بسیاری از احکام قانونی در حوزه ایثارگران زیرساخت اجرایی ندارد

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از جمله مشکلات ما در حوزه قانون‌گذاری این است که آمال و آرزوهایمان را در برنامه می‌آوریم؛ ۶۰ درصد احکام غیرواقع‌بینانه است، ۲۵ قوانین درصد شفافیت لازم را ندارد و ۴۰ درصد اصلاً شاخص ندارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، طاهر موهبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز_سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه_ در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت کلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به اینکه اجرای احکام باید رصد شود و ضمانت اجرایی هم ندارد، اظهار کرد: لایحه‌ای که از سوی دولت می‌رود، استحاله می‌شود. در قانون برنامه ششم در خصوص ایثارگران حکمی نداشتیم و امروز در پیش‌نویس لایحه ۳۸ حکم داریم. از جمله مشکلات ما در حوزه قانون‌گذاری این است که آمال و آرزوهایمان را در برنامه می‌آوریم؛ ۶۰ درصد احکام غیرواقع‌بینانه است، ۲۵ قوانین درصد شفافیت لازم را ندارد و ۴۰ درصد اصلاً شاخص ندارد؛ مثلاً نمی‌دانیم شاخص ترویج فرهنگ ایثار در جامعه چیست. مرکز پژوهش‌ها می‌گوید ۸۰ درصد احکام زیرساخت ندارد که برای مثال پزشک خانواده را نزدیک به ۳۰ سال است، می‌شنویم، اما احتمالاً در برنامه توسعه آینده هم اجرا نشود.

وی افزود: حق پرستاری در ماده ۲۶ قانون جامع ایثارگران در سال ۱۴۰۰ حداقل دو میلیون و ۶۵۰ بود و با اینکه یک‌باره ۵۷ درصد افزایش دادند عملاً محقق نشد، این رقم برای سال آینده ۲۰ درصد رشد خواهد داشت. ۶۵ هزار نفر از خانواده شهدا حق پرستاری دریافت می‌کنند و ۱۰ هزار نفر در نوبت داریم. تقریباً ۸۰ درصد مبلغ افزایش داشته، اما تورم نیز بالا رفته است.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت کمک‌معیشت ایثارگران گفت: ۱۰۵ هزار نفر کمک معیشت دریافت می‌کنند و این شامل کسانی است که فاقد شغل و درآمد هستند. سال ۱۴۰۱ مبلغ دریافتی سه میلیون و ۶۰۰ بود و جانبازان زیر ۲۵ درصد کمتر از چهارونیم دریافت می‌کنند. با استفساریه مجلس که متأسفانه بار مالی‌اش دیده نشد این رقم افزایش یافت. در سال ۱۴۰۲ جانبازان بالای ۲۵ درصد، شش میلیون و ذیل ۲۵ درصد، پنج میلیون دریافت خواهند کرد و از سوی دیگر ۲۵ هزار نفر در صف کمک معیشت داریم.

وی تصریح کرد: پرداختی حق معیشت به والدین شهدا که سه میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود به شش میلیون و ۳۰۰ افزایش پیدا می‌کند و ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

موهبتی درباره واگذاری خودرو به جانبازان مشمولین قانون گفت: در قانون تحویل خودرو، تحویل به ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است، اما جانبازان طبق مصادیق ۲۵۰ هزار نفر هستند و شاخصی لازم است تا این افراد را به ۱۰ هزار نفر برساند آخرین بار موضوع در کمیسیون دولت مطرح شد و یکسری شاخص‌ها گذاشته شده و برای مثال جانباز ۷۰ درصد بر جانباز ۵۰ درصد اولویت دارد. شاخص‌ها در حال نهایی شدن است تا با توجه به جامعه هدف ۱۰ هزار نفر تکمیل شوند. در لایحه سال ۱۴۰۲ موضوع دیده شده و امیدواریم آنچه دولت دیده در مجلس تصویب شود. هزینه‌اش نیز از طریق وام محل تبصره ۱۶ که تا ۲۵۰ میلیون تعیین شده تعلق می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص بیمه دی و مطالبات بیمه‌ای ایثارگران در حوزه دارو و درمان اضافه کرد: بدهی بنیاد شهید به بیمه هزار و ۲۰۰ میلیارد است. تا سه ماه آینده زمان تسویه است که ما شرایط خوبی داریم. ارائه خدمات درمانی به‌خاطر شرایط اقتصادی مشکل‌دار شده است. دولت پیشنهاد داد کار را به بیمه ایران بدهیم که با توجه به شرایط بیمه ایران پیشنهاد رد شد. حداقل ۳۰ درصد نسبت به عملکرد سال آینده رشد دیدیم.

کد خبر 637921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.