا است که اختراعی مانند کاشی‌های سنتی فتوولتائیک PV بسیار مفید خواهد بود و به راه‌حلی اشاره می‌کند که در آن فناوری مدرن می‌تواند به طور یکپارچه برای حفظ اصالت شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

آمانس فرانسه

مزارع غلات در نزدیکی شهر آمانس فرانسه، در شمال شرقی این کشور، به بستر آزمایشی برای یک پروژه آزمایشی تبدیل شده است که برای استفاده دوگانه زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری‌که همزمان با کشت محصولات، پنل‌های خورشیدی نیز در کنار گیاهان قرار داده می‌شود. پیش‌بینی شده است این پروژه که توسط توسعه‌دهنده خورشیدی TSE هدایت می‌شود، تأمین برق شبکه محلی را برای مناطق کشاورزی فراهم کند.

تأسیسات آزمایشی این پروژه مجهز به سایبان‌های کشاورزی و ظرفیت ۲.۴ مگاوات با پنل‌های خورشیدی چرخشی است که روی کابل‌ها در ارتفاع پنج متری از سطح زمین ثابت شده‌اند.

مشکل بزرگ انرژی خورشیدی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز شدید آن به زمین به منظور به حداکثر رساندن تولید برق به سطوح معنی‌دار است. بخش‌های بزرگی از زمین‌های غیرقابل کشت بر خلاف سایر قاره‌ها در اروپا کمیاب است. علاوه بر این، راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی عظیم این عیب را دارد که زیست‌بوم‌های واقع در زیر پانل‌ها را به علت محروم کردن از نور خورشید، تهدید کند.

در این پروژه، پنل‌های خورشیدی به اندازه‌ای بالا قرار می‌گیرند که اجازه عبور ماشین‌های کشاورزی را از زیر آنها می‌دهد. علاوه بر این، صفحات خورشیدی به آب و هوا حساس است، به طوری که می‌توانند مسیر خورشید را دنبال کنند و بر این اساس در مسیرهای متفاوتی بچرخند و ترکیبی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایه در طول تابستان‌های گرم که دمای زمین می‌تواند به سطوح ناسالم افزایش یابد، فراهم می‌کند.

راهکار شهرهای جهان برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

کد خبر 638700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.