۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
گردشگری؛ صنعت بدون دود

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: گردشگری در عصر حاضر به عنوان صنعت بدون دود، ظرفیت‌ها و طرفداران زیادی دارد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرها از لحاظ مقاصد گردشگری به هفت دسته تقسیم می‌شود و شهرکرد در این دسته‌بندی دارای جاذبه‌های یادمانی-تاریخی، اقتصادی و اقامتی-پذیرایی است.

وی افزود: می‌توان با بررسی این ویژگی‌ها و با توجه به استراتژی‌های برنامه‌ریزی شهری، بستری را برای توسعه گردشگری شهری در این شهر مهیا کرد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد خاطرنشان کرد: گردشگری در عصر حاضر به عنوان صنعت بدون دود، توانمندی‌ها و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در ۵۰ سال گذشته نشان‌دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این صنعت است.

کریمی اضافه کرد: گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع برای تأمین توسعه پایدار شهرها در هر جامعه‌ای است که می‌تواند زمینه تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی زیادی را فراهم کند.

وی ادامه داد: تمرکز بر جنبه‌های مختلف صنعت گردشگری همراه با برنامه‌ریزی‌های مدیریت محلی و ملی نقش مهمی در فرآیندهای بین‌المللی و ملی در هر جامعه‌ای ایفا می‌کند. گردشگری شهری در واقع بخشی از صنعت جهانگردی و مسئله‌ای به نسبت جدید است که سابقه طرح آن در محافل علمی به کمتر از دو دهه اخیر می‌رسد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد تاکید کرد: گردشگری شهری یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های فضایی و مکانی انسان در جامعه شهری است؛ از نظر صاحب‌نظران، جهانگردی شهری یک فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرها به وجود می‌آورد که می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف ایفا کند.

کریمی تاکید کرد: منظور از گردشگری، سفرهایی است که در زمان فراغت میان مبدا و مقصد با انگیزه‌های استراحت، فراغت، تفریح، تجدید قوا، تفریح و رفع خستگی‌های ناشی از کار، لذت بردن از زندگی و انبساط خاطر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگر شخصی است که با انگیزه گشت‌وگذار به صورت فردی یا گروهی از محل اقامت خود به مقصد معین سفر می‌کند، اظهار کرد: گردشگری شهری را می‌توان به تعبیری شهرگردی نامید که منظور از آن گشت‌وگذارهایی است که گردشگران در شهرها انجام می‌دهند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه در گردشگری شهری یا شهرگردی یکی از بهترین فرصت‌ها برای تعامل میان جامعه میزبان و میهمان فراهم می‌شود، گفت: امنیت و اقبال روزافزون شهرگردی میان انواع جریان‌های گردشگری، ناشی از فرصت‌ها و امکاناتی است که شهرها برای گردشگران در اختیار دارند.

کریمی افزود: کشش ناشی از جاذبه‌های یادمانی و تاریخی، جاذبه‌های فرهنگی و هنری و جاذبه اجتماعی مانند وجود محله‌های خاص در شهرها از عوامل اصلی انتخاب شهرها به عنوان مقصد گردشگری است و شهرکرد نیز از این امتیازات برخوردار است.

وی جاذبه‌های زیارتی، اقتصادی و معماری و شهرسازی مانند وجود ابنیه با معماری منحصربه‌فرد در شهر و جاذبه‌های اقامتی و پذیرایی را از دیگر عوامل اصلی دانست و خاطرنشان کرد: گردشگری شهری پدیده‌ای نوظهور و فعالیتی گسترده و پیچیده متشکل از بخش‌ها و عناصر مختلف است و عملکرد هماهنگ و پویایی این بخش‌ها در گرو برنامه‌ریزی، مدیریت شهری و توسعه محلی پایدار شهرها است.

کد خبر 638079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.